Előd

Csinálják a fesztivált

2009.04.22. 00:00

Programkereső

A Májusünnep ötlete a főzeneigazgató Fischer Ádámtól származik, a célja pedig az, hogy bekapcsolja a nemzetközi vérkeringésbe a Magyar Állami Operaházat. Április 29. és május 10. között sor kerül egy Händel-premierre, a népszerű Puccini- és Verdi-operákat vendég karmesterek dirigálják, a főszerepeket világhírű operaénekesek alakítják. Meghatározó jelentőségűnek ígérkezik Cecilia Bartoli fellépése, aki három műsorral, három zenekarral koncertezik az Operaházban és a Művészetek Palotájában.
ae1ad432-81bf-4e85-b5ac-a4504f2cf667

A Májusünnep azért fontos, és ezt a Rigoletto Gildájaként fellépő Miklósa Erika is hangsúlyozta, mert amellett, hogy az operatérképen ismét fontos helyszín lesz Budapest, a repertoárszínházakban mindig inspiráló a vendégek, különösen a nemzetközi hírű művészek jelenléte. Az Operaház színpadára lép Elena Mosuc, Charles Castronovo, Renato Bruson (Traviata), Sylvie Valayre, Marcello Giordani (Turandot), Michéle Crider, Gustavo Porta, Carlos Almaguer (Tosca), Stefano Secco, Alexandru Agache (Rigoletto). Az előadásokat az Operaház főzeneigazgatója, Fischer Ádám, és első karmestere, Kovács János mellett három külföldi dirigens vezényli: Miguel-Gomez Martinez spanyol karmester a világ leghíresebb operaházainak rendszeres vendége, akit Fischer egykori iskolatársként az olasz opera nagy öregjének titulált, az olasz Pier Giorgio Morandi, aki a Scala első oboistájából lett Muti és Patané asszistense, majd az olasz operairodalom avatott dirigense, valamint Dan Ettinger, az Izraeli Szimfonikus Zenekar vezető karmestere, a Mannheimi Színház főzeneigazgatója, akit a magyar főzeneigazgató szerint egy-két év múlva már valószínűleg nem lehet meghívni, olyan ígéretes tehetség. Fischer Ádám kiemelte, hogy a közönségnek nem olyan látványos a karmesterek vendégsége, mint az énekeseké, de az együttműködés kihat minden műsoron levő produkcióra: „az igazi karmestert arról lehet megismerni, hogy általa a többi előadás is jobb lesz” – mondta Fischer.

„Különleges énektechnikát és zenei világot birtokol. Forradalmárnak tartom, és titkos vágyam, hogy budapesti fellépésével az itteni zenei ízlést is felforgatja. Olyan, akár A nürnbergi mesterdalnokok Stolzingi Walterja: újat hoz, amelyen mindenki meglepődik, de végül mindenki leborul előtte” – ezek szintén Fischer szavai, és Cecilia Bartolit illetik, akivel közel húsz éve áll munkakapcsolatban. Bartoli három koncertjét az Operaház és a Müpa együttműködésben szervezi. Csonka András, a Müpa vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy a két intézmény közönsége közel azonos, ezért ez a hangverseny a közös úton nem az utolsó állomás.