Orsolya

Siménfalvy Ágota és a nyári szabadság

2012.04.24. 06:52

Programkereső

Jó estét Nyár! címmel ad koncertet Siménfalvy Ágota május közepén a Millenárison. Bár a Budapesti Operettszínház színésznője több emblematikus színészdalt és színházi előadásból ismert dalt is előad, nem hagyományos színészkoncertre készül zenésztársaival – erre utal az is, hogy ezúttal Ágotaként áll színpadra.

- Kezdjük a koncert címével, ami egy regény- és egy musical címe, úgy folytatódik, hogy "jó estét szerelem", és szerepel az Ébred valami a szívemben lemezeden is. Miért épp ezt a félsort választottad?

- A lemezbemutató koncerten ennél a dalnál indult be a buli, később ebből készült egy, a YouTube-on is elérhető koncertklip, és érdekes módon ez kezdte fémjelezni az albumot. Ráadásul mivel a koncert május 18-án lesz, az évszakhoz is kötődik, kötődünk: egyszerűen a nyarat szeretnénk köszönteni. (Nevet.)

Siménfalvy Ágota
Siménfalvy Ágota

- Térjünk vissza a lemezhez, aminek széles a műfaji palettája: vannak az albumon színházi előadásokból ismert dalok, klasszikus színészdalok, a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas évekből származó popslágerek. Hogyan állítottad össze ezt az anyagot?

- Amikor lehetőséget kaptam arra, hogy megvalósítsam a szólólemez régóta dédelgetett álmát, és a Magneoton Kiadó mögém állt, még csak kerestem magam köré azt a csapatot, azokat az alkotótársakat, akiket azóta hála Istennek megtaláltam, és velük saját dalokat is készítettünk. A feldolgozások mellett azért döntöttem, mert az évek alatt, az operettszínházi fellépéseim során kialakult egy olyan repertoár, amit szívesen énekeltem, a rajongók pedig tőlem, miattam lettek nyitottak ezekre a Demjén-, Cserháti Zsuzsa- és Katona Klári-dalokra, tehát a kérés kifejezetten az én személyemnek szólt. Ráadásul én is felszabadultnak éreztem magam a dalok közben. Talán azért, mert az ő előadói lényük áll közel ahhoz a félig színésznő, félig énekes részemhez, amit például egy Katona Klári-számban kifejezésre juttathatok, hiszen elég csak Presser Gábor zenéjére, vagy az azzal egyenrangú, tartalmas szövegekre gondolni. Ezeket a dalokat a sanzonok színháziasságához hasonlítanám, ugyanakkor nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy annak a korszaknak ők a popénekesei voltak. Tehát röviden: azért készült feldolgozáslemez, mert azt szerettem volna, hogy az első saját albumon azt tudjam átadni a közönségnek, amit tőlem szeretnek. Viszont a hangszerelőm, Elek Norbert segítségével, akivel azóta együtt dolgozunk, már akkor is szerettem volna egy más, új, modern hangzást adni ezeknek a daloknak, egy olyan zenei, ha tetszik mai popzenei köntöst, ami nem köt előadóként, hogy elkerüljük azokat a zenei sémákat, amik önkéntelenül arra vinnének, hogy a megismételhetetlent próbáljam reprodukálni. Ahogy mondod, széles és színes palettára törekedtünk: Básti Juli és Cserhalmi György albumáról épp úgy válogattam, mint Kaszás Attila lemezéről vagy a Menyasszonytáncból. Az közös bennük, hogy magyar dalok, és egységes zenei hangzásvilágot mutatnak. Nem véletlen azonban, hogy milyen sorrendben kerültek a lemezre: a szerelem különböző aspektusait mutatják, egyfajta ívet járnak be, és így tulajdonképpen egy színdarabbá próbáltam össze szerkeszteni ezt a tizenegy dalt.

- Miben lesz más a lemezbemutatóhoz képest ez a májusi koncert? Pedzegetted az imént a saját számokat - számíthat a közönség Ágota-dalokra?

- Az utóbbi egy évben, amióta megjelent a lemez és járunk vele fellépni, látjuk a fogadtatását, elkezdett megfogalmazódni az a zenei irányvonal, ami populáris, ugyanakkor az én szívemhez is közel áll. Valószínűleg a kizárólag a popkarrierre koncentrálók ezt épp fordítva csinálják: már a kezdetben egy kijelölt úton indulnak el. De én színésznő vagyok, ez pedig kikívánkozott belőlem, szerelemből készült, és sok dolgot meg kellett nekem is tanulnom. Például azt, hogy másképpen kell énekelni, vagy azt, hogy másképpen egységes egy album, hogy itt a hangszerelő tulajdonképp a rendező, az énekesnő pedig a főszereplő. A visszajelzésekből egyébként az látszik, hogy azokat érinti meg ez a lemez, akiket a dalok témája megérint. Ilyen értelemben maradtam színésznő, az új dalokkal azonban hátrahagyva ezt még mindig szövegcentrikusan, de kifejezetten popzenei műfajban szeretnék létrehozni valami mást.

- Gondolom, ez a műfaj az "Ágota". Mi jellemzi? Milyen vagy te, Siménfalvy Ágota ezúttal csak a keresztneveddel?

