Cecília

Nem csak veszteséget termeltünk

2006.05.15. 00:00

Programkereső

Nem helytálló a kulturális minisztertől, ha arról beszél, hogy az Állami Operaház "veszteséget termel" - reagált Szinetár Miklós a lapunk szombati számában megjelent tudósításra, amelyben Bozóki András kulturális miniszter pénteki tájékoztatójáról számoltunk be.

Az Operaház korábbi főigazgatója szerint nem felel meg a valóságnak néhány, az ő vezetési időszakára utaló miniszteri megállapítás. Azzal kapcsolatban, hogy ő "alapbéresítette" a kapott többletdotációt, megjegyezte: már elődei fölemelték az operaházi béreket, és nagyon jól tették, mert így lehet elérni, hogy az operisták legalább az egyötödét vagy egyhetedét keressék német, olasz vagy angol kollégáik bérének. - Ez abszolút méltányos volt - hangsúlyozta.

Ami pedig a veszteséges működést illeti, Szinetár leszögezte: az ő idejében 352 telt házas előadás volt, olyan bemutatókkal, mint a Kisvárosi Lady Macbeth, a Jenufa, A csavar fordul egyet, a Lohengrin - hogy csak azokat említse, amelyek nem tartoznak a klasszikus opera-előadások közé. Ezenkívül sikeres vendégjátékokat tartottak a többi között Angliában, Németországban, Thaiföldön, Japánban - az utóbbi országban már 120 körüli az operatársulat előadásainak száma. Ebben az időszakban jelent meg az angol Financial Times cikke, amely Európa élvonalába tartozónak értékelte a budapesti dalszínházat.

A volt főigazgató a reformokkal kapcsolatban kifejtette, az ő idejében három év alatt 25 százalékkal csökkent az énekeslétszám - a közalkalmazotti kötöttségek ellenére. Ugyanakkor 10 százalékkal nőtt a bérletek száma. Az, hogy eközben "veszteséget termeltek", nem meglepő, hiszen ha mintegy 28 százalékkal csökkenti az állam a költségvetést, akkor előbb-utóbb anyagi gondok lépnek fel. Amikor a korábbi főigazgató átvette az Operaház vezetését, 6,5 milliárd forint volt a támogatás - ez most 7,5 milliárdnak felelne meg -, de jelenleg csak 5,3 milliárdból gazdálkodhat az intézmény.

A volt főigazgató szerint tekintetbe kell venni még két szempontot. Az egyik, hogy az állami támogatás csaknem 40 százaléka visszakerül járulékok formájában az államhoz. A másik, hogy a bécsi opera támogatása három és félszerese a budapestiének, a párizsié pedig ötszöröse. Ám a két nyugati dalszínházban is vannak anyagi viták. - Az opera nagyon drága műfaj ugyanis. Ehhez képest mi igazán jól "termeltünk", és nemcsak veszteséget - mondta lapunknak Szinetár Miklós.