Erzsébet

Az Opera Ománba megy

2012.03.04. 12:08

Programkereső

Március 24-én és 25-én a Maszkati Királyi Operában Mozart Szöktetés a szerájból című művét mutatják be Vashegyi György dirigálásával, Káel Csaba rendezésében, világsztár és tehetséges fiatal magyar operaénekesek közreműködésével.

A térség második operaházának, az ománi dalszínháznak az építése 2001-ben kezdődött, a szultán akkor rendelte el egy méltó operaház felépítését. Addigra már számos klasszikus zenei hangversenyt tartottak Maszkat különböző színhelyein, köztük az Al Bustan Palace Hotelben. Az arab világ eddig egyetlen operaháza 1988-ban készült el: Omántól több ezer kilométerre, az egyiptomi fővárosban, Kairóban található. Az ománi opera világos rózsaszín köveit egy közeli kőbányából termelték ki. A projekt eredeti körvonalait egy angliai színházi konzultáns vállalkozás dolgozta ki, az építészeti megvalósítással a Wimberly Allison Tong and Goo céget bízták meg. Az épület alapvetően olasz operák előadására szolgál. A zsinórpadlás 32 méter magas toronyban helyezkedik el, lehetővé téve a gyors díszletváltást. A nagyterem változtatható méretű: hangversenyeken 1100 embert, színházi és opera-előadásokon 850 nézőt fogadhat. Kábúsz bin Szaid asz-Szaid szultán 2011. október 12-én adta át az operaházat, ahol a Turandot volt az első előadás a Franco Zeffirelli által jegyzett rendezésben, a Fondazione Arenade zenekarát Plácido Domingo vezényelte. Bizet Carmenje és Verdi A trubadúr című operája után hét másik európai előadás közül a magyar koprodukcióban készült Mozart-darabot választották az ománi opera vezetői, akik minőségi produkciót kívánnak bemutatni, és kérésük szerint az előadásban nemzetközi hírű művészeknek is szerepelni kell.

Sajtóbeszélgetés a Magyar Állami Operaház ománi vendégjátékáról
Sajtóbeszélgetés a Magyar Állami Operaház ománi vendégjátékáról

A rendező, Káel Csaba elmondta: a Maszkati Királyi Operaház vezetői a Művészetek Palotáját keresték meg egy lehetséges produkció ománi bemutatásával kapcsolatban. A 2011. őszi ajánlat jó alkalom volt arra, hogy az októberben a Müpa által életre hívott, több nemzeti kulturális intézmény szoros együttműködését tervező kulturális klaszter bizonyítsa innovativitását, a benne rejlő erőt. A választással az volt a véljuk, hogy a magyar operakultúrai hagyományokat nemzetközi nívón mutassák be. A Müpa félig szcenírozott előadásai ebben az esetben nem kerülhettek szóba, ráadásul nem népszerű slágeroperára szólt a felkérés - mutatott rá Káel, a Szöktetés a szerájból ennek a kritériumnak megfelel, ráadásul az ománi kultúrkörhöz kapcsolható. Csikós Attila segítségével megtalálták a jó állapotban levő díszleteket, Velich Rita rálelt a jelmezekre, így nem lehet akadálya annak, hogy Frankfurtból hajón induljon a színpadi palota és a közel negyven öltözetnyi ruha Maszkat felé.

Bátor Tamás megerősítette, ha nincs az említett stratégiai kapcsolat, ezt a vendégjátékot nem lehet megvalósítani. Jelezte: az előző operaházi vezetések alatt is voltak felkérések hasonló koprodukciókra, ezek azonban "elmentek" az Operaház mellett. Bátor Tamás úgy látja, a jelenlegi menedzsmentben azonban van akarat és hajlandóság az ilyenfajta együttműködésekre.

Ahmed Abouzahra, a Maszkati Királyi Operaház művészeti tanácsadója az új intézményről elmondta, hogy külsejében a helyi tradícióknak megfelelő, belső tartalmában viszont a legmodernebb igényeknek megfelelő épületről van szó, amelyet a szultán nem magának, hanem népének, az Arab-félsziget több államával ellentétben nem imidzsformálásként, hanem művészetszeretetből emelt, s fontosnak tartja, hogy a fiatalok is megkedveljék a műfajt. A másfél évtizede Németországban élő kulturális menedzser, aki a Zeneakadémián készült egykor zongoraművésznek, az arab és az európai kultúra közti híd építését tartja fő feladatának. Missziójának tekinti, hogy a kulturális csere intenzívebbé váljon, s ez politikai üzenettel is bírjon: az arab világot sztereotíp módon ne csak a terrorizmussal azonosítsák.

A Magyar Állami Operaház társulata március 22-én 123 fővel utazik az Öböl-menti országba. Konstanza szerepét Elena Mosuc, Belmontét Rainer Trost, Ozmint Kurt Rydl énekli. Szerilm pasa Franz Tscherni lesz, Blonde szerepében Rácz Rita, Pedrillóként Balczó Péter mutatkozik be. Mint az előadást a 2002-es premieren is dirigáló, Ománba is utazó Vashegyi György elmondta, a művet az új Mozart-összkiadás szerint állították színpadra, elhangzik benne a Janicsárinduló, ugyanakkor egy tenoráriát dramaturgiai okokból rövidebbre vettek. Mivel a Magyar Állami Operaház zenészei a következő premiert, az Arabellát próbálják, illetve a Magyar Filharmóniai Társaság Zenekara koncertre készül, kisegítőként az Orfeo tagjai közreműködnek az előadásban, Gyöngyösi Levente pedig, aki korrepetitorként is dolgozik a produkcióban, az előadáson csembalózni fog. Vashegyi jelezte, elegendő mennyiségűnek érzi a rendelkezésre álló próbamennyiséget.

A két teltházas előadáson jelen lesz a térség gazdasági, kulturális és poltikai elitje, az Operaház vezetői ezért remélik, hogy a vendégszereplés további magyar együttműködéseknek utat nyit a régióban, és hosszú távú kapcsolat alakulhat ki az újonnan megnyílt intézménnyel.