Erzsébet

Thomas Ades operája New Yorkban

2012.11.05. 12:31

Programkereső

A Shakespeare műve nyomán született Vihar című előadást a zeneszerző vezényletével mutatták be a Metben.

Az előadás ősbemutatóját még 2004-ben tartották a londoni Covent Gardenben, de az alkotást azóta négy neves operaház is műsorra tűzte, ami - mint a The New York Times írja - szinte példátlan siker egy kortárs opera esetében. A lap kritikusa szerint a Vihar az utóbbi évek egyik legihletettebb, legmerészebb és legegyénibb operája. A rendező, Robert Lepage először Québecben, az ott júliusban rendezett operafesztiválon vitte először színre a művet, az előadás így a fesztivál és a Met koprodukciója.

Simon Keenlyside Thomas Ades Vihar című operájában
Simon Keenlyside Thomas Ades Vihar című operájában

A Vihar zenei nyelve első hallásra kellemesen dallamosnak tűnik, de Ades muzsikája minden pillanatban bonyolult és finom változatokkal szolgál. Prosperót - Milánó hercegét, aki tizenkét éven át vesztegelt egy távoli szigeten, miközben trónját testvére, Antonio bitorolta - a karizmatikus brit bariton, Simon Keenlyside alakította. Az opera a tengeri vihar mozgalmas ábrázolásával kezdődik, rémisztő kitörések és éles disszonanciák követik egymást. Aztán megjelenik Miranda, Prospero lánya, akit a mezzoszoprán Isabel Leonard énekelt a maga "meleg és rokonszenves" hangján - írja a NYT.

A légi szellem, Ariel szerepét a koloratúrszoprán Audrey Luna számára "szinte sztratoszférai magasságban" formálta meg Ades, de a lap szerint jobb lett volna, ha eltekint ettől a kínzástól. Amikor az ideges kitöréseknél az énekesnő hangja a magasba szökik, alig akad olyan szó, amelyet érteni lehetne. Ezzel együtt Ades Arielje ragyogó figura és Audrey Luna énekesnő biztosan uralta a szerepet. Robert Lepage rendező a Viharban úgy mutatta be Prosperót, mint egy XVIII. századi opera impresszárióját, aki a szigeten megépítette a milánói Scalát, és a szereplőket operaigazgatóként mozgatja a színen.

Ferdinánd szerepét Alek Shrader tenor énekelte: a nápolyi király fiának, Miranda szerelmesének megtestesítője "vonzó megjelenésű" és finom tónusú. Antonio ugyancsak tenor szerepében Toby Spence ravasz és kellően szemforgató volt. Az Ades által megálmodott nápolyi királyt William Burden - egy harmadik tenorista - formálta meg aggódó eleganciával, nála csak a negyedik tenorista volt jobb a NYT szerint: Alan Oke a Prospero pálcájával elvarázsolt vad Calibant alakította.

A végső shakespeare-i megbékélésnél Prospero megáldja lánya frigyét és megbocsát Antoniónak. A finálé passacaglia, egy régi tánc variációs formában, amelynek éteri, csipkés harmóniáit csillogóan tolmácsolta a Met zenekara a sokoldalú komponista karmesteri pálcája alatt - számolt be NYT kritikusa. Az előadást élő közvetítését a magyar nézők november 10-én tekinthetik meg.