Jenő

Verdi: Traviata

2012.02.27. 17:08

Programkereső

A Traviata bemutatása idején felháborodást keltett - március 25-én az Operaházban azonban garantált a siker.

Különös, hogy Verdi úgynevezett középső korszakának három operája - a Rigoletto, A trubadúr és a Traviata - ma már a klasszikus operaházi repertoár gerincét alkotják, megszületésük idejében azonban zömmel sikertelen, témáikat tekintve óriási felháborodást keltő alkotások voltak. Egy púpos bolond, egy cigányasszony, vagy egy kurtizán főhősként (hősnőként) való felléptetése az 1850-es évek operaszínpadán majdhogynem a botránnyal volt egyenlő. Különösen azért, mert az alapvető mondanivalója ezeknek a műveknek épp a periférikus jellemeknek a társadalmi normákkal szembeni erkölcsi felsőbbségét hirdette.

Verdi: Traviata
Verdi: Traviata

Traviata (a tévedt, bukott nő), a kurtizán - ifj. Alexander Dumas kaméliás hölgyének zenés színpadi transzformációja -, emberi méltóságát tekintve felette áll a párizsi nagypolgárság dekadens szalonjainak, sőt, több helyzetben úgy tűnik, hogy tartása nagyobb a fia reputációját féltő tisztes polgári férfiúnál, vagy magánál a lobbanékony fiatalembernél, a szeretőjénél is. A darab fogadtatásában fontos szerepet játszott, hogy operatragédiák színpadán addig még soha nem jelent meg kortárs, polgári témát feldolgozó alkotás, ráadásul ilyen üzenettel. A zenéből pedig kitűnik, hogy Verdi a mű központi figurájával mennyire mélyen tudott azonosulni.