Jenő

Senki sem lehet próféta a saját hazájában

2007.02.12. 00:00

Programkereső

Nemzetközi hírű operaénekesnőnk, Komlósi Ildikó ismét nagy sikert aratott a Milánói Scala decemberi évadnyitóján. Az operaélet egyik legpatinásabb, legelőkelőbb színhelyén Verdi Aidájában Amneris szerepét alakította. Az előadás szünetében Boros Attila telefonon beszélgetett a művésznővel.

Komlósi Ildikó Amneris szerepében

A világhírű film- és operarendező, Franco Zeffirelli által színre vitt parádés előadást élő, egyenes adásban közvetítette a Bartók Rádió.

- Először is az érdekelt, milyen volt az együttműködés Zeffirellivel?

- Sokkal egyszerűbb, mint gondoltam. Munkamódszere az, hogy először is megdolgozza a „lelket” – aztán menj fel a színpadra és csináld… Ha van lelked és megérted, megcsinálod, amit ő elgondolt, akkor boldog és veled együtt sír az örömtől. Nem is emlékszem, mikor és kitől kaptam ennyi dicséretet, mint most tőle. De azt is el kell mondani, hogy nagyon keserves, kellemetlen perceket tud okozni annak, aki nem kellően reagál instrukcióira, elképzeléseire. Minden fontos neki, ami a színpadon történik. A kórustagok, a statiszták kiválogatásába is beleszól, neki nem mindegy, hogy milyen arcok jelennek meg például a tömegjelenetekben. Ebben a vonatkozásban filmrendezői énje dominál. Tudjuk, a filmen minden arc és tekintet fontos. Az én két szolgálólányomat is ő választotta ki és ragaszkodott, hogy minden előadáson csak ők lehetnek mellettem.

- Ezt tudva bizonyára a szereposztásban is az ő akarata érvényesült.

- Igen, elmondhatom – és nagyon boldog vagyok –, hogy három kiszemelt Amneris közül engem választott a premierre. Rendezés közben elmondta, milyennek képzeli az egyiptomi királylányt. A darab folyamán fejlődik, változik az alak: az első felvonásban szerelmes fiatal lány, és csak később, amikor kiderül a dráma folyamán, hogy Aida valóban a vetélytársa, akkor válik bosszúálló, dölyfös nővé, a végén pedig megsemmisült szerelmessé.

- Mit lehet elmondani a rendezésről?

- Gyönyörű a színpadkép, festőiek a jelmezek, igazi Zeffirelli-produkció. Teljesen hagyományos az előadás, nincsen benne semmi elidegenítő, botrányt keltő, ami pedig manapság nagyon divatos.


Komlósi Ildikó

- Hány előadást énekel ebben a sorozatban?

- Tizenegyszer megy az Aida, ebből nyolcszor én éneklem Amnerist.

- Mik a további tervei, szereplései?

- Januárban néhány napot otthon töltök Budapesten – odahaza csak kevesen tudják, hogy én ott lakom. Lesz egy műsorom a Bartók Rádióban. A fiam Rómában született, de rajong Magyarországért, Pesten jár iskolába és szeretne minél több időt otthon tölteni. Februárban pedig Torinóban lesz premierem, a Parasztbecsület Santuzzáját alakítom.

- A Budapesti Operaház vezetőségének gyakran hangoztatott szándéka a külföldön éneklő művészeink megnyerése itthoni előadásokra. Kapott-e felkérést az Operaháztól?

- Nem, pedig idén már negyedik alkalommal veszek részt a Scala ünnepi szezonnyitó előadásain. Biztos van abban valami igazság, hogy senki sem lehet próféta a saját hazájában.

- Kedvenc szerepei?

- Több is van. Carmen, Eboli, de mindenekfelett Amneris!

NÉVJEGY
Komlósi Ildikó mezzoszoprán Békésszentandráson született. Diplomáját 1984-ben szerezte a Zeneakadémián, majd Londonban, illetve a milánói Scala ösztöndíjasaként képezte tovább magát. Ugyanebben az évben szerződtette az Operaház. 1986-ban Philadelphiában a Pavarotti-énekverseny győztese lett, majd Verdi Requiemjében debütált Pavarotti mellett Lorin Maazel vezényletével. A versenygyőzelmek után előbb Bécsben és Frankfurtban, majd 1990-től a Milánói Scálában aratott emlékezetes sikereket. A ’90-es években a Távol-Keletet, majd Észak-Amerikát is meghódította. A New Yok-i Metropolitanben 1998-ban debütált. Egyetlen társulatnak sem tagja, de több operaházzal folyamatos munkakapcsolatban áll, így a londoni Covent Gardennel, a drezdai Semperoperrel, a veronai Arénával, a Milánói Scálával vagy a New York-i Metropolitannel. Komlósi Ildikó 2006-ban Jose Cura mellett elnyerte a Veronai Aréna nemzetközi díját. Számos CD-je és DVD-je jelent meg.