Jolán

Szerelmek dalban elbeszélve

2006.09.25. 00:00

Programkereső

Rost Andrea öt Mozart-hősnőt kelt életre egyetlen este. A minden nő után vágyakozó apródot, a megcsalt, mégis szerelmes Grófnét, a férfiak által körülrajongott, talpraesett szobalányt, a bosszúra áhító Donna Annát vagy az esküvőjére készülő, de mással is kacérkodó Zerlinát.

Rost Andrea

Hogy Rost Andrea mennyire képes ezeknek az eltérő karaktereknek megfelelni, azt Che cosa è amor című albumán is bebizonyította, amelyet Londonban, a Classic FM az év lemezévé választott. Mozart nőalakjait azonban most újra, koncerteken is életre kelti. A különleges műsort Veszprémben, Sopronban, a Zeneakadémián, majd Debrecenben adja elő. A hangversenyeken Héja Domonkos vezényli a Danubia Szimfonikus Zenekart, az énekesnőnek Molnár Levente lesz a partnere. A Mozart-turné folytatásaként pedig, az év végén megjelenik a zeneszerző áriáit rendhagyó módon, izgalmas klipekkel feldolgozó DVD-je is. A művésznőt a Mozart-szerepekről Réfi Zsuzsanna kérdezte.

- Főiskolásként, már a Ki Mit Tud-on is Mozartot énekelt, Pamina áriáját A varázsfuvolából, és egészen a döntőig jutott vele…

- Viszont nem nyertem meg a versenyt, és akkor, huszonegy évesen ez nagyon-nagy csalódás volt a számomra. Egyébként az áriát tanárnőm, Bikfalvy Júlia ajánlotta, s mivel én is szerettem, szívesen adtam elő. S bár énektechnikailag nagyon nehéz, mégis a kevésbé mutatós számok közé tartozik. Ma már tudom, hogy nem olyan ária, amellyel egy ilyen vetélkedőn, még ha a legjobban adja is elő az ember, az első helyen lehet végezni…

- Évek múlva aztán a milánói Scala évadnyitó előadásán énekelhette ezt az áriát, amelyen Riccardo Muti dirigált.

- Paminát azonban megelőzte már két másik Mozart-hősnő, hiszen 1991-ben St. Gallenben debütáltam Susannaként, és még ugyanebben az esztendőben a Kölni Operaházban is színpadra léptem a Don Giovanni Zerlinájaként olyan partnerekkel, mint Ferruccio Furlanetto, Thomas Allen vagy Carol Vaness. Ezt a két szerepet sokat énekeltem Bécsben, sőt Susannaként még a párizsi Bastille Operaházban és a londoni Covent Gardenben is felléphettem. Az angol fővárosban Thomas Allen alakította Almavivát, a Grófné Felicity Lott volt, s az előadást Bernard Haitink dirigálta. Mégis, az 1995-ös, Scala-beli Pamina-debütálásra is izgatottan készültem, és hihetetlen boldogsággal töltött el, hogy A varázsfuvolában is sikert arattam. Ezután énekeltem el itthon, magyarul a szerepet három este a Thália Színházban. Ennyi a hazai Pamina-történelmem… Nemrégiben pedig egy újabb Mozart-nőalakkal is bővült a repertoárom, hiszen 2003-ban, a Los Angeles-i Operaházban léptem először színpadra Donna Annaként.

- Két esztendővel ezelőtt született albumán pedig már nyolc Mozart-hősnőt kelt életre. A Grófné és Cherubin mellett miért esett olyan figurákra is a választása, mint Barbarina vagy Marcellina?

- Barbarina áriája gyönyörű, s az a néhány perces kis darab is rengeteg mindenről mesél. Érdemes elemezni, végiggondolni, mire használják ezt a kislányt, és ő hogyan viszonyul a többi szereplőhöz. Ezt a figurát először pályakezdő koromban, Claudio Abbado vezényletével énekelhettem egy lemezfelvételen, és életre szóló élményt jelentett. Marcellina áriáját pedig először egy koncerten adtam elő Nikolaus Harnoncourt dirigálásával, s akkor jöttem rá, milyen remek énekelnivaló. Régi vágyam volt hát, hogy életre kelthessem ezeknek a nőalakoknak mindegyikét. Sokszor énekeltem ugyanis a Figaro házasságában és a Don Giovanniban, s a próbák során mindig foglalkoztatott, hogy milyen a többi figura. Figyeltem, ki hogyan bújik a bőrükbe, milyen karaktert teremt belőlük. Sokat töprengtem a mozgatórugóikon is, hiszen ha elemezni kezdünk, rájövünk, mindegyiküket a szerelem foglalkoztatja. Érdekes végiggondolni, hogy ki kihez, hogyan és miért kötődik. Ezeknek a figuráknak a segítségével mi magunk is sokat tanulhatunk a saját érzelmeinkről, kapcsolatainkról, arról, hogy mit miért teszünk. Ráadásul mindegyik nőalak nagyon szerethető. És persze így, hogy most már mindegyikben egy kicsit kipróbálhattam magam, azokat a szerepeket is másképpen formálom meg, amelyekben rendszeresen színpadra lépek. Nagyon várom a jövő nyári előadásokat a Theater an der Wienben is, ahol majd először énekelhetem a Grófné teljes szerepét a Figaro házasságában.

