Bertalan

Mi vagyunk a musical!

2006.12.18. 00:00

Programkereső

Nagyszabású születésnapi gálaesttel ünnepli a Madách Színház a 45 évesen is ifjú magyar musicalt. A december 21-i előadáson a legelismertebb szerzők előtt tiszteleg a legsikeresebb 18 zenés darab részleteiből összeállított műsor, amelyben az egykori ősbemutatók képeit is felidézik. A Mi vagyunk a musical! című összeállításról Szirtes Tamás igazgatót kérdeztük.

- Az újkori közmegegyezés a Hubay Miklós-Vas István-Ránki György szerzőhármas ma már klasszikusnak számító zenés darabjától méri a magyar musical születését - mondja Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgató-főrendezője a jubileumi musical-gála ötletének eredetétől. - Az évforduló magát adta: 1961-ben mutatta be az akkori Petőfi Színház - ahol Petrovics Emil és Szinetár Miklós fontosnak tartotta az új törekvés életre segítését - az Egy szerelem három éjszakája című zenés darabot. A színház ugyan nem ért ugyan meg hosszú időt, de néhány figyelemre méltő bemutatója között a Hubay-Vas-Ránki alkotóhármas művének színpadra segítése volt az egyik legjelentősebb. Azért gondoltam ennek az eseménynek a megünneplésére, mert az azóta eltelt 45 évben kiemelkedő magyar musicalek születtek, sikeres zenés színdarabok és alkotók jutottak színpadhoz. A műfaj érett, felnőtt, szeretett és sikeres gyermeke lett a magyar kultúrának.

Ennek a folyamatnak fontos szereplője lett a Madách Színház, amely elkötelezetten műveli a műfajt, s a külföldi sikeres darabok bemutatása mellett több hazai musicalt vitt sikerre színpadán. Az évforduló apropóján ezért is gondolták fontosnak, hogy gálaműsorral tisztelegjenek a műfaj alkotói előtt. Az estet az elmúlt 45 év 18 legsikeresebb darabjának részleteiből állították össze. A Madách művészei egyebek mellett színpadi koncert formájában idézik meg az Egy szerelem három éjszakája, a Képzelt riport, a Kőműves Kelelmen, az István, a király, A padlás, A dr. Herz, A Vörös Malom, a Valahol Európában, A dzsungel könyve és a Légy jó mindhalálig című musical világát.

Az ünneplés örömén túl Szirtes Tamás fontosnak tartja az est egy mélyebb üzenetét. Ahogy fogalmaz: az összetartozást és a zene erejét hirdeti az ünnepi koncert.

- A magyar musicalszerzők színe-java kivétel nélkül teljes együttműködéséről biztosította a színházat, sokan közülük személyesen is részt vesznek a bemutatón. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy sokkal erősebb az, ami összeköt, mint ami szétválaszt minket.

Az ünnepi koncert jellegének külön varázsa, hogy a válogatásban sokféle részlet, sokféle stílus fér meg egymás mellett, nem csak hogy békességben, hanem egymást gazdagítva.

- Egymást erősítve vonultatja fel a népies rocktól a dzsesszes megszólalásig a magyar musical változatos zenei stílusait, érzékeltetve, hogy valamennyi musical a magyar szellemkör szerves része.

Az est szerkezete és látványvilága is az ünnep különlegességét hangsúlyozza. A színpadon szcenírozott koncertdíszlet között folyik a játék, ugyanakkor három-vásznas vetítőn felidézik archív felvételekről a művek születésének a körülményeit, bejátszanak részleteket az ősbemutatókból.

- A Magyar Televízió bocsátja rendelkezésünkre az egykori felvételeket ehhez a színházi időutazáshoz. De másban is emlékezünk a születések pillanataira. A műsor egyik különössége, hogy van olyan szereplője is, aki most is ugyanabban a szerepben lép fel, mint az ősbemutatón: Psota Irén, aki a Dr. Herz 1988-as premierjén is a siker részese volt. Ahol lehetett, az ősbemutató koreográfusát hívtuk meg, hogy tegye színpadra a kiválasztott részletet. Így például a Kőműves Kelemen egykori koreográfusa, Novák Ferenc tervezi a a musical-részlet táncait most is. Ugyanígy Krámer György a saját koreográfiáját viszi most is a Valahol Európában illetve a Vörös Malom részleteibe. A dzsungel könyvéhez Imre Zoltán találta ki a táncot, sajnos őt már hiába hívnánk, de egykori asszisztense, Bodor Johanna volt a segítségünkre. Ahol már nem fellelhető, vagy más okból nem visszaállítható az eredeti, ahhoz Szerednyey Béla, az est rendezője és Sándor Dávid írt új koreográfiát. A látványosságot emeli a nagy tánckar, a nagy kórus és a nagy élő zenekar részvétele.

A Mi vagyunk a musical! iránt máris olyan nagy az érdeklődés, hogy a Madách direktora az eredetileg hét decemberi előadásra tervezett produkció színpadi jelenlétét meghosszabbította, a Madách januárban is játssza, sőt, ha az érdeklődés indokolja, még tovább is műsoron tartják. A színház több művésznemzedéke képviselteti magát az örömszerzésnek szánt esten, fellép Barát Attila, Dunai Tamás, Galbenisz Tomasz, Gallusz Nikolett, Huszti Péter, Hűvösvölgyi Ildikó, Krassy Renáta, Mahó Andrea, Miller Zoltán, Nagy Sándor, Psota Irén, Serbán Attila és Szente Vajk.