Gyöngyi

Ez a 10 legjobb filmmusical?

2012.06.27. 09:11

Programkereső

Vagy valami egészen más? Válogatásunk szigorúan szubjektív, ezért a kommentekben várjuk olvasóink kedvenc filmmusicaleit!

1. Táncos a sötétben

Emigráció, betegség, nyomor és giccs, s mindez szinte Dogma-mód, truvájok nélkül. (A tartalomból: A hatvanas években Csehszlovákiát elhagyó naiv, ugyanakkor szeretetreméltó özvegy, acélgyári munkásként kívánja előteremteni fia számára a szemműtéthez szükséges pénzt. A betegség örökletes. Az anya egyre inkább csak a sötétségben tapogatózik. De mindenáron küzd, hogy gyermeke elkerülhesse azt, amit ő már nem tud. Az idő lerövidül, és a homályban tapogatózva elkezdődik a visszaszámlálás, s közben a nő a musicalvilág ábrándjaiban lebeg.) 2000-ben vagyunk, amikor Lars von Trier Björköt rendezte - Catherine Deneuve oldalán - , és amikor mindketten Arany Pálmát kaptak. A film címét meg egy Fred Astaire-Cyd Charisse duettből kölcsönözték.

2. Mary Poppins

Julie Andrews, Julie Andrews, Julie Andrews! És persze Dick van Dyke, ahogy a pingvinekkel táncol. Meg az összes rajzfilmhős, akik a szinte kimondhatatlan című Supercalifragilisticexpialidocious című dalban csatlakoznak. P. L. Travers 1945-ben kapott először ajánlatot a Disney-től a könyvsorozat megfilmesítésre. Szkeptikusan fogadta a felkérést és 1959-ig nem is egyezett bele az adaptációba. Végül a Disney megkapta a jogokat, Travers pedig tanácsadóként kísérte végig a folyamatot. A végeredménnyel azonban így sem volt maximálisan elégedett. Aggályai ellenére azonban a film világsiker lett, és 1964-es premierje óta - Julie Andrewsnak is köszönhetően - újabb és újabb generációkat bűvöl el. Az eredeti zenét Richard M. Sherman, a dalszöveget a nemrégiben elhunyt Robert B. Sherman írta, a rendező Robert Stevenson volt. (Bővebben a Fidelión: a Madách Színházban szeptemberben mutatják be a musical színpadi változatát, és gőzerővel próbálnak.)

3. Óz, a csodák csodája

Színesben, szélesvásznon megy Dorothy a sárga úton, a sárga téglán: Judy Garland pottyan Kansasból Óz birodalmába, hogy onnan a Madárijesztővel, a Bádogemberrel és a Gyáva Oroszlánnal hazajusson. És persze ott van Toto kutya is - Oscar-díjasan - valahol a szivárványon túl. Bár Victor Fleming jegyzi rendezőként az 1939-es filmet, King Vidortól George Cukorig többen közreműködtek az MGM megaprodukciójában, ami akkoriban nagyjából a befektetett közel hárommillió dollárt hozta vissza. 1956-ban a tévé is műsorra tűzte, az évekénti ismétléseknek, majd az ilyen-olyan díszdobozos változatoknak és egyéb jogdíjaknak köszönhetően nagyjából ma háromszázmillió dollár körül jár a bevétel. A dalok szövegeit E.Y. Harburg, a zenét Harold Arlen jegyzi, de szerepelnek benne Herbert Stothart szerzeményei is.

4. A 42. utca foglya

A showmusicalek klasszikusa, alapja és origója. Készült a Warner Bros stúdiójában 1933-ban Lloyd Bacon rendezésében, Busby Berkeley koreográfiájával, Bradford Ropes, Rian James, James Seymour, Whitney Bolton közreműködésével, Harry Warren zenéjével, Al Dubin szövegével. 1932-ben vagyunk, a válság a Broadway-t is érinti. Szerelmi és színházi ügyek keverednek, és hogy happy end legyen, természetesen a kezdő, vidékről érkező kóristalány viszi sikerre a darabot a díva balesete után. Bebe Daniels, Warner Baxter, Ruby Keeler, Dick Powell, George Brent, Una Merkel és Ginger Rogers ragyognak. Meg énekelnek és táncolnak. A mozipremier elképesztő siker, az év legtöbb profitot hozó filmje. A címadó dal, a You're Getting To Be A Habit With Me és a Shuffle Off To Buffalo mondhatók a legnagyobb slágereknek.

5. Találkozz velem St. Louisban

Vincente Minnelli először állt az MGM színes filmfelvevője mögé, és azonnal leforgatta minden idők egyik legjelentősebb hollywoodi musicaljét. (És találkozott a főszereplő Judy Garlanddal, majd feleségül vette. De ez egy másik történet.) A századfordulón vagyunk, vidéki Amerika, ahogy a cím is mutatja. Kis melodráma, sok zene, egy szinte tökéletes középosztálybeli idill, ahol a négy lányt nevelő családban a konfliktust az elmaradhatatlan szerelmi bonyodalom okozza, és az 1904-es világkiállítás árnyékában újdonságként a vidék-nagyváros ellentét alakítja az eseményeket. Mai szemmel érthetetlen és túl rózsaszín a kép, de akkoriban ez a tündérmese a filmmusicalek kötelező eleme volt. A további sztárok listája: Margaret O'Brien, Mary Astor, Lucille Bremer, Tom Drake, Leon Ames, Marjorie Main, June Lockhart, Joan Carroll. A The Trolley Song és a Have Yourself a Merry Little Christmas - az eredetihez képest új szöveggel - Garland előadásában slágerré váltak.