- Siménfalvy Ágota színésznő, aki a színházi előadásokban szerepel. Természetesen ott is belőlem épülnek a megformált karakterek, de épp a színházi, a zenés színházi keretek miatt a szerepem behatárol, hogy mit tudok magamból mutatni. A próbaidőszak alatt kialakul egy előadás, létrejön a világa, és bár a színház a pillanat művészete, de estéről estére megbízhatóan, a választott színházi formán belül pontosan ugyanazt, ugyanúgy kell nyújtanunk. Ágota szabadabb tud lenni, mert nincsenek keretek, a maszkot el lehet és el kell dobni. Egy koncerten bár ott vannak a zenészek, de én vagyok az előadó és a magam rendezője. Ott csak én vagyok és a mikrofon. Az a rutin, amit a színházban az ember megszerez, ebben az esetben nem működik, ugyanúgy, ahogy az onnan ismert kategóriák sem. A színházi lényem helyett itt a színpadi lényem kerül előtérbe, aki jóval őszintébb, azaz önmaga lehet.

- Az elmúlt egy évben Siménfalvy Ágota rajongói voltak ott a koncerteken, vagy vannak, akik kifejezetten Ágotára vettek jegyet?

- Azt hiszem, jóval többen vannak, akik Siménfalvy Ágotát szerették volna látni, a színésznőt, ami természetes, és jól is van így. Ebben a névben van sok év munkám, letett eredményem. Ugyanakkor sokan vannak olyanok, akik Katona Klári vagy Kovács Kati dalaiért jönnek. A feldolgozásalbum azonban mégiscsak valamiféle kötöttséget jelent. Az új saját dalok ezzel szemben engedik kialakulni azt a kört, akik Ágotát szeretnék látni, hallani. És lesz egy vendégem, Farkas Gábor Gábriel barátom, akihez régi munkakapcsolat fűz, közös estek és egy duettalbum kapcsán is. Ő a koncerten betölt egyfajta ceremóniamesteri tisztséget, lesznek közös dalaink, színházi pillanatokat is ígérünk, és néhány saját számot is hoz.

Siménfalvy Ágota
Siménfalvy Ágota

- Térjünk vissza egy picit még a színházhoz. A színpadi szerepeid milyen nőt mutatnak? Ember legyen a talpán, aki Peachumnét Sárbogárdi Jolánnal közös nevezőre hozza!

- Mégis mindannyian nagyon mély személyiségfejlődést mutató, darabbeli életük alatt nagy utat bejáró, sokszor kerülőutakat választó vagy azokra kényszerülő nők, tele fájdalmas tapasztalatokkal. Én nem voltam soha habkönnyű vagy tisztán naiva, emiatt sokkal drámaibb, ha tetszik: sokkal szélsőségesebb, súlyosabb szerepeket, bölcsebb, érettebb nőket játszottam.

- Ezzel szemben a hétköznapokban...

- Ezzel szemben a hétköznapokban én ennél szétszórtabb, vagányabb, csajosabb, gyerekesebb vagyok. (Nevet.) A Színházak éjszakájára készültünk az Operettszínházban egy műsorral, ahol mindenki valami váratlannal készült. Én egy Lady Gaga-dalt énekeltem, amin azok, akik nem a közvetlen baráti körömbe tartoznak, igencsak meglepődtek. Ezt a részemet szeretném megmutatni, aki talán egy másféle réteghez is szól. Érdekes módon bár a színház igényli és feltételezi a csapatmunkát, mégis inkább ott érzem magam egyedül, hiszen a színésznek végül magából kell megkeresnie ezeket a figurákat. Ezzel szemben a koncerten nem játszom szerepet, a közönséggel való kapcsolattartás vagy épp a koncertet létrehozó munka folyamata sokkal nyitottabb kommunikációt feltételez. Bármennyire is Ágota-koncertről van szó, én is csak egy vagyok a csapatban, aminek a tagjai egyenrangúak.

- Nevesíthetjük a csapat tagjait?

- Elek Norbert a hangszerelője volt az albumomnak, és az új dalokat írja, ő jegyzi a nagyobb ívű dallamokat, míg Lukács Levente, aki a Brains zenésze, a modern elektronikus hangzást teszi hozzá. Nádas Bálint írja a szövegeket, akivel többször dolgoztam már, és akinek eredetiségét, iróniáját én nagyon szeretem. Nem tudom, más hogyan dolgozik, de nálunk állandó volt a kommunikáció, az oda-vissza csatolás, egymás inspirálása. A dalokat szinte együtt írtuk, folyamatosan épült a zene, a szöveg, folyamatosan adtuk egymásnak a visszajelzést. Volt, hogy megvolt néhány sor a szövegből, a dal alapattitűdje, ami elindított egy zenei hangulatot, és mire kész lett a hangszerelés, már valami egész mást hallottunk, mint ami a kiindulási pont volt, azonban mindez nagyon organikusan és kreatívan ment végbe, mert nagyszerű a zenekarom. Mellettük a FÜGE Produkciónak és Vida Zoltánnak van még fontos szerepe, aki a koncert szervezője és a látványelemek, a fényvilág tervezője, mert a show - színházi emberként - fontos számomra.

- Mekkora a felelősség rajtad, van-e bármiféle megfelelési kényszer?

- Szerencsére nincs teher egyikőnkön sem, nyugodtan, a magunk és remélhetőleg a közönség örömére próbálkozhatunk, ami nagyszerű, mert egészen másféle energiákat szabadít fel. Az, hogy sokfelől jövünk, sokféle impulzust adunk egymásnak, igazi örömzenélést eredményez. Azt érzem, most érkezett el az idő arra, hogy a bennem rejlő sokszínűséget megmutassam, mert a közönségemben is megérett erre a nyitottság, miközben azért a minőségi mércéből sem engedek.