Kelemen, Klementina

Mozart Fesztivál

2006.11.19. 00:00

Programkereső

A Magyar Állami Operaház a 2006/2007-es évadban Mozart Fesztivállal ünnepli a zeneszerző születésének 250. évfordulóját. Mozart születésnapján, január 27-én fiatal tehetségek beállításával, különleges Don Giovanni-előadással nyitották a Mozart-évet, november 24-től december 3-ig pedig egy olyan fesztivállal zárják, amelynek során a nyitókoncertet követően Mozart mind a hat „nagy” operáját láthatják és hallhatják a látogatók.
71a51df8-5ef5-410c-a142-b407c889a0e1

A közönség nagy örömére színre kerül A varázsfuvola, a Szöktetés a szerájból, a Titus kegyelme, a Così fan tutte, a Figaro házassága és a Don Giovanni. Az Operaház büszke arra, hogy hosszú évek óta repertoáron tartja Mozart valamennyi meghatározó, népszerű operáját. Ezeket az elmúlt évad során Mozart-bérletként, most pedig közvetlenül egymás után, tíz nap alatt tekinthetik meg.

A Fesztivál idején az Operaház látogatóinak új programokkal, ajándékokkal kedveskednek. Ezúttal nem a megszokott színházi estéket kínálják, hanem olyan emlékezetes pillanatokat, amelyek a ház vendégei számára az Operához kötődő személyes élményt jelentik. Újszerű programjaik létrejöttét külső cégek segítik, akik tárgyi vagy anyagi segítséggel járulnak hozzá a fesztivál sikeréhez. Az új szponzorációs programot épp a Mozart Fesztiválon mutatják be – Mozart fesztiválján, arra a zseniális zeneszerzőre emlékezve, akinek mindennapi életét gyakran keserítette két marketinges: édesapja és felesége. Kettejük háttértevékenysége úgy segítette egy megismételhetetlen életmű létrejöttét, hogy az napjainkig érezteti hatását.

Miért fontos erről beszélni? Mert nem biztos, hogy Mozart korának körülményei napjainkra kedvezőbbé váltak a zseniális alkotók számára. Kétségtelen, hogy Ybl zenepalotája a muzsika számára létesült, de vajon napjaink Mozartjai észrevehetők-e benne? Vannak-e olyan tehetséges marketigesek a kulturális piacon, és vannak-e olyan szponzorok és mecénások, akik összefogása felhívja rájuk a figyelmet és nyugodt megélhetést biztosít az alkotók számára? És ha vannak, segítségükkel megtaláljuk-e napjaink Mozartjának közönségét, a közönséget, amelynek igénye az igényesség, s ezt meg is tudja fizetni? Az Operaház munkatársai remélik, mindezek próbájaként szolgál a november végi fesztivál, s azt követően az operáért, az Operaház művészeiért, elképzeléseik mentén megteremtődik az a biztos háttér, amely hosszú távon segíti a színvonalas munkát.

A „Mozart-ízélményt” a FÉDA Kft., a Mozart csokigolyók forgalmazója biztosítja, aki édességeit bocsátotta rendelkezésre; a „Mozart-vizuális élményt” pedig a Canon Hungária Kft. biztosítja, hiszen az előadások előtt és a szünetekben a Királyi Lépcsőházban jelmezes segédszínészekkel fényképezkedhetnek a látogatók.

(2006. november 24–december 3. Magyar Állami Operaház – Mozart Fesztivál)