Katalin

Az eladott menyasszony – Kovalik rendezése Berlinben

2011.11.21. 15:00

Programkereső

A berlini Schiller Theaterben ideiglenesen átköltözött Staatsoper Unter den Linden két cseh operával indította idei évadját. Janácek A holtak házából című művét követően szombaton Smetana Az eladott menyasszony című komikus operájának premierjére Kovalik Balázs rendezésében és Antal Csaba színpadképével került sor.

A cseh nemzeti opera keletkezését általában Az eladott menyasszonyhoz kötik. Ez az egyszerű, népi karakterű dallamokból színes szimfonikus-énekes alkotássá szőtt mű ugyanis a legnépszerűbb zenés színházi darabok közé tartozik. A cselekmény egy gazdag lány és egy szegény legény szerelmének történetét dolgozza fel: Kecal, a házasságközvetítő, rábeszéli Masenka szüleit arra, hogy lányukat a kissé ütődött, dadogós, de ugyancsak módos Vasekhoz adják hozzá. Kecal azonban a lány választottját, Jeniket is behálózza: mondjon le szerelméről és háromezer arany üti a markát.

Kovalik Balázs zeneakadémiai növendékeivel korábban már foglalkozott Smetana operájának jeleneteivel. Ahogy már a premier előtt korábban nyilatkozta, nem az a kérdés, hogy lesz-e happy end az előadás végén. A hangsúlyok azokon az emberi csalódásokon, tapasztalatokon vannak, melyeken a szereplők átmennek: megvásárolhatók-e a kapcsolatok, milyen egy kisebb közösség, például egy falu mikroklímája, ha valaki másmilyen. Ezeknek az általános érvényű kérdéseknek ad keretet Kovalik meseszerű rendezése. A nyugat-csehországi kultúra tárgyi kultúrájában ismerős lehet a német közönségnek, Bettina Juliana Walter ugyanis többrétű kosztümkészlettel dolgozott: a kórust és a táncosokat gyönyörű anyagokból készült pompás népviseletbe, az énekesek pedig átlagos mai ruházatba öltöztette.

Antal Csaba és a Kovalik Balázs együttműködése - akárcsak a Teátrum-díjas és most Budapesten ismét a repertoárra visszakerülő Mefistofele esetében (mely a legjobb díszletért járó Színikritikusok Díját is elnyerte) – olyan több jelentésrétegű, egyedülálló színpadi megvalósítást hozott létre, melyben a reális méretű állatfigurákat Krusináék házának és a falusi templomnak a kicsinyítettet modellje ellenpontozza. A Masenkát éneklő Anna Samuil szoprán több szereppel is kötődik Staatsoper Unter den Lindenhez. Az orosz énekesképzés biztos alapjain vált az egyik legkeresettebb szopránná Európában. Az apját alakító Oskar Hillebrandt nemcsak a berliniek megbecsült énekese, a Budapesti Wagner-napokon többször sikerrel vendégszerepelt. A Vaseket alakító Florian Hoffman Berlin, a Jenik szerepét éneklő Burkhardt Fritz pedig Hamburg neveltje, akinek nem ez volt az első találkozása a cseh operával: abban a brüsszeli Ruszalka bemutatóban játszotta ő a herceget, melyet Fischer Ádám vezényelt, Stefan Herheim pedig rendezett. A produkció sikerében Bettina Julianna Walter jelmezeinek és Olaf Freese fényeinek is része volt, a közönség azonban nemcsak az énekeseket és az alkotógárdát, hanem a zenekart, a Staatskapelle Berlint és a karmestert Karl-Heinz Steffens karmestert is vastapssal ünnepelte az est végén.