Erzsébet

Kesselyák Gergely: az opera válságban van

2011.10.17. 15:14

Programkereső

A Miskolci Nemzetközi Operafesztivál, a Bartók +... megújulását tűzte ki célul Kesselyák Gergely Liszt-díjas karmester, a fesztivál új igazgatója, aki hétfői bemutatkozó sajtótájékoztatóján a borsodi megyeszékhelyen azt a meglepő kijelentést tette, hogy az opera halott.

"Ma az opera válságban van, alapvetően egészségtelen helyzet alakult ki a műfajban. Verdi a Rigolettót nem azért írta, hogy az elkövetkező száz évben csak ez legyen, kétévente írt egy új operát, ez fénykorában a legpopulárisabb műfaj volt" - fogalmazott Kesselyák Gergely, aki meghívásos pályázaton nyerte el a miskolci operafesztivál vezetését, miután elődje, Bátor Tamás megbízatása lejárt.

Kesselyák Gergely
Kesselyák Gergely

A karmester 1997-től a Miskolci Nemzeti Színház operatagozatának alapító zeneigazgatója, 2001-től pedig az operafesztivál alapító zeneigazgatója is volt. Azt mondta, a miskolci operafesztivál eddig nagyon jól működött és most ismét ugyanolyan "merészet szeretnénk gondolni", mint 2001-ben, a kezdetekkor. "A Bartók +... név bevált, a világ számos pontján tudják, hogy Miskolc és az opera egyet jelent. 2001-ben tíz évre tettem azt a periódust, amelyet ez a szisztéma szerintem elviselhet. A tíz év letelt, időszerűnek látszik változtatni" - jegyezte meg Kesselyák. Mint hozzátette, kezdetben Müller Péter Sziámival, a rendezvény másik alapítójával úgy látták, ez a fesztivál lehet az, amely felfedezi a jövő művészeit a világnak.

"Az a fesztivál marad fent hosszabb távon, amelyik tud valami egyénit, sajátosat mondani a világnak, és ha most tíz év elteltével nem specializálódunk, akkor nem leszünk érdekesek egy idő után" - vélekedett az igazgató. Koncepciójáról szólva azt mondta, a továbbiakban is szeretnének új darabokat színre vinni, és operaírásra kérnek fel szerzőket, hogy Miskolc, illetve Magyarország, Bartók hazája hozzájárulhasson az operavilág előre meneteléhez. Megjegyezte: elhatározás kérdése, hogy a zeneszerzők elkezdjenek olyan műveket írni, amelyek a musical popularitását az opera zenei igényességével egyesítik. A 2012-es program, a Bartók + Puccini ugyanakkor nem változik, erre már nincs lehetőség, ugyanakkor kiviszik az operát az utcákra, a terekre, az emberek közé.