Gellért, Mercédesz

Kovalik Aidát rendez

2013.01.25. 09:10

Programkereső

A zágrábi és a rijekai Nemzeti Színház operatársulatának együttműködésében mutatják be január 25-én Zágrábban Verdi operáját.

"Olyan előadást kívánunk színpadra vinni, amely több mint szórakoztató, gyönyörű muzsika" - jegyezte meg Kovalik Balázs, aki erőteljesen támaszkodik rendezésében Antal Csaba összetett színpadképére, Benedek Mari intenzív rózsaszín kosztümjeire és Hámor József koreográfiájára. Mindez együtt messze túlmutat egy előadás szokványos díszítő elemein - tette hozzá a horvát sajtó, ahol "Ez az Aida elgondolkodtató lesz, nem csak szórakoztató", "Aida elefántparádé nélkül: azt a társadalmat szeretnénk megmutatni, amelyben élünk" szalagcímekkel jelentek meg az operát színpadra állító csapat keddi sajtótájékoztatójáról szóló írások.

Verdi. Aida a Horvát Nemzeti Színházban, Kovalik Balázs rendezésében
Verdi. Aida a Horvát Nemzeti Színházban, Kovalik Balázs rendezésében

A rijekai Novi List utalt arra, hogy Giuseppe Verdi születésének 200. évfordulója alkalmából állítja színpadra magyar rendező nemzetközi stábbal a híres operát. Megemlíti, hogy Horvátországban az első Verdi bemutató 1845-ben Fiuméban volt, Giovanni Zajitz, a mostani színház névadójának, Ivan Zajcnak az édesapja dirigálta a Nabuccót. A Vecernji List idézte Kovalik Balázst, aki felhívta a figyelmet arra, hogy ezúttal a közönség nem fog látni sem náci, sem orosz uniformist, hanem operettbe való katonaságot "kap", amely a Bevonulási indulót az etióp rabszolgák nézőpontjából énekli. Ez a jelenet nem lesz se szép, se szórakoztató - tette hozzá a rendező. Az újság felidézte, hogy Kovalik Balázsra jól emlékszik Zágráb: Ligeti György Le Grand Macabre című darabjának remek produkcióját az ő rendezésében mutatta be 1999-ben a Zágrábi Zenei Biennálén a Magyar Állami Operaház.

Verdi. Aida a Horvát Nemzeti Színházban, Kovalik Balázs rendezésében
Verdi. Aida a Horvát Nemzeti Színházban, Kovalik Balázs rendezésében

Ez az Aida nem lesz az ókori Egyiptom giccses rekonstrukciója, hanem olyan nekifeszülés, amellyel szeretnék megszólítani a különböző társadalmi rétegeket, hozzáférkőzni a mai kor emberének érzelmi világához és párbeszédet kezdeni vele - magyarázta Antonello Allemandi, az előadás olasz karmestere az újságíróknak, hozzátéve, hogy az agresszív színpadi látvány kontrasztot alkot a zenével, az énekesek és a zenészek ugyanis visszafogottak lesznek, a partitúra belső erejére koncentrálnak, azt szeretnék kiemelni.

"Allegóriával és szimbólumokkal mutatjuk be napjaink állapotát: rikító színű kosztümökkel és olyan díszlettel, amely építészeti elemként piramist mutat, de lépcsők formázzák a piramist, amely a társadalmi hierarchiára utal. Szeretnénk ironikusan megmutatni, hogyan is élünk ebben a társadalomban" - emelte ki Kovalik Balázs mondandójából a Jutarnji List. A január 25-i Aida-premier után még hat előadás lesz Zágrábban, február 21-én pedig Rijekában láthatja a közönség a produkciót. 

Verdi. Aida a Horvát Nemzeti Színházban, Kovalik Balázs rendezésében
Verdi. Aida a Horvát Nemzeti Színházban, Kovalik Balázs rendezésében

A következő hetekben a budapesti operaházban is újra látható lesz egy Kovalik-rendezés: a Xerxes-t 2013 február 13-tól hat alkalommal játsszák. A rendező szavaival "szórakoztató, lendületes, tűzijátékszerű" Händel-opera felvonultatja Kovalik Balázs teljes eszköztárát: hipszter kosztümöket, aktuális világpolitikai utalásokat, grandiózus, mégis gyermekjátékszerű díszletet, és persze a szlengesített recitativókat. De amilyen modern felfogásban mutatatja meg Kovalik a barokk színház tradícióit, olyan korhűen szólalnak meg a zenei részletek - többek között Bárány Péter kontratenornak köszönhetően.