Gellért, Mercédesz

Aida Monumental Opera on Fire

2006.11.20. 00:00

Programkereső

Ha valaki azt gondolná, hogy látványos show-elemekkel, tűzeffektekkel és egy hatalmas kivetítővel a háttérben nem lehet igényes és színvonalas operaelőadást színre vinni, az nagyon téved.

Részlet az előadásból

Az Aida Monumentális Opera újszerű, egyedi produkció, amely egy különleges tűzeffekteket felvonultató, a kultúra és a látvány kombinációját nyújtó zenés színházi előadás, amelynek sikerét a kitűnő fellépők és a káprázatos színpadkép egyaránt garantálja. A produkciót Pier’Alli olasz sztárrendező, díszlet- és kosztümtervező hozta létre és rendezte, aki a milánói Scalában és a Teatro Olimpico di Vicenzában is dolgozott. Az előadás több mint kétszáz művészt – balettkar, kórus, zenekar – vonultat fel, akiket Walter Haupt vezényel. A Sao Paulo-i bemutatót mintegy hatvan latin-amerikai és európai előadás követi, így húsz országban körülbelül félmillióan tekinthetik majd meg az Aida eme változatát. Budapesten a Papp László Budapest Sportaréna ad otthon a produkciónak 2006. november 29-én. A produkcióról a Fidelio a rendezőt, Pier’Allit kérdezte.

- Miért éppen Verdi Aida című művét választották a produkció tárgyául?

- Az Aida az olasz operarepertoár kiemelkedő mesterműve, gyönyörű muzsikájával és magával ragadó drámai cselekményével izgalmas kihívást jelent. A mű sikeresen ötvöz monumentális és látványos elemeket szenvedéllyel és intimitással, így első bemutatója óta elvarázsolta a közönséget.

- Miért hívták életre ezt a Monumentális Operát, mi volt a céljuk ezzel?

- A színpadra állítás szempontjából az Aida különlegesen nagy kihívást jelent, mivel grandiózus, több száz szereplős tömegjeleneteket kell a főszereplők diszkrét, magányos jeleneteivel egyensúlyba helyezni. Szeretném mindkét oldalt a maga teljességében megmutatni, remélem, sikerül finom átmenettel megoldani a végletek közötti váltást, hogy a közönség be tudja fogadni az opera megindító nagyságát és intenzitását.

- Mit jelent a tűz szimbóluma, ami végigvonul az egész előadáson?

- A tűz az a szimbolikus elem, amely az Aidában működő három legfőbb erőt képviseli: a politikát, a vallást és a szerelmet. A politika mind az ókori, mind a modern világban gyakran a háborúban és a pusztításban jelenik meg, a tűz ezt jól tükrözi. A vallást hagyományosan szintén tűzzel szimbolizálják: egyszerre jelöli magát az Istenséget, a megtisztulást és a spiritualitást (égő áldozat), de kifejezi a büntetést is (máglyahalál). A szerelemnek szintén mindig is a tűz volt a jelképe, boldog időkben a szerelmesek szívét melegítik a lángok, de néha, mint az Aidában is, a szerelem tüze olyan hevesen ég, hogy végül felperzseli a szerelmeseket.

- Kihez szól a produkció és miért?

- Több oknál fogva is nehéz klasszikus olasz operákat hagyományos színházakban bemutatni. Bizonyára rengetegen vannak, akik még soha nem jártak operában, de szívesen mennének, ha adódna rá lehetőségük: az Aida produkciója ezt a hiányt szeretné pótolni, magas művészi színvonalú előadást viszünk olyan helyszínekre, amelyek több ezer zeneszerető embert képesek befogadni.

- Mikor indult és mikor végződik a turné?

- A világturné 2006 szeptemberében kezdődött Mexikóban, és november közepétől kezdve folytatódik Európában, többek közt Franciaországban, Belgiumban, Magyarországon és Németországban, több tucat városban lesznek előadások.


Részlet az előadásból

- Hol mutatták be eddig a produkciót, illetve hol lesznek az elkövetkezendő előadások?