6. Cherbourgi esernyők

Egy film, amit akár Pintér Béla is írhatott-rendezhetett volna - már ami a prózamentes végigdaloltságot illeti. (A zenét szerezte: Michel Legrand.) A vásznon a csodaszép Catherine Deneuve és Jacques Démy szipogtató tanmeseszerű története. Genevieve (Deneuve) anyjával szerény körülmények között éldegél, jövedelmük esernyőboltjukból származik. Szerelmétől, az autószerelő Guytól (Nino Castelnouvo) teherbe esik, de a fiatalembert másnap Algériába vezénylik a háborúba. A fiú sebesülten hazatér, közben a lányt férjhez adják egy gazdag ékszerészhez. Guy nem találja helyét, de egy szörnyű, erkölcstelen éjszaka után megvilágosodik elméje, hogy az idős, beteg nagyjénjét ápoló csöndes leány szerelmes belé. A házasság megköttetik, családi boldogság és idill következik, ám hirtelen visszatér Cherbourgba Genevieve a gyermekkel. Guy azonban nem kíváncsi a kislányára, hanem becsületesen és állhatatosan feleségét és fiát választja. A filmet a franciák rajongják, neki adják az Arany Pálmát is, angol nyelvterületen azonban csak díjjelöléseket ért el.

7. A varázsige: I love you

Ezt a zenés filmet lehet szeretni Woody Allen, Julia Roberts, Alan Alda, Edward Norton, Drew Barrymore, Gaby Hoffmann, Tim Roth, Goldie Hawn, Natalie Portman, New York, Velence, Párizs miatt. A történet az Allennél szokásos neurotikus és szerelmes, de tele van klasszikus dalokkal. A stáblistán szereplők közül két híresség nem a saját hangján énekel: Barrymore, mert saját bevallása szerint borzalmas a hangja, Woody Allen meg elhitte, és Hawn, akinek meg túl jó a hangja a rendező-forgatókönyvíró szerint ahhoz, hogy rosszul énekeljen. A sztárparádéban szerepet vállalt önmagát alakítva Itzak Perlman is.

8. A jazzénekes

Az első részben hangosfilm, és már zenés! (Bár nem valószínű, hogy ennek örültek a mozigépészek, mert elég bonyolult volt kezelni a 89 perces filmhez tartozó 15 tekercset és 15 lemezt.) Warnerék stúdiójában vették fel 1927-ben, a rendező Alan Crosland. Főhősünk, Jakie Rabinowitz, egy zsidó kántor egyetlen, 13 éves fia, aki bár arra rendeltetett, hogy kövesse a család többgenerációs hagyományát, mégis inkább egy kocsmában feketére maszkírozva jazzt énekel. Amikor ez kiderül, elmenekül otthonról. Évekkel később Jack Robinként elismert jazzénekes, és hazatér, hogy apja megbocsásson neki. Az anya látja őt színpadon, ő megérti a választást. Az idős, beteg kántor hajthatatlan. A főszerepben Al Jonson, aki tulajdonképp az életét játssza el a mozivásznon.

9. Gigi

Kilenc Oscar egy musicalnek - Vincente Minnelli, Alan Jay Lerner és Frederick Loewe megcsinálta 1958-ban. Századforduló, Párizs, szabados élet és szerelem - romantikus mese arról, hogy a gazdag fiatalember igazából és fülig beleszerelmesedhet a kurtizánnak nevelt lányba - akit persze még a beavattatás előtt úriemberként feleségül vesz. Leslie Caron és Loius Jourdan a szerelmespár, Maurice Chevalier a nagybácsi, egy kisebb szerepben Gábor Éva is feltűnik. A négy évvel korábbi My Fair Ladyhez való kísérteties hasonlóság nem kizárt, talán nem is véletlen, de mivel azonos szerzőpárról van szó - az irodalmi alapanyag tér csak el - még megbocstható.

10. Díva

A műfaj él és virul, mi sem bizonyítja jobban, mint ez a 2010-es alkotás, az eredetileg Burlesque címre hallgató filmmusical. A húzónevek Christina Aguilera és Cher, a történetben szerelem és karrier, vidék és nagyváros ellentéte, színpad és hétköznapok, féltékenység és küzdelem kap szerepet, a műfaj kliséinek tökéletesen megfelelve. Adott egy vidéki lány, aki Los Angelesbe megy, de nem veszik fel a vágyott helyre, így pincérnőként kezd dolgozni, és küzd álmaiért. Ezek természetesen megvalósulnak, így elkerülhetetlen a színpad és a csodás finálé a Show Me How You Burlesque-kel.

Következő összeállításunkban a jukebox musicaleket szemlézzük, azaz azokat a darabokat, amelyek története egy előadó vagy korszak dalai köré íródik.