Jenő

Armel Operaverseny ötödször

2012.03.01. 08:06

Programkereső

Áprilisban kerül sor az első fordulóra, májusban a másodikra, az előadások és az énekesek pedig októberben mérettetnek meg.

Az Armel Operaverseny idén is olyan énekeseket keres, akik hangi adottságaik mellett színészi képességekkel is rendelkeznek. Az áprilisi első fordulót három helyszínen, New Yorkban, Budapesten és Párizsban rendezik, ahol elsősorban az énektudás alapján rangsorol a zsűri és választja ki a legjobb harminc versenyzőt. A fesztivál ötödik évében a versenyszerkezet és a -szabályok nem változnak, de újdonságképp a helyi válogatók - Kesselyák Gergely, Raymond Duffaut, Michael Dellaira, James E. Schaeffer, Eric Salzman - mellett a zsűri elnöke, Danielle Orlando mindhárom városban meghallgatja a jelentkezőket, és jelen lesz a szegedi döntőn is. A második fordulóba jutó énekesek közül május 27-én a produkciók rendezői és az operaházak képviselői választják ki a versenyelőadások főszereplőit.

A Szegedi Nemzeti Színház negyedik alkalommal vesz részt az eseménysorozatban, itt Umberto Giordani operáját, az Andrea Chénier-t mutatják be a versenyben. Harmadszor partner a plzeni Josef Kajetán Tyl Színház, ahol Philip Glass: A büntetőkolónia című műve kerül színre, valamint a gdanski Balti Opera, ahol Krzysztof Penderecki darabját, A fekete maszkot tűzik műsorra. Második alkalommal mutatkozik be Szegeden a Center for Contemporary Opera. New Yorkban Alföldi Róbert rendezi William Mayer operáját, amelynek címe: Haláleset a családban. Idén először láthatja a versenyben magyar közönség a pozsonyi Szlovák Nemzeti Színházat, ahonnan egy ősbemutató, a filmzeneszerzőként ismert Roland Baumgartner operája, a Mária Terézia érkezik.

Armel Operaverseny 2012 - sajtótájékoztató
Armel Operaverseny 2012 - sajtótájékoztató

Szeged városa továbbra is támogatja a versenyt - mondta el dr. Solymos László alpolgármester. Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója is kiemelte az eseménysorozat fontosságát a szegedi operatradíció, valamint a műfaj jövője szempontjából. Amellett, hogy a színház az októberi verseny helyszíne, idén negyedik alkalommal neveznek be a megmérettetésbe. Csakúgy, mint eddig, darabválasztásukban azt tartották szem előtt, hogy a mű ne a törzsrepertoár népszerű darabjai közé tartozzon, ugyanakkor a fősodorba tartozzon, az előadás pedig korszerű színházi eszközökkel készüljön. Mint rezidens zenekar hagyományosan közreműködnek a Szegedi Szimfonikusok a versenyben. 2012-ben a sajátjukon kívül két produkcióban közreműködnek, ami szakmailag komoly kihívás elé állítja a zenészeket.

Alföldi Róbert 2008 óta minden évben rendezett egy-egy operát a versenyben. Két alkalommal már dolgozott New Yorkban - a Dicapo Operában 2008-ban Robert Ward Salemi boszorkányok, 2009-ben pedig Tobias Picker Emmeline című operáját rendezte -, és mintegy négyszáz jelentkező közül kiválogatta a Mayer-darab nem versenyszereplőit is. Az operát "fura műnek" nevezte, melynek alapja egy, az iskolákban kötelező olvasmány amerikai regény, szereplői a múlt század elején élt afroamerikaiak, akik szeretnének kitörni akkori éltkörülményeikből. Alföldi beszélt arról, hogy a kasztingon több olyan énekessel találkozott, akikkel az előzőekben már dolgozott, és jelezte, értetlenül szemléli, hogy a magyar operaénekesek nem mutatnak elég érdeklődést e verseny iránt.

A fesztivál igazgatója, Havas Ágnes tájékoztatott arról, hogy az Armel Operafesztivál mintegy kétszázmillió forintból valósul meg: Szeged városa negyvenmillió forinttal támogatja, a jegybevétel hárommillió forintot tesz ki, a minisztériumi és az NKA-támogatás körülbelül harmincmillió forint, a büdzsé többi része hazai szponzorációból származik. A külföldi támogatások egyelőre töredékét teszik ki a költségvetésnek, de dinamikusan növekszenek, és EU-pályázatokban is részt vesznek. A versenyprodukciók látogatottságát jónak nevezte, a kísérőprogramok nézőszámát azonban emelni szeretnék, ezért együttműködnek a Szegedi Őszi Fesztivállal, továbbá az egyetem kulturális irodájával. Az októberi szegedi eseményeket az Arte Live Web közvetíti, továbbá rögzíti a Duna Televízió, ahol a gála élőben látható, a Mezzo csatorna pedig a promócióból veszi ki a részét.

A szervezők 2010-ben kezdte el a tárgyalásokat az Avignoni Operával. Ennek eredményeképp 2012-ben és 2013-ban egy-egy előadás utazik a francia városba - április 18-án New York-i Center for Contemporary Operában készült A titkosügyököt láthatja a közönség, a főszerepeket a 2011-es közönségdíjas, Miksch Adrienn és Nicolas Rigas éneklik, és közreműködik a Szegedi Szimfonikus Zenekar -, 2014-től pedig a fesztivál másodlagos helyszíne lesz Avignon, ahol a fesztivál programja teljes egészében bemutatkozik. 2015-ben az aktuális versenyprodukciókat Plzenben is bemutatják, ami a cseh város Európa Kulturális Fővárosa (EKF) évének fontos eseménye lesz.

Az Armel Operafesztivál 2011-ben megrendelte első operáit, ennek eredményeképp 2013-ban Mester Tamás Originum című műve, 2014-ben Csapó Gyula Phaedrája, 2015-ben pedig Eötvös Péter darabja, a Senza Sangue kerül színre a verseny keretein belül. Idén a plzeni színházzal együttműködésben zeneszerzői pályázatot írnak ki, amelynek nyertesét a 2014-es fesztiválon tűzik műsorra, valamint az EKF-évben is játsszák az újonnan készülő épületbe költöző Josef Kajetán Tyl Színházban.