Jenő

Nina Stemme lett az év operaénekese

2012.10.04. 17:30

Programkereső

Legalábbis az Opernwelt című német folyóirat kritikusai szerint, akik a svéd szoprán mellett Christian Thielemmannt és a kölni operaházat is díjazták.

A szakmai folyóirat ötven nemzetközi operakritikus véleménye alapján nevezte meg idén is az év énekesét, felfedezettjét, előadását, rendezőjét, karmesterét és operaházát. Az utóbbi döntés nem kis vihart kavart, mert már az elmúlt évadban is a Kölni Operaház okozta a "legtöbb bosszúságot". Az intézmény pénzügyi válsága, valamint a várossal való konfliktusai miatt lemondott Uwe Eric Laufenberg intendáns, jelenleg helyettese, Birgit Meyer irányítja az együttest. A versenytárs, a Stuttgarti Opera sem maradt elismerés nélkül, a legjobb kórusteljesítményt már második alkalommal itt tapasztalták a szavazók. Jossi Wieler intendáns a legjobb rendező, Sergio Morabito pedig a legjobb dramaturg címet kapta az év legjobb előadásáért, Bellini Az alvajáró című operájáért. Női főszereplőjét, Ana Durlovskit az legjobb fiatal énekesének tartják a kritikusok.

Christian Thielemann
Christian Thielemann

Christian Thielemann a Salzburgi Ünnepi Játékokon vezényelt Richard Strauss mű, Az árnyék nélküli asszonyért érdemelte ki az év karmestere címet, az év zenekara a Kent Nagano vezette Bajor Állami Zenekar lett. A legjobb jelmezeket Christian Schmidt tervezte a berlini Komische Operben Janácek Ravasz rókácskájához. Dmitrij Csernyakov a Mese a láthatatlan Kityezs városáról amszterdami és a Ruszlán és Ludmilla moszkvai nagyszínházi színreviteléért érdemelte ki a legjobb díszlettervező címet. Az év újrafelfedezésének a drezdai Semperoper produkcióját Jaromir Weinberger Schwanda, a dudás című népoperáját választották az operakritikusok Axel Koehler rendezésében. Az év premierje Manfred Trojahn Oresztésze, az amszterdami Holland Opera ősbemutatója lett.ű

Nina Stemme Stockholmban született. Eredetileg hegedülni tanult az Adolf Frederick Zeneiskolában. Az operával kórustagként került először kapcsolatba. A stockholmi közgazdasági egyetem hallgatója lett, de ezzel párhuzamosan a stockholmi operastudió kétéves kurzusát is látogatta, és a stockholmi National College of Opera énektanszakát is elvégezte. A művésznő több nemzetközi versenygyőzelmének köszönhetően tett szert nagyobb hírnévre: megnyerte a "Cardiff Singer of the World" és a "Placido Domingo" énekversenyeket, amit követően a sztártenor közös koncertre is meghívta.

Nina Stemme
Nina Stemme

Stemme 1994-ben elénekelte Freia szerepét A Rajna kincsében a Bayreuthi Ünnepi Játékokon tartott, Alfred Kirchner/James Levin Produkcióban; ezt követte Cherubino a Figaro házasságából Stockholmban, illetve a Pillangókisasszony Göteborgban. Az 1995/96-os évadtól kezdve Nina Stemme a Kölni Opera tagja, ahol repertoárját olyan szerepekkel bővítette, mint a Varázsfuvola Paminája, Grófnő a Figaro házasságából és Agathe a Bűvös vadászból, illetve itt is énekelte Mimit.

1998 nyarán a Savonlinna Fesztiválon óriási sikerrel alakította Elisabeth szerepét a Tannhäuserben, Katerinát a Görög Passióban (Martinu) az 1991-es Bregenzi Ünnepi Játékokon, Angelika nővért a Triptychonban (Puccini hármas operájában) Kölnben, és a Lohengrin Elzáját Bázelben. Pályájának újabb csúcsát jelentette A bolygó hollandi Sentájának nagysikerű előadása az antwerpeni Flamand Operában, Savonlinnában Margarita szerepe a Faustban és a Manon Lescaut az angol Nemzeti Operában.