Móric

Karmester tanítja vezényelni a robotot

2017.09.07. 09:22

Programkereső

Andrea Colombini karmester beavat a karmesterrobot betanításának kulisszatitkaiba. Véleménye szerint a robotot használhatnák az első zenekari próbákon a karmester helyettesítésére annak megérkezéséig.

Szeptember 12-én a pisai Teatro Verdi színpadán egy robot, YuMi vezényli Andrea Bocellit az első Nemzetközi Robotikai Fesztivál gáláján. A Verdi művekből összeállított program során YuMi a Luccai Filharmonikusok élén fogja az olasz tenort kísérni, ahogy arról már korábban beszámoltunk. Most megszólal a karmester, aki a mozdulatait ajándékozta a robotnak.

A vezénylés sokkal több, és összetettebb feladat annál, mint hogy a karmester feláll a pódiumra, és karjaival „hadonászni” kezd a zenekar előtt. "

- szögezi le elöljáróban Andrea Colombini, aki azt a felkérést kapta, hogy megtanítsa vezényelni a világ első együttműködő, kétkarú ipari robotját. "A karmesternek az a feladata, hogy értelmezze és közvetítse a zenemű üzenetét, meghatározza a darab hangszínét és dinamikáját, beintse az egyes hangszereket, illetve az azokon felhangzó szólamokból egyetlen, a zeneszerző szándéka szerinti összhangzást teremtsen meg. A professzionális vezényléshez komoly zenei felkészültségre, technikára, a zenemű interpretálására és megfelelő karizmára van szükség."

Az ABB YuMi névre keresztelt szerkezet természetesen nem a saját érzései és ösztönei alapján irányítja majd a zenekart, hanem betanulja a karmester kézmozdulatait és ezeket a zenemű megfelelő részénél alkalmazza.

"A munka, amely során YuMi-val el kell sajátíttatnom a dirigensi feladatokat ellátó zenész kifinomult technikáját, szakmai pályafutásom egyik legörömtelibb, de nagy kihívást jelentő megbízásának bizonyult. A Verdi művekből összeállított program során YuMi a Luccai Filharmonikusok élén az olasz tenort, Andrea Bocellit fogja kísérni."

A gyakorlatban Colombini szó szerint fogta a robot kezét a vezénylés közben, hogy YuMi emlékezzen a mozdulataira, és ezeket utázza a koncerten. A videón látható, ahogy a karmester a robot karját vezetve dirigálja felvételről szóló darabot.

"A robot előadását két lépésben építettük fel. Az elsőben a „Lead-through programming” technológiával a saját mozdulataimat rögzítették.

A folyamat során a robot karjait úgy vezették, irányították, hogy azok minden apró részletre kiterjedően kövessék a mozdulataimat, majd a mozgási pályákat rögzítették.

A második lépésben a mozdulatok finomhangolására került sor az ABB RobotStudio szoftverével. A mozdulatokat összehangolták, szinkronba hozták a zenével. A robot beállításához az ABB műszaki ismereteire volt szükség, azonban a lead-through programozási technológia segítségével pontosan azt csinálhattam, amiben a legjobb vagyok, azaz a zene életre keltésére összpontosíthattam."

A svájci fejlesztésű YuMi nevű robot gesztusai roppant kifinomultak, kifejezőek
A svájci fejlesztésű YuMi nevű robot gesztusai roppant kifinomultak, kifejezőek

"Azt kell mondanom, hogy a munkánk végeredménye hihetetlen. A karmester mozdulatait, gesztusait teljes mértékben és olyan magas szinten sikerült reprodukálni, amit korábban elképzelhetetlennek tartottam. Sikerrel oldottuk meg a nehéz feladatot: YuMi mozdulatai, gesztusai könnyedek, gördülékenyek, érintése hihetetlenül puha, előadása kifinomult, árnyalt. Ha a korábbi robotoknál tapasztalt merev, darabos gesztusokat és mozdulatokat vesszük figyelembe, kijelenthetjük, hogy jelentős előrelépés történt."

"YuMi a műszaki jellemzők tekintetében kiemelkedően jó, azonban nem rendelkezik emberi érzékenységgel. A humanoid robot jól használja a karjait, azonban a lélek, a szellem mindig az emberek privilégiuma marad.

Úgy vélem, hogy a „robotmaestro” hasznos segédeszköz lehet, sőt, az első zenekari próbán, amíg a karmester meg nem érkezik, vezényelhet is.

Ezt követően a karmester átveszi a zenekar vezetését, elvégzi azokat a finomításokat, amelyek nyomán megszületik a zenemű művészi interpretálása, előadása" - vetíti előre a karmester a robot esetleges további felhasználási lehetőségeit.

A szeptember 12-én tartandó gálán Andrea Bocelli Verdi Rigolettójából a La donna mobile (Az asszony ingatag) című áriát énekli majd YuMi vezényletével. A gálán fellép Maria Luigia Borsi énekes is, aki Puccini operájából, a Gianni Schicchiből a híres szopránáriát, az „O mio babbino caro”-t (Lauretta áriáját) fogja énekelni. A debütáló karmesterrobot vezényletével a zenekar egy fejezetet is előad Mascagni híres operájából, a Parasztbecsületből.

Andrea Colombini

az olaszországi Lucca városában született. A pályafutását 1994-ben kezdő karmester már közel 200 előadást vezényelt. Opera- és szimfonikus művekből álló repertoárjával rendszeresen fellép Olaszországban és külföldön (Egyesült Királyság, Bulgária, Egyiptom) is. Zenei munkásságában központi szerepet játszik a Puccini e la Sua Lucca Festival, amelynek keretében 15 koncertből álló opera/szimfonikus programot vezényel minden évben. Colombini számos zenekarra dolgozott már együtt, úgy mint a Szófiai Filharmonikus Zenekar, Johann Strauss Zenekar, Orchestra Lirico Sinfonica di Grosseto, Orchestra Filarmonica Nazionale Italiana és a Lucca Philharmonic Orchestra.

A Colombini általa 2010-ben alapított a Luccai Filharmonikus Zenekart (Lucca Philharmonic Orchestra) szakmai körökben Toszkána és Olaszország egyik legkiválóbb zenekarának tartják. Colombini 2013 és 2016 között a Luccai Filharmonikusok élén nagy sikerrel vezényelte Puccini műveit a bécsi Musikvereinben.

image002