Erzsébet

"Bravó, Magyar Állami Operaház!"

2012.03.31. 10:13

Programkereső

Maszkati beszámoló a Magyar Állami Operaház és a Művészetek Palotája koprodukciójáról az Ománi Királyi Operaházban.

"Mozart Szöktetés a Szerájból című daljátéka az Ománi Királyi Operaházban - ezt nevezem bátorságnak!

Ez igen! Micsoda előadás a Magyar Állami Operaház társulatától!

A ma este játszott opera mindig is a kedvencem volt. A cselekmény egyszerű, és Wolfgang Amadeus Mozart briliáns muzsikája a 230 évvel ezelőtti ősbemutató óta is változatlanul lebilincselő. Ma este azonban számomra új színnel gazdagodott ez a mestermű, a Maszkati Királyi Operaházban színpadra állított produkció nyomán. A ma esti előadásig az ismereteim Mozartról majdhogynem csak a 80-as évek híres Falco popslágerére korlátozódtak (némi iróniával, persze), ám a Szöktetés a szerájból teljesen új dimenziókat nyitott előttem. Úgy gondolom, nagyon jó választás volt az Ománi Operaháztól épp ezt az operát műsorra tűzni. Biztos vagyok benne, hogy a Magyar Állami Operaháznak nagyon oda kellett figyelnie arra, hogy mindenféle kulturális melléfogást és buktatót elkerüljön, amikor ezt a művet épp egy muzulmán országban mutatta be. A történet két keresztény lányról szól, akiket Szelim basának adnak el, miután hajójukat kalózok rabolják el. A leányok bátor keresztény udvarlói úgy döntenek, megszöktetik őket, sőt még a basa alattvalóját, Ozmint is képesek leitatni, hogy ezzel előmozdítsák tervük sikerét. Szelim basa végül mindnyájukat szabadon engedi, még akkor is, ha Ozmin szeretné az egész társaságot kivégezni, különösen az egyik lány, Blonde udvarlóját, hiszen Blondét magának szánta. Micsoda történet, és épp Ománban!

Szöktetés a szerájból - Magyar Állami Operaház
Szöktetés a szerájból - Magyar Állami Operaház

A Szelim basát alakító művész, Franz Tscherne tulajdonképpen nem énekelt, Mozartnak ebben a művében ez egy kifejezetten prózai karakter, amelynek mégis meghatározó a szerepe.

Az előadás előtt bemondták, hogy a női főszerepet, Konstanzát alakító Elena Mosuc betegen lép színpadra, ezért a közönség megértését kéri, ennek ellenére elbűvölően énekelt! A barátaim az első felvonás után még viccelődtek is azzal, hogy minden operaénekesnek be kellene mondatnia előadás előtt, hogy betegeskedik, mert úgy látszik, ettől még szebb lesz a hangjuk.

A férfi főszereplőt, Ozmint alakító Kurt Rydl teljesen uralta az egész produkciót, mind énektudásával, mint színészi játékával. Természetesen a szerep is nagyon hálás, de Rydl tagadhatatlanul nagy formátumú művész! Ő kapta a legnagyobb tapsot a fináléban, megérdemelten. A többi énekes, Rainer Trost (Belmonte), Rácz Rita (Blonde) és Balczó Péter (Pedrillo) is lenyűgöző alakítást nyújtott. Az előadás csúcspontjai azok a részek voltak, amikor több szereplő énekelt együtt, például Ozmin, Pedrillo és Belmonte komikus triója az első felvonás végén, valamint Belmonte, Konstanze, Pedrillo és Blonde gyönyörű kvartettje a második felvonásban, amikor az ifjak arról faggatják a leányokat, vajon hűségesek maradtak-e hozzájuk rabságuk alatt.

Bravó, Magyar Állami Operaház! Bravó, budapesti Művészetek Palotája! Bravó, Maszkati Királyi Operaház!"