Jenő

Budapestre érkezett Juan Diego Flórez

2011.11.27. 18:50

Programkereső

A Pavarotti utódaként ünnepelt perui tenor először lép fel Magyarországon. A november 28-i áriaestje előtt adott sajtótájékoztatón karrierje kezdeteiről, repertoárjáról, és a népszerűségről is beszélt.

A sűrű vakuvillogás közepette érkező világhírű operaénekest Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház kormánybiztosa üdvözölte. A dalszínház vezetője köszöntő szavaiban örömét fejezte ki, hogy - amint azt a már Renée Fleming májusi koncertjét övező közönség- és médiaérdeklődés is bizonyítja -  Magyarországon végre újjáéledt a jelen és a jövő nemzetközi operasztárjai iránti érdeklődés, és a New York-i Metropolitan, a milánói Scala, a londoni Covent Garden és a bécsi Staatsoper után a budapesti közönség is élőben hallgathatja meg Juan Diego Flórezt.

Juan Diego Flórez Budapesten
Juan Diego Flórez Budapesten

A perui születésű tenor elmondta, amikor először érkezik egy városba, mindig érzelmekkel telve, nagy várakozással lép színpadra, remélve, hogy sikerül bemutatnia énekművészetét és repertoárját. Budapestre azért is mérföldkőként tekint, mert a Magyar Állami Operaház nemcsak a szem, de a hang számára is elbűvölő, hiszen azon klasszikus színházak közé tartozik, ahol az énekhang a maga teljességében bontakozhat ki és fogadható be. Flórez elégedettségét fejezte ki, hogy az áriaestre minden jegy elkelt - a koncertről lemaradt rajongók miatti sajnálkozása ugyanakkor reménykeltő lehet egy esetleges nem túl távoli jövőbe vesző ismétlés tekintetében.

Juan Diego Flórez Budapesten
Juan Diego Flórez Budapesten

„Szimbolikus programmal készültem, olyannal, amely a legtöbbet, a legjellemzőbbet mutatja meg abból, milyen énekes vagyok, hiszen ez az est számomra egyfajta bemutatkozás is. A magyar közönség tipikus bel canto műsort hall majd tőlem, Rossinit, Donizettit, Cimarozát, a második részben két Verdi áriát is, egyszóval a repertoárom meghatározó darabjait." - nyilatkozta a sajtó képviselőinek az „új Pavarottiként" emlegetett világsztár, aki szombaton késő este Bécsből érkezett Budapestre. Újságírói kérdésre elmondta, évente egy-egy új operát tanul meg. 2008-ban a Rigolettóban, tavalyelőtt Gluck Orfeójában debütált, 2011. végén Donizetti Linda di Chamounix-ja, 2012-ben pedig a Gyöngyhalászok következik a sorban. Flórez repertoárjának esetleges barokk vagy kortárs irányba történő bővítésével kapcsolatban annyit mondott, hangi adottságait tiszteletben tartva mindig könnyed, fényes, rugalmas szólamokat, azaz az énekstílusának és a repertoárjának megfelelő műveket fog csak elvállalni.

Juan Diego Flórez Budapesten
Juan Diego Flórez Budapesten

Szintén a sajtó érdeklődésére reagálva felidézte karrierjének mesébe illő kezdetét. 1996-ben Pesaróban a Rossini-fesztiválon a tenor főhős megbetegedett, és beugrót kerestek. A művészeti vezetés egy akkor teljesen ismeretlen fiatal énekes mellett döntött -  ez volt ő. Bár a döntést mai fejjel maga Flórez is rendkívül merésznek bélyegezte, végül minden jól sült el: a rendelkezésére álló rendkívül rövid idő alatt sikeresen megtanulta a szerepet, az énekszólamot a rendezést. Ha nem így lett volna, mindössze egy jelentéktelen mellékszerepet alakíthatott volna, s nem a Mathilde de Sabhran főszerepét. A szerep rekordidő alatti elsajátításában a szintén perui Ernesto Palacio volt segítségére(énektechnikailag és lelkileg is), aki egykor maga is tenorként működött, azóta pedig Flórez menedzsere. Még ugyanebben az évben bemutatkozhatott a Scalában is - első kőszínházi főszerepét Ricardo Muti pálcája alatt a 1996-os milánói évadnyitón énekelte - és ebben az évben ismerkedett meg egy másik fesztiválon Alessandro Vitiello karmesterrel is, aki azóta is együtt dolgoznak (Budapesti áriaesjén is ő vezényli a Magyar Állami Operaház zenekarát). Akkoriban szinte még gyerek- mindössze 23 éves - volt, és alig fogta fel, mibe is csöppent. Ma úgy érzi, ez a naivitás is segítette abban, hogy akadálymentesen juthasson előre pályáján.

Juan Diego Flórez Budapesten
Juan Diego Flórez Budapesten

A sajtótájékoztatón részt vett Alessandro Vitiello, az est olasz karmestere is. Vitiello elmondta: egyszer régen már vezényelt Budapesten, és akkor is lenyűgözte a magyar közönség kultúra iránti nyitottsága, az, hogy semmit nem kellett nekik „túlmagyarázni", értették és szerették a zenei élményt, amely a színpadról áradt feléjük. Vitiello az Operaház zenekaráról is elismerően nyilatkozott, akik az esten kísérik majd Juan Diego Flórezt.

Ókovács Szilveszter kormánybiztos végül arról kérdezte a perui csillagot, miként tud ellenállni az előbb-utóbb minden tenort utolérő, a Nessun dorma képében érkező kísértésnek. Juan Diego Flórez válaszában emlékeztetett rá, hogy a Turandot újabban popsztárok kötelező műsorszámaként népszerűségi csúcsokat döntögető áriája eredendően a drámai tenor repertoár része, ő pedig lírai tenor hangfajú. S ahogy egy drámai tenor nem énekelhet Rossinit, úgy neki sem állna jól a Nessun dorma - noha technikailag nincs benne semmi olyan, amit ne tudna elénekelni. Arról pedig, hogy mi áll igazán jól Flórez hangjának, a budapesti koncertre bejutó szerencsések néhány órán belül meggyőződhetnek. Az áriaest műsora:

Juan Diego Flórez Budapesten
Juan Diego Flórez Budapesten

1. Cimarosa: Titkos házasság / Il matrimonio segreto- Nyitány / Ouverture
2. Cimarosa: Titkos házasság / Il matrimonio segreto- Paolino áriája a II. felvonásból / Pria che spunti in ciel l'aurora
3. Rossini: Otello - Nyitány / Ouverture
4. Rossini: Otello - Rodrigo áriája a II. felvonásból / Che ascolto? Ahime, che dici?
5. Rossini: A sevillai borbély / Il barbiere di Siviglia - Nyitány / Ouverture
6. Rossini: A sevillai borbély / Il barbiere di Siviglia- Almaviva áriája a II. felvonásból / Cessa di piú resistere

1. Boieldieu: A fehér asszony / La dame blanche - George kavatinája / Vien, gentille dame
2. Massenet: Thais - Meditáció / Meditation
3. Verdi: Rigoletto - Kesztyűária / Questa o quella
4. Verdi: Rigoletto - A herceg áriája a II. felvonásból / Ella mi fu rapita
5. Donizetti: Az ezred lánya / La fille du régiment - Nyitány / Ouverture
6. Donizetti: Rita - Beppe áriája / Allegro io son