Cecília

Kesselyák és Medveczky vezényli a Don Giovannit

2011.11.17. 11:04

Programkereső

Keri-Lynn Wilson pár nappal a bemutató előtt lemondta a Magyar Állami Operaház új Don Giovanni-előadásait. Az alábbiakban a Magyar Állami Operaház közleményét változatlan formában közöljük.

A kanadai karmester lemondásáról szerdán Orbán Viktor miniszterelnöknek is levelet küldött, amelyet szerdán az MTI-hez is eljuttatott. Ebben leszögezi: a Magyar Állami Operaház fontos nemzeti kultúrkincs, ezért írt közvetlenül a kormányfőnek, hogy kifejezze sajnálatát, amiért visszalépett a Don Giovanni-előadások vezénylésétől. Mint felidézi, nagy örömmel fogadta el egy évvel ezelőtt a felkérést az előző operaházi vezetéstől a budapesti karmesteri bemutatkozásra. "A próbák előtt és alatt azonban azonnal nyilvánvalóvá vált számomra, hogy az új adminisztráció nincs felkészülve arra, hogy egy jelentős operaház irányításának összetett feladatát ellássa" - fogalmazott a karmester. Keri-Lynn Wilson sem a próbarend kialakítását, sem a szereposztást nem találta megfelelőnek. Mint írja, jelentős énekesek estek ki már a próbák megkezdése előtt, mivel nem kaptak szerződést. "Nekem sem ajánlottak fel szerződést egészen a múlt hét végéig" - mutatott rá a miniszterelnöknek címzett, de Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszternek és Szőcs Géza kulturális államtitkárnak is elküldött e-mailben, hozzátéve: "biztos vagyok abban, hogy megérti, ezek között a kevéssé professzionális körülmények között miért nem lehetséges számomra, hogy vezényeljek".

Don Giovanni az Operaházban
Don Giovanni az Operaházban

A Magyar Állami Operaház az alábbi sajtóközleményt adta ki az eset kapcsán:

"A Magyar Állami Operaház sajnálattal vette tudomásul, hogy Keri-Lynn Wilson karmesternő három nappal a bemutató előtt lemondta a Don Giovanni-előadásait. Döntéséről az intézmény a művésznő menedzsere által küldött leveléből értesült, amelyben a döntés okaként az Operaház által nem teljesített szakmai kéréseit jelölte meg.

Az Operaház értetlenül áll a döntés és kivált annak indoklása előtt, mert Keri-Lynn Wilson valamennyi, a próbafolyamat során felmerült szakmai igényét, kérését - még akkor is, ha ez komoly nehézségeket, ill. költségeket jelentett - teljesítette az intézmény. Az egyetlen kivétel, amely szokatlan módon egy konkrét zenekari muzsikus állandó szerepeltetésére vonatkozott, teljesíthetetlen volt az Operaház jelenlegi munkajogi szabályozása miatt. A nemzetközi gyakorlat ismeretében semmiképpen sem állítható, hogy ez Keri-Lynn Wilson számára elfogadhatatlan kompromisszumot kellett jelentsen.

A Magyar Állami Operaház a szerződések megkötését, ahogy annak jogi és kötelezettségvállalási lehetőségei megnyíltak, haladéktalanul megkezdte. Elsők között Keri-Lynn Wilson szerződését írta alá, amelyet a karmesternő részére haladéktalanul eljuttatott, s amelyet Keri-Lynn Wilson át is vett, azt azonban az Operaháznak nem juttatta vissza.

Az Operaház vezetőségét különösen megdöbbentette Keri-Lynn Wilson nyilatkozata. A nemzetközi zenei és üzleti életben szokatlan eljárás, hogy egy szakmai kifogást nem az őt meghívó intézmény vezetőihez, korábbi kapcsolattartóihoz, hanem közvetlenül és kizárólag, személyes e-mailben a Magyar Köztársaság Miniszterelnökéhez, miniszteréhez, államtitkárához, valamint a Nemzeti Hírügynökséghez juttat el.

Az említett nyilatkozat annál is inkább érthetetlen, mert egy héttel korábban, a premier kapcsán a Magyar Állami Operaházban tartott sajtótájékoztatón elmondta, milyen nagy hatással volt rá a budapesti Operaház, dicsérte a zenekart, amelyen „érződik, hogy gyakran játszanak Mozartot", valamint az énekeseket és a jól együttműködő csapatot. A társulatnak és az intézmény kollektívájának pedig szívélyes hangú levélben köszönte meg az együttműködést és a kiváló munkát.

A Magyar Állami Operaház - ahogyan arról honlapján közönségét már tájékoztatta - haladéktalanul gondoskodott az előadás új karmesterének felkéréséről. A Don Giovanni első öt előadását Kesselyák Gergely, a továbbiakat az eredetileg kitűzött Medveczky Ádám dirigálja."