- Az évad elején, októberben pedig hazai turnéra indul a Mozart-hősnőkkel. Mennyire nehéz egyetlen koncert alatt átlényegülni az összes figurává?

- Rettentően. De emellett izgalmas feladat is. Jellemző rám, hogy imádok játszani, átváltozni más és más szereplőkké. Igyekszem nem különböző hangokon énekelni, hanem az én adottságaimmal a lehető legjobban életre kelteni ezeket a nőalakokat. A lemezfelvétel után nem voltam teljesen elégedett az egyik áriával, de aztán arra jutottam, hogy abban az adott számban számomra lényegesebb az érzelmek kifejezése, mint a tökéletes intonáció. Persze, a koncertpódiumon sokkal nehezebb öt különböző nőalakot megformálni, mint a stúdióban, de élvezetes kihívás. S mivel fontosnak tartom a fiatalok nyitottságát, lelkesedését és frissességét, ezért is választottam magam mellé ifjú előadókat. Héja Domonkossal korábban egy jótékonysági koncerten muzsikáltam együtt, s a Danubia Szimfonikus Zenekar előadásait is igazán kiválónak tartom. Molnár Leventét még nem volt alkalmam élőben hallani, csak felvételeit ismerem, de nagyon tehetséges énekesnek tartom. Már alig várom a közös munkát.

- A vidéki fellépések is újdonságnak számítanak Önnél…

- Sajnos erre eddig nem nagyon volt alkalmam, pedig nagyon lényegesnek tartom, hogy ne csak Budapesten, hanem az ország számos pontján is bemutassunk egy-egy különleges műsort. Nagyon örülök a Filharmónia felkérésének, a koncertrendező cég ugyanis a mi három hangversenyünkkel is tiszteleg a Mozart-esztendő előtt. Szervezésükben október 2-án Sopronban, október 9-én Budapesten, október 11-én pedig Debrecenben adjuk elő ezt a programot. Emellett lesz még egy koncertünk a veszprémi egyetem aulájában. Szerettem volna ennél is hosszabb hazai vendégszereplésre indulni, de annak az előkészítésére még több időre lett volna szükség. Remélem, egyszer azért lesz rá lehetőség…

- Ráadásul a turné tulajdonképpen DVD-felvételének is a beharangozója, hiszen az év végén kerül az üzletekbe az a különleges album, amelyen négy Mozart-ária hangzik el, rendhagyó látványvilággal kísérve.

- A felvételen Cherubin, Donna Anna és Donna Elvira, valamint Barbarina áriája kapott helyet. A Donna Anna-áriáról a kanadai televízió készített felvételt, a másik három klipnek pedig a férjem, Theo Ligthart a rendezője, Zsigmond Vilmos az operatőre. Theo művészettörténettel, filozófiával, képzőművészettel foglalkozik, s rengeteget beszélgetünk vele a különböző figurákról. Ráadásul nagyon jól ismer, így igazán remekül jeleníti meg képekben mindazt, amit ezekről a hősnőkről én is gondolok. Mind a négy részlet nagyon különböző, hiszen Barbarina áriája a Szabó Ervin Könyvtár pompázatos Tükörtermében hangzik fel, a Donna Elvira áriájának hangulatához pedig legjobban a kiscelli Romtemplom sötét kriptái illettek. Cherubin áriája a kulisszák mögé kalauzolja a nézőket, hiszen a film a lemezfelvétel és a fotózás során készült képekből, jelenetekből lett összevágva, így az érdeklődők betekintést nyernek a stúdiók világába is. A megjelenést követően a DVD-t nemcsak a hazai közönség vásárolhatja meg, hanem a Warner Classics a nemzetközi piacon is terjeszteni fogja.