- A bemutató Mexikóban tartottuk, és még jó pár előadást lejátszottunk Dél-Amerikában. Ezt követi az európai turné, amely francia, belga, cseh, horvát, szlovén, svájci, német, portugál, dán, holland, norvég, finn és nem utolsó sorban magyar helyszíneket – helyenként egy országban több várost is – jelent.

- Mikor kezdődtek meg az előadás előkészületei?

A színpadi próbák több héten át tartottak Münchenben 2006 májusában, majd egy médiabemutató következett. Később, 2006 szeptemberében indult a világturné.

- Az előadásokra egy sportcsarnokban készültek fel?

- Az Aida Monumental Opera on Fire nagyméretű helyszínekre, többek közt sportarénákra lett tervezve, amelyek több ezer főt tudnak befogadni. A müncheni Ballhaus Forum adott otthont a próbáknak, és itt tartottuk a premier előtti bemutatót is. Itt nagyjából tudtuk szimulálni a helyenként 20-25 ezer fős arénákat, de igazán az egyes helyszínek helyszínrajzai alapján tudunk felkészülni, és a helyi szakemberek tapasztalataira is számítunk.

- Hogy történt a szereplőválogatás?

- Mindenekelőtt a megfelelő művészi színvonal volt a cél, másodsorban pedig olyan kórust, zenekart és balettkart kerestünk, akik el tudnak szakadni anyaszínházuktól és turnézni tudnak. Így esett a választás az ukrán „DUMKA” kórusra és a Lvovi filharmonikusokra. A cseh Ústí nad Labemi balettkarral pedig már a Carmina Burana kapcsán is együtt dolgoztunk, szívesen vállalták az Aidában való szereplést is.

- Összesen hány szereplője van a monumentális operának?

- A kórus 67, a balettkar 40, a zenekar 91 fős, 9 szólista van, azaz összesen 207 szereplős a darab, plusz a 73 fő kiszolgáló személyzet.

- Hogyan tudnak összehangolni ennyi embert? Ez kinek a feladata?

- Az egész koordinációs munka, logisztika stb. az Art Concerts feladata. Kétszeresen van meg a színpadunk és a piramisunk, hogy míg az egyik helyen építik az egyiket, addig a következő helyszínre utazhasson a másik. Bonyolult feladat, de az iroda munkatársai már gyűjtöttek tapasztalatokat a Carmina Burana kapcsán, amelyeket kamatoztatnak.

- A jövőre nézve terveznek még hasonló volumenű produkciót?

- Igen, természetesen. De ez maradjon meglepetés.

A produkció célja, hogy mind az operaszerető, mind a klasszikus zenében kevésbé jártas közönségnek újat mutasson. Aida szerepét a mexikói Eugenia Garza és az ukrán Ljudmila Magomedova alakítja – utóbbi ezt a szerepet több mint tizenhét éve énekli. Radames szerepében a spanyol Ernesto Grisales és Eduardo Calcano hallható majd. Verdi 1871-ben bemutatott operájának hagyományhű, mégis modern színpadképét álmodták meg az alkotók az Aida Monumental Opera On Fire című előadáshoz. A díszletek, kosztümök egyszerűek, korhűek. A színpadot egy tizenkét méter magas, átjárható piramis „uralja”, amelynek mérete a világturné állomásain változtatható. A mögötte elhelyezett 25x10 méteres óriási kivetítőkön látható képek és motívumok „elvezetik” a nézőket az egyiptomi-etióp háború korába, abba az időbe, amikor Aida, etióp királylány és Radamesz egyiptomi fővezér tragikus véget érő szerelmi történetének eseményei zajlanak. A produkció legkritikusabb pontja, hogy a pirotechnikát is igénylő jeleneteket hogyan tudják majd a különböző helyszíneken megvalósítani, hisz a különböző csarnokok, stadionok nemcsak a hang- és fény-, hanem a pirotechnikát is befolyásolják. A hangot egy speciális eszköz, az audiomonitor segítségével állítják be a mindenkori helyszínhez, amely minden esetben biztosítja a kitűnő hangzást.