Vendel

"Ez a díj szimbolikus"

2017.07.22. 10:17

Programkereső

Ladik Katalin költő, performer, színésznő és képzőművész a Kult 50, a kultúra ötven arcának egyike. A folyamatosan úton lévő és alkotó művészt emailben értük el.

„Többlaki életet él szülővárosában, Újvidéken, Budapesten és Hvar szigetén. Műfajok közt ide-oda váltó, fiktívet és valóságost, hitelesítőt és elbizonytalanítót, dokumentaristát és kitaláltat, egymásba/-ra játszató, egymással helyettesítő, reflexiót és önreflexiót nem nélkülöző, műfaji megjelöléssel: regényes élettörténete 2007-ben jelent meg Élhetek az arcodon? címmel. 2016-ben látott napvilágot A víz emlékezete című verseskötete, amelyért Artisjus Irodalmi Díjat kapott.

2016-ban megkapta a 2002-ben Yoko Ono által alapított, kétévente, elsősorban konfliktusövezetben élő művészeknek odaítélt LennonOno Grant For Peace békedíjat.

 Yoko Ono szerint a 2016-os díjazottak hihetetlen individuumok, akiknek tevékenységéről leírást adni lehetetlen, mert véleménye szerint az a hit és remény, amit ők adnak a világnak, sokkal nagyobb az általuk létrehozott, kézzelfogható művészi alkotásnál. A kitüntetettek kulturális háttértől függetlenül a kreativitás igaz, hiteles útját választották.

Ebbe az igaz és hiteles útba Ladik Katalin esetében beletartoznak az 1962-től az újvidéki Új Symposionban megjelenő szürrealista, erotikus töltetű versek, a magyar neoavantgard fontos korszakában, az 1960-as évek végétől kezdődően szerbiai és magyarországi performanszok, happeningek és egyéb akciók, amelyekben a hang, a test, a szó – Bodor Bélát idézve -

éterikus tündérkedéssel tevékenykedő, ártatlanul erotikusan kihívó mesefigurát juttatták a nézők eszébe”

vagy a 69-es évektől lemezen rögzített hangköltészet.” - írják az alkotóról a Kult 50 magazinbeli portréjában.

– 2016- ban önnek ítélte Yoko Ono a LennonOno Grant For Peace-t, az idei Velencei Biennálén a főkurátor meghívására Hajas Tibor művészete is helyt kapott a Központi Pavilonban. Mi az oka annak, hogy a nemzetközi művészeti szcéna ismét felfedezte magának a magyar performance művészetet?

– A nemzetközi művészeti szcéna már jó néhány évvel korábban, sőt legalább egy-két évtizeddel ezelőtt kezdett nyíltan érdeklődni és betekintést nyerhetett az egykori vasfüggöny mögötti országok kortárs művészeinek alkotásai iránt, valamint az egykori Jugoszláviában alkotó művészek munkái iránt is. Érthető ez az érdeklődés, hiszen a rendszerváltásig csupán kevés művész alkotását és tevékenységét ismerhette.

– Milyen hozadéka volt a díjnak az ön számára?

Ez a díj szimbolikus, ám mégis jelentős erkölcsi hozadéka van,

hiszen Yoko Ono azt mondta, hogy elsősorban a legjelentősebb kortárs művészeknek adományozta a békedíjat, akik egyébként konfliktusövezetben éltek és alkottak. Ezek az alkotók: Ai Weiwei, Anish Kapoor, Ólafur Elíasson és én.

– Itthon is érezhető a műfaj újra felfedezés? Mi ennek az oka?

– Ugyanaz az oka lehet, mint külföldön. De én nem csupán a performanszra szűkíteném le. Az élénk érdeklődés a kortárs művészeti alkotások egészére vonatkozik.

– Hogy változott a performansz hazai helyzete a hatvanas évekhez képest?

– A performansz témája és formája miként minden művészeti alkotásé – személyes indíttatású és tükrözi a korszellemet is egyszersmind.

– Kik azok az alkotók ma Magyarországon a performansz műfajában, akiknek a munkáját figyelemmel kíséri?

– Sajnos, nincs módomban figyelemmel kísérni minden performanszal foglalkozó művész tevékenységét, ennek ellenére a közismert performereken kívül Kovács István performanszait említeném és emelném ki.

– Min dolgozik jelenleg?

Számomra most a legégetőbb alkotói gond a többször félbehagyott regényes életrajzom folytatása.

Ez a lírai regény, miként elődje az Élhetek az arcodon? című, a valóság és képzelet megkülönbözhetetlenségén alapul, ahol a dokumentum jellegű fotók és iratok egyenlő értékűek a szöveggel.

– Az ön munkásságának fontos eleme a nőisége. A díjjal járó 25 ezer dollárt is az Ökumenikus Segélyszervezetnek ajánlotta fel, ami a díj honlapja szerint a családon belüli erőszak, a gyermek bántalmazás és ezekkel kapcsolatos figyelem felhívás áll a középpontjában. Melyek azok a témák, amiket különösen égetőnek érez, vagy amelyek esetleg sajátosan magyar problémák?

– Nézzen körül! A sok égető probléma közül melyiket válasszam?