Bence

Magna Plaza

2008.10.13. 00:00

Programkereső

A színház házhoz jön. Pontosabban bevásárlóközponthoz. A holland Wunderbaum csoport Takeshi Kitano ihlette Magna Plaza című előadásának a Mammut 2 ad helyet. S hogy mi köze a kultikus japán filmrendezőnek ahhoz a helyhez, mely napjaink fogyasztói kultúrájának akár szimbóluma is lehetne? Első pillantásra talán semmi. Ám a holland társulat előadása a helyszínhez igazítja a japán művész alkotását.

A Wunderbaum művészei számára a színházcsinálás kettős kihívást jelent: egyaránt fontosnak tartják a közönség újabb rétegeinek megszólítását, valamint az aktuális társadalmi problémák feszegetését. E kettős célkitűzésből fakad, hogy előadásaik gyakran vetik fel színház és valóság kapcsolatának kérdését. Legtöbb esetben elhagyják a hagyományos színházi teret, s a városban, meglepő és különleges helyszíneken készítik darabjaikat. E produkciók beépülnek a hétköznapi élet forgatagába, az alkotók gyakran bevonják a helyi lakosokat az előadásokba. A társulat alkotásaira az erős társadalmi érzékenység jellemző, gyakran foglalkoznak a mai - nyugat-európai - városi élet anomáliáival, visszásságaival, így a bevándorlók helyzetével (Isten hozott a hátsó udvaromban), az erőszak és marginalitás kérdésével (Rollende Road Show), illetve a fiatal korosztály vallásosságával (Kamp Jezus).

E célkitűzés már a kezdetektől érződik az együttes munkáin. A társulat története 2001-re nyúlik vissza: ekkor alakult meg a Jonghollandia csoport - azokból a maastrichti főiskolán végzett fiatal színészekből, akik csatlakoztak a neves rendező, Johan Simons által vezetett ZT Hollandiához. Amikor a rendező Gentbe költözött, az akkora már komoly szakmai elismeréseket maga mögött tudó csapat követte őt, s mivel a rotterdami színház felkérésének is eleget akartak tenni, létrehozták a félig Gentben, félig Rotterdamban működő Wunderbaum társulatot. E formáció öt színészből és egy látványtervezőből áll. Előadásaik kollektív alkotásokként születnek, nincs hagyományos értelemben vett rendezőjük. A produkciók saját szövegkönyveken alapulnak, amelyek az alkotók társadalmi érzékenységéről tanúskodnak, s leggyakrabban helyszínspecifikus művek. Szívesen dolgoznak együtt a legkülönbözőbb művészeti területekről érkező alkotókkal, így zenészekkel (Kopna Kopna), táncosokkal (a szlovén Betontanz együttessel) valamint filmesekkel.

08376c4c-85bc-4f38-84df-b61efd562669

A társulat 2006-ban mutatta be a Magna Plazát egy genti bevásárlóközpontban. A történetet napjaink egyik legjelentősebb japán rendezőjének, Takeshi Kitanonak Bábok (Dolls) című, 2002-ben forgatott filmje ihlette. A film lassú tempójú jeleneteivel szemben az előadás a bevásárlóközpont pezsgésének ritmusát követi. A japán neveket viselő szereplők a Wunderbaum játékában a nyugati plázakultúra gyermekei, a gyökeresen más kulturális kontextusban született történet itt a fogyasztásról, az érzelmek valódiságáról vagy hamisságáról, a látszat és valóság viszonyáról beszél. A fogyasztói és popkultúra képeinek megidézése mellett azonban a produkció másik fontos szála az a Takeshi Kitanótól kölcsönzött ideál, miszerint a szerelem és a boldogság csakis a már-már túlzásba vitt áldozatkészség árán érhető el.

A színészek beolvadnak, beépülnek a bevásárlóközpont életébe, így a nézők, valamint az előadás spontán résztvevőivé és szereplőivé váló vásárlók előtt egyaránt kibontakozik a több szálon futó történet. A nézők fülhallgatók segítségével követik a szereplők párbeszédeit, vagyis afféle voyeurökké válnak: a kukucskálás, a mások privát életébe való belehallgatás élményét [is] kínálja számukra a produkció.

(2008. október 12., 13. 16:00, 19:30 - Mammut 2
Magna Plaza
Szereplők: Walter Bart, Wine Dierickx, Matijs Jansen, Maartje Remmers, Marleen Scholten; látvány: Maarten van Otterdijk, zene: Remco de Jong; dramaturg: Jeroen Versteele )

 
0b4e7805-7123-4123-901d-2e8af204cb1e