Előd

Pikáns titkot rejtő ékszerek a 18. századból

2017.09.22. 09:43 Módosítva: 2017-09-22 09:45:27

Programkereső

Mi lehet izgatóbb egy György-korabeli nemes úr számára, mint egy titkos viszony, főleg ha a nyílt színen hivalkodhatnak vele a lebukás veszélye nélkül? Maga az angol uralkodó hozta divatba a szerelmi zálogoknak ezt a mára szinte elfeledett változatát.
Richard Cosway egy másik portréja IV. Györgyről (1780–82)
Richard Cosway egy másik portréja IV. Györgyről (1780–82)
Fotó: National Portrait Gallery London / Wikipedia

A szeretteikről készült apró személyes portrék évszázadokon keresztül igen népszerű formája volt az érzelmek kifejezésének, a szemekről készült miniatűrök, vagy 

"szerelmes szemei" azonban újdonságnak számítottak, csak a György-korban váltak divatossá.

A különleges ékszer első darabjai a francia forradalom idején tűntek fel, de igen rövid idő alatt terjedtek el a Csatorna mindkét partján.

A divathullám forrása pontosan ismert: a divat egy koronás főnek köszönhető. 

A divatdiktátor nem volt más, mint a walesi herceg, a későbbi IV. György király. Ő szöges ellentétben híresen hűséges természetű édesapja, III. György erkölcsi elveivel,

hihetetlen gyakorisággal talált rá az igaz szerelemre különböző ifjú hölgyek személyében.

Egyik leghírhedtebb afférja az 1780-as évek elején kezdődött, amikor fülig belebolondult a férjezett és ráadásul katolikus Maria Fitzherbertbe. A hölgy ezen felül hat évvel idősebb is volt a férfinél és már kétszeresen özvegy.

miniatűr
Fotó: Metropolitain Museum

Az 1701-es Örökösödési törvénymegtiltja az angol királyi család tagjainak - különös tekintettel az anglikán egyház jövendő fejére -, hogy katolikusokkal kössenek házasságot. Annak ellenére, hogy a körülmények nyilvánvalóan ellenük dolgoztak, 

György elsöprő lelkesedéssel udvarolt Mariának bevetve drága ajándékot és egy megjátszott öngyilkosságot is.

Ezen kívül a herceg utasította a brit miniatúrafestőt, Richard Cosway, hogy fessen egy képet a szeméről és ezt egy házassági ajánlat kíséretében elküldte szerelmének. 

Maria végül szintén csináltatott egy képet a saját szeméről és elküldte a hercegnek (akit állítólag utolsó kívánsága szerint ezzel a medállal a nyakában temették  el 1830-ban bekövetkezett halálakor). A pár hamarosan összeházasadott a törvény ellenére. III. György hamarosan elválasztotta őket egymástól és hozzákényszerítette a fiát egy német hercegnőhöz. Annak ellenére, hogy Mariaval kötött frigy rövidéletűnek bizonyult, a walesi herceg példáját követve kitört a szem-miniatúrák divatja.

Napjainkban mindössze ezer darab létezik belőlük,

valamennyit az 1780-as és 1830-as évek között készítették Amerikában, Nyugat-Európában és Oroszországban.

A Metropolitain Museum gyűjteményében található szem-miniatűrök
A Metropolitain Museum gyűjteményében található szem-miniatűrök
Fotó: Laura Blanchard

Az előkelőségek gyűrűn, brossokon vagy medálként viselték ezeket a gyakran elefántcsontra festett csecsebecséket. A szerelmi zálognak ezt a formája igen diszkrét volt, csak viselője és a portré alanya tudhatta a miniatúrán szereplő személy kilétét, ettől még intimebbé vált a dolog.

Sokat elárult az is, hogy hol viselték a képecskét: a csuklón, esetleg a szívhez közel.

"Az ékszer tapintható kapcsolatot teremtett a tulajdonosa és a szerelmese között, ami a kettejük közötti érzelmi közelséget tükrözte" - írja Jennifer Horn művészettörténész a The Power of Objects in Eighteenth-Century British America (A tárgyak ereje a XVIII. századi Amerikában) című munkájában.

A modern művészettörténészeknek komoly nehézségeket okozhat az apró portrék tárgyának zonosítása, mivel csupán a szemekből, szemöldökből és néhány fürt hajból tudnak kiindulni.

Ha valaki különösen közel állt egy rokonához, akkor a szerelmes szem egy szeretett családtagot is ábrázolhatott. Egy XVIII. századi darabon egy barna szem látható felhők alatt, ez a kilencévesen elhunyt Margaret Wardlaw emlékét őrzi.

Metropolitain Museum
Metropolitain Museum

Más darabokat a könnyek szimbolumával, gyöngyökkel vettek körbe, ami szintén azt jelentette, hogy az illető már nem él. Ilyen példákra bukkanhatunk Dr. David Skier és felesége, Nan gyűjteményében. A szemészorvost a 2000-es évek elején egy aukción bűvölte el egy "szerelmes szem", olyannyira, hogy azóta közel száz darabból álló kollekciót gyűjtött össze, a legnagyobbat ebben a témakörben. 

A gyűjteményt 2012-ben az alabamai Birmingham Museum állította ki, az azóta bezárt kiállításon kívül találhatóak még "szerelmes szemek" a Metropolitan Múzeumban, New Yorkban, a philadelphiai és a bostoni szépművészeti műzeumban is.

(via Atlas Obscura)