Előd

Agnes Baltsa is az Operaház vendége lesz

2007.03.23. 00:00

Programkereső

Miközben a színpadon az Elfújta a szél című balett nyilvános főpróbája ment, sajtótájékozatató keretében számolt be a Magyar Állami Operaház a 2007/2008-as évadról. Jó hír, hogy négy bemutató is lesz, rossz viszont, hogy az Erkel Színház hosszabb időre bezár.

A számok ugyan sokat mondanak, de azért leginkább csak a szándékot jelzik. A lényeg, hogy jó minőségű, sőt, remek előadások legyenek - lehetőleg telt házzal. Miközben a tavalyi hasonló jellegű sajtóesemény borús hangulatban zajlott, sok bizonytalansággal és rossz hírrel, addig az ideit minden különösebb nehézség nélkül sikerült csupa derűbe csomagolni. Persze, az újságírói kérdések során részben fellebbent a fátyol a negatívumokról is, de először mi is talán vegyük a jót. Ahogy azt Kákay István műsorigazgató elmondta, a jelenlegi szezonnak 315 előadással vágtak neki, ami a megrázó anyagi helyzet nyomán 265-re szűkült, de végül feltornázták, s 295 valósul meg belőle. A következő évad terve az Operaházra 240 előadást, ezen belül négy bemutatót és egy újdonságot ígér, valamint a másik játszóhelyen, a Thália Színházban további 41 előadást.

Volt már a Tháliával kapcsolatuk, hat-nyolc éve A varázsfuvola, a Hamupipőke, s hasonló kamaraoperák mentek ott, ezt a kapcsolatot lehelik újra életre. Persze, nem csak jószántukból. Mivel az Erkel Színház 2007. júniusában bezár (s ott átfogó rekonstrukció kezdődik; a cél egy multifunkciós kulturális központ), valahová kellett vinni a kisebb díszletű és helyigényű műveket, baletteket. No, épp a Thália Színházban lesz az első premier, Stravinsky három egyfelvonásosát adják elő (A katona története, Mavra, A róka) Vidnyánszky Attila rendezésében. Ezt követően egy másik Vidnyánszky rendezés, Verdi A végzet hatalma következik, immár az Operában. A korábban Debrecenben bemutatott díszletekkel, jelmezekkel - de immár a ház énekeseivel.

Két világsztár is jön az Operába Richard Strauss: Elektra című operájára. A rendező Kovalik Balázs, s a neves énekesek: Nadine Secunde (a címszerepben) és Agnes Baltsa (Klütaimnésztra). Csupán három előadást énekelnek, de a folytatásban Rálik Szilvia, Wiedemann Bernadett és Bátori Éva előadásában lesz még Elektra. Egy kis kitérővel had ejtsünk pár szót Nadine Secundéről és Agnes Baltsáról. Az előbbi művésznő első átütő sikerét 1987-ben aratta a Bayreuth-i Fesztiválon a német filmrendező Werner Herzog által rendezett Lohengrinben. A következő évre a Walkürre hívták vissza az amerikai szopránt (Daniel Barenboim vezényelt és Harry Kupfer volt a rendező), s ezt követően a világ nagy színpadainak elismert énekese, elsősorban Strauss és Wagner darabokban. Jelenleg a Frankfurti Operaházban, a Jenufában énekel. Agnes Baltsa talán ismertebb a hazai közönség előtt, sőt az opera zenészei számára is, hiszen a japán turnén 2002-ben a Szinetár rendezte Carmenben ő énekelte a címszerepet. Egyebekben görög származású, Callas ösztöndíjas, aki a már említett Frankfurti Operaházban debütált 1968-ban Cherubino szerepében. 1988-tól a Bécsi Operaház örökös tagja, s szintén a világ legnagyobb operaszínpadainak ünnepelt sztárja.

a4ae656b-081d-4064-a8bf-a84d28591ab0

Ami a további két bemutatót illeti, nagyon izgalmasnak tűnik az évad balett-premierje, a Román Sándor és Keveházi Gábor által színpadra kerülő Massenet: Manon. "Ami megfogott ebben a műben, az a szexualitás, az, hogy hogyan lehet a tánc, a balett eszközeivel a párok közti kapcsolatot elmondani" - mondta a sajtótájékoztatón Román Sándor. Aki látta az ExperiDance együttes bármelyik produkcióját, amelyben a néptáncot értelmezte újra Román Sándor, az már sejtheti, valami nagyon nagy vállalkozás lesz ez. (Később a hivatalos rész után kérdeztem a koreográfust, hogy áll a művel, azt felelte, fejben ő már készen van! Persze, még a zene "szerkesztődik", és Keveházi Gábor is beleszól abba, mit lehet egyáltalán, hiszen a ház maga bármennyire is igyekszik a modernnek teret adni, azért inkább a hagyományokra épít, s a közönség is ezt szokta meg, erre vevő. Arról nem beszélve, hogy a táncosok számára technikailag hatalmas kihívás lesz ez a mű.)

Az évad utolsó premierje Csajkovszkij Anyeginje oroszul, új rendezésben (Zsámbéki Gábor). Megtudtuk még, hogy maradnak a jegyárak, 28-féle bérletsorozatból lehet választani, s a legolcsóbb ifjúsági jegy 300 Ft lesz, míg a legdrágább premier jegy 16000 Ft. Felújítva látható lesz majd Seregi koreográfiájában Delibes Sylvia című balettje, újra színpadra kerül a Don Carlos és Kodály Székely fonója. Ésszerűségi okokból, s mert valóban a Magyar Állami Operaház egyfajta negatív rekordot döntött az egy műre eső alacsony előadás számmal, kikerülnek művek a repertoárból, úgy nagyjából tíz ilyen lesz. És persze a legnagyobb bánat, hogy az Erkel Színház bezásárával sok ember elveszíti a munkáját.

Vass Lajos miniszteri biztos mondta ugyan, hogy a jókat igyekszenek megtartani, de ez azért sok embert nyilván nem nyugtat meg. És erősen homályos az Operaház anyagi helyzete is. Ugyebár az adóterhek, a még folyó perek... meg vannak tartozásaik a beszállítók és a művészek felé is, optimista (sajtónak szánt) hírek szerint a teljes kifizetések húsz-harminc százalékánál tartanak. Mi, opera- és balett rajongók azonban koncentráljunk arra, hogy lesz pár várhatóan remek produkció. És örüljünk annak a ritka ténynek is, hogy ezt a sajtótájékoztatót is olyankor tartották, amikor épp új bemutatóra készültek, amikor épp a főpróba zajlik. Kifelé jövet meg is állítottam egy idősebb hölgyet (épp szünet volt az előadásban), hogy tetszik neki a balett, s igen szépet, meglepőt mondott. Elmondta, hogy visszajött az ifjúsága, a könyv hangulata, a szép szerelmi szál meséje, és a borzalmas polgárháború is, amelyet nem is tudott elképzelni a színpadon korábban, de most, hogy látja a darabot, őszintén csodál. Mondta, s megtörölte a szemét...