Sámuel, Hajna

Hasznára van-e az operának az élő mozis közvetítés?

2012.05.16. 12:32

Programkereső

John Berry, az Angol Nemzeti Opera művészeti igazgatója szerint az élő közvetítés figyelemelterelés, és nem teremt új közönséget az operának. Brit művészeti szervezetek azonban ezt másképp látják.

Mint arról a BBC online beszámolt, Berry egy hete a The Stage című újságnak azt mondta, hogy az opera- és színházi előadások nagyobb közönség felé nyitásának trendje nem igazán érdekli őt. "Ha a moziban látott opera lesz a fő esemény, és nem a színpadi élő operaelőadás, érzésem szerint az nem vezet előre, inkább egy nagy hátralépés" - fogalmazott a művészeti igazgató, hozzáfűzve: az egész csak arra jó, hogy elvonja a figyelmet az igazán kiváló minőségű munkáról. A Glyndebourne-i Fesztivál, a Királyi Operaház és a londoni Nemzeti Színház képviselői cáfolták az igazgató állításait. Szerintük a vetítések az első lépést jelenthetik - jelentette ki David Pickard, a Glyndebourne-i Fesztivál igazgatója. Mint kifejtette, a fesztivál teltházas, és egyedül a színpadi előadásokkal nem képesek kielégíteni a közönség igényét. Tony Hall, a Királyi Operaház vezetője ugyancsak arról beszélt, hogy ezekben a kezdeményezésekben hatalmas lehetőség rejlik, hiszen a műveket új közönséggel tudják megismertetni. Ráadásul ezzel az ország művészetét is elhelyezik a globális színpadon. Hall megjegyezte, hogy bár ő másként látja a dolgot, megérti Berry álláspontját: sokkal jobb, ha az emberek elmennek, és élőben nézik meg az előadásokat, ugyanakkor nem mindenki engedheti meg magának, hogy Londonban menjen operát vagy balettelőadást nézni.

londoni Királyi Operaház
londoni Királyi Operaház

A Királyi Opera adatai szerint a ház utolsó élőben közvetített Rigoletto előadását Nagy-Britanniában 13500 néző látta. Az intézmény élő mozis közvetítéseit pedig több mint 800 filmszínház veszi át 26 országban. Az idei Glyndebourne-i Fesztivál műsorának operái közül ötöt több mint ötven brit moziban is vetítenek a nyáron. A Királyi Operából az év során a Bohéméletet, a Falstaffot, valamint a Királyi Balett Metamorphosis Titan 2012 című előadását tekinthetik meg az érdeklődők élő filmszínházi közvetítéssel. Az élő operaközvetítés úttörője a New York-i Metropolitan Opera volt, amely manapság évente 7,4 millió fontot keres a jegyeladásokkal.