- „Mozarttal mindig érdemes foglalkozni” – nyilatkozta egyszer, és az énekesek közül nagyon sokan gondolják úgy, hogy az osztrák zeneszerző művei balzsamot jelentenek a toroknak.

- Ahhoz, hogy az ember jól énekeljen Mozartot, nap mint nap gyakorolnia kell. A szerző remekül ismerte az énekhangot, olyan darabokat írt, amelyek jól énekelhetők, és nemcsak a torokra, de a lélekre is jótékonyan hatnak. Pályám során én is mindig igyekszem repertoáron tartani műveit. S vannak még más vágyaim is, hiszen a Cosí fan tuttéban is szívesen színpadra lépnék majd egyszer… De említhetem az Idomeneót és a Titus kegyelmét is. Szerencsére később is lesz miből válogatnom!

- Az év végén még egy másik izgalmas kirándulás is vár Önre, hiszen Rosalinda lesz a Chicagói Lyric Opera szilveszteri produkciójában, A denevérben.

- Operettet korábban is énekeltem, és egyébként is jellemző rám, hogy szívesen próbálom ki magam különböző zenei műfajokban. Johann Strauss hősnője is izgalmas szerep, örülök, hogy felkértek rá. Ez a szezon egy másik újdonságot is tartogat még a számomra, hiszen Firenzében, a Maggio Musicalén Fauré Requiemjének szoprán szólamát éneklem majd 2007-ben.

NÉVJEGY

Rost Andrea Budapesten született. Zenei tanulmányait a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végezte Bende Zsolt növendékeként. Még főiskolás volt, amikor a budapesti Operaház ösztöndíjasaként elénekelte Gulyás Dénes rendezésében Júlia szerepét Gounod Rómeó és Júlia című operájában. A diplomája megszerzése után nem sokkal megnyerte a Mirjam Helin Énekversenyt Helsinkiben. 1991-ben lett a bécsi Staatsoper magánénekese, ahol összes fontos szerepében: Zerlinától kezdve Adinán és Susannán keresztül a Lammermoori Luciáig és Violettáig megismerhette őt a császárváros közönsége. Emellett számos koncerten is pódiumra lépett. A milánói Scala 1994-es Rigoletto-bemutatóján – amelyre Riccardo Muti hívta meg – átütő nemzetközi sikert aratott, és azóta is a Scala állandó visszatérő vendége. 1995-ben, a Scala évadnyitó Varázsfuvola-premierjén már ünnepelt sztárként lépett színpadra. Milánóban Mozart Figaro házasságának Susannája, majd Verdi Traviatájának Violettája követte a sort. A Salzburgi Ünnepi Játékokon is számos produkcióban szerepelt, így az Árnyék nélküli asszonyban – amelynek Solti György volt a karmestere – A Sólymot alakította, a Nikolaus Harnoncourt vezényelte Monteverdi-darabban, a Poppea megkoronázásában pedig Drusilla szerepét énekelte. A Riccardo Muti dirigálta Traviátában Violettaként, a Claudio Abbado vezényelte Borisz Godunovban pedig Xeniaként lépett színpadra. A párizsi Bastille Operában Susannát, Gildát, Luciát, valamint a Hoffmann meséiben Antoniát alakította. A londoni Royal Opera House-ban Susannaként debütált, majd Violettát keltette életre nagy sikerrel. Koncertszerű előadásban énekelte el Donizetti Elisabeth című operájának címszerepét, amely egyben világpremier is volt. Amerikában, a chicagói Operában is több ízben vendégszerepelt; a tengerentúlon Zerlina, Gilda, Violetta és Giulietta (Bellini: I Capuletti e i Montecchi) szerepét énekelte. A New York-i Metropolitan Operában először 1996-ban lépett a közönség elé Adinaként, a Szerelmi bájitalban, később ugyanitt Gildát, Luciát és Violettát énekelt. A Washingtoni Operában Violetta és Antonia szerepét alakította, ez utóbbi produkcióban a Los Angeles-i közönség is megismerhette. 2002 márciusában – szintén Los Angelesben – Pamina szerepében volt hallható, de emellett a Hollywood Bowl-ban is adott már nagysikerű koncertet. A tokiói New National Opera és számos nemzetközi operagála gyakori meghívott művésze. A budapesti Operaházban is többször színpadra lépett már kedvenc szerepeiben: Luciaként, Gildaként és Violettaként. Művész munkájáért megkapta az Érdemes Művész kitüntetést. 1997-ben Liszt-díjjal, 2004-ben pedig Kossuth-díjjal tüntették ki.