István, Vajk

Elhunyt Joan Ingpen

2008.01.18. 00:00

Programkereső

Ha egy énekesre azt mondta, lesz belőle valami, az valóban sokra vitte. Joan Ingpen, a több évadra szóló tervezés kitalálója, a legendás producer és művészeti menedzser, a Covent Garden, a Metropolitan és a párizsi opera művészeti titkára 91 évet élt.
43a79fff-5013-4f40-acb1-0e31eb8a6588

Joan Ingpen, átlagos komolyzene-rajongó hölgy a negyvenes években egy tengeri biztosító vállalatnál dolgozott. Ám amikor megismerkedett Walter Legge-vel, egycsapásra megváltozott az élete. A férfi ugyanis a Covent Garden művészeti vezetője és az EMI kiadó producere volt, aki jelentős szerepet játszott Herbert von Karajan, Jussi Björling, Elisabeth Schwarzkopf és Maria Callas karrierjében. Legge azonban nem a zenei, hanem adminisztrációs tehetséget látta meg Ingpen kisasszonyban, s azonnal állást ajánlott neki egy ügynökségnél, amely a fronton harcoló brit katonák szórakoztatását szolgáló műsorokat szervezte. Az együttműködés olyan gyümölcsöző volt, hogy a háború után Legge és Ingpen már együtt alapítottak műsorszervező irodát Philharmonia Orchestra néven.

Néhány év után azonban önállósodott, és létrehozta az Ingpen and Williams nevű céget, amelyet magáról és dakszlijáról nevezett el. Művészközvetítéssel és művészek menedzselésével foglalkozott, első kliensei között ott volt a pályája kezdetén levő Rudolf Kempe és a Covent Gardenben épp csak debütáló Joan Sutherland. 1962-ben saját irodáját régi ügyfele, Solti György hívására a Királyi Opera egyik íróasztalára cserélte. Addig az operaházak egy évadra terveztek, Ingpen ötletére azonban Londonban két-három szezonra előre szerződtették az énekeseket.

Az ő javaslatára került a Covent Gardenbe Luciano Pavarotti. A fiatal tenort, akit 1963-ban a dublini Grand Operában hallott énekelni, tartalékként szerződtette Giuseppe di Rodolfo mellé a Bohéméletre azzal az ígérettel, hogy a széria utolsó előadásán színpadra léphet. A premier után di Stefano azonban hirtelen megbetegedett, és Pavarottinak be kellett ugrani. A többi pedig már történelem.

Amikor Solti a párizsi operába távozott, Joan Ingpen is követte. 1978-ban a Metropolitan művészeti titkára lett, ahová Plácido Domingo javaslatára hívták meg. Itt is reformokkal indított. Bevezette az elektronikus naptárat és tervezést (a számítógép hőskorában!), és nem engedte, hogy a fellépti díjak túl magasra kússzanak. Ez utóbbit úgy indokolta, hogy a művészeknek legyen dicsőség a Metben énekelni. 1981-ben az akkori produkciós igazgató elbocsátása után Joan Ingpen karrierje csúcsára ért: ő lett a New York-i operaház egyik vezetője.

Az 1983/84-es évad végén az irodai munkát egy jóval kötetlenebb állásra cserélte, és visszatért arra a területre, ahol művészeti pályáját kezdte. Egy ügynökség képviselőjeként tehetségeket kutatott Európában.