Katalin

Szerepkörváltás közben

2008.02.28. 00:00

Programkereső

Tavaly még fiúsan rövid frizurájából lassan Marcel-hullámok fésülhetők, de nem csupán ez jelzi azt, hogy Siménfalvy Ágota pályáján az öntörvényű lányok után jönnek az öntörvényű asszonyok. A sorban az első az Abigél című új magyar musicalben Horn Mici.

Siménfalvy Ágota

Fidelio Súgó: Szerinted az Abigél kizárólag lányregény?

Siménfalvy Ágota: Inkább olyan, mint A Pál utcai fiúk: a gyerekek világába helyez egy ideális felnőtt társadalmi-viselkedési mintát. Ilyen értelemben nem lányregény, de a könynyedségét tekintve mindenképp az, hiszen e nélkül talán nem lehetne ekkora siker, pusztán korrajz egy letűnt világról. A miliő keveset mond az én generációmnak, de a történet alapvető tanítása becsületről, tisztességről, a hétköznapi hősiességről ma is érvényes. Szabó Magda úgy szembesít ezekkel, hogy nem hatnak elcsépeltnek a szavak. És manapság is érvényes az, amit az írónő a csodába vetett hitről mond. Arról, hogy a körülöttünk lévő kisszerű dolgoknál van egy magasabb rendű, és ha valaki a varázslatban tiszta szívvel hisz, akkor megérkezik a segítség. Ezek a nemes emberi tulajdonságok a politikai helyzettől függetlenül működtetik a regényt és a musicalt.

FS: Az Abigél ősbemutató, kifejezetten veletek készül a mű. Ez mennyiben könnyíti meg a munkát, vagy rak rátok plusz felelősséget?

SÁ: Az mindenképp megkönynyíti és nagy szabadságot ad, hogy együtt hozzuk létre, a szerzők be-beülnek a próbákra, s ha kell, például módosítanak egy dallamon. Mivel új magyar darabról van szó, a megtiszteltetés mellett felelősségünk is van, mert rajtunk múlik, mit gondolnak a nézők az Abigélről. Szerencsére nagyon jó a szerzői csapat, akikkel hosszabb ideje ismerjük egymást. A főiskolán Kocsák Tibor volt a zenei vezetőnk, a vizsgaelőadásunk pedig az az Anna Karenina, amit később a Madách Színház játszott. Miklós Tibor írta a Dalnokok Ligájában énekelt összes dalunk és a két éve bemutatott Menyasszonytánc szövegét. A dramaturg Kerényi Miklós Gábor, aki az Operettszínház igazgatójaként diploma után a Nagymező utcába hívott. A musical rendezőjével, Somogyi Szilárddal még nem dolgoztam, de a színházban kollégák vagyunk. Szilárd a darab születésének minden pillanatában közreműködött, teljesen együtt lélegzik vele. Nekünk, színészeknek nagy biztonságot ad, hogy ennyire ismeri az alapanyagot, amit a próbafolyamat jelenlegi pontján teljes egészében még nem ismerek, például zenekarral még nem hallottuk a dalokat. De nagyon nagy élmény volt, amikor az első olvasópróbán megszólaltak a lányok számai, a kórusok, és Kocsák Tibor zongorán lejátszotta a musicalt.

FS: Félúton vagyunk az első olvasópróba és a bemutató között. Megtaláltad már magadban Horn Micit?

SÁ: Túl vagyunk a rendelkező próbákon, de az aprólékos szerepformálás még ezután kezdődik. Azt tudom, hogy hozzá kell komolyodnom ehhez a titokzatos asszonyhoz, akit nagy kihívás játszani, mert színes egyéniség. Szélsőséges pontokon látjuk. Az egyik jelenetben a lányokhoz képest játszik, a másikban komoly drámai helyzetben, olyan felelős nőként, akit foglalkoztat az ország sorsa. Az életben színésznő: ösztönösen érzi, kihez hogyan idomuljon, kit hogyan "manipuláljon". De soha nem látjuk az igazi arcát. Anynyit tudunk róla mindössze, hogy a Matulába járt, és van egy fia, aki a fronton harcol. Mici az a típusú ember, aki soha nem önmagáért él, hanem egy ügyért, és ennek érdekében képes fölülkerekedni saját félelmein. Egy szabad asszony, aki a társadalmon kívül és fölött áll. És a karakter mellett hangfajilag is nagyon nekem való szerep. A fekete-fehér filmeket, a recsegő gramofon hangját idéző tangójában ott van a Karády Katalinos tartás, ami nagyon közel áll hozzám.

FS: Milyen érzés az, hogy csak második szereposztásban, igaz, Udvaros Dorottya mögött játszod Horn Micit?

SÁ: Ekkora színészegyéniséggel még nem voltam lekettőzve, és ez, őszintén mondom, nagyon megtisztel. Sokat tanulok Dorottyától, aki egész más eszközökkel dolgozik, mint én. Élmény nézni, ahogy próbál. Míg én elsősorban a dalokon keresztül közelítek, ő nagyon jól éneklő prózai színészként a szerep prózai oldaláról indul, a zenei részleteket is először zene nélkül próbálja. Más típusú színésznők vagyunk: nekem érettebbnek kell tűnnöm, Dorka jelenlétébe pedig belefér, hogy bohókás és tüneményes legyen. A filmen Ruttkai Éva játszotta Micit, és Dorottya is érett színésznő, aki birtokában van teljes színészi eszköztárának, tökéletesen tudja, mikor mit használjon belőle. Nem arról van szó, hogy nem ismerem magam, de az eddigi lányszerepek és fiatal nők helyett vagy után érett nőket most kezdek játszani. Horn Mici ebből a szempontból mindenképp fordulópontot jelent a pályámon.