Emma

Kemény munka kellemes légkörben

2013.04.29. 15:15

Programkereső

Bár a cím könnyen emlékeztetheti az olvasót a kevéssé megbízható apróhirdetések szövegezésére, valójában egészen másra: a Budapest Music Centerben az elmúlt napokban zajló kurzus hangulatára és eredményességére vonatkozik. Április 24-27-ig ugyanis zeneszerzők dolgoztak a frissen megnyílt zenei központban.

Az Eötvös Péter Kortárszenei Alapítvány kezdeményzésére huszonkét országból harmincnyolc jövendő operakomponista érkezett Budapestre. Eötvös Péter világszerte számos előadói és alkotói kurzust vezetett már, de az ötlet iránt megmutatkozó érdeklődés az ő gyakorlatában is kiemelkedő. "Ötvenen jelentkeztek, harmincnyolcan eljöttek, ami meglepően magas szám. Volt, aki negyven órát repült Ausztráliából vagy Brazíliából, hogy itt töltsön négy napot. Ez is igazolja a projektünk fontosságát" - mondta a zeneszerző.

Eötvös Péter
Eötvös Péter

A kurzus programjaként egy kamaraopera létrehozását hirdették meg annak érdekében, hogy segítséget nyújtsanak a fiatal alkotók karrierjének elindításához. A librettót Almási-Tóth András írta Mrożek Nyílt tengeren című abszurd drámájából Out at S.E.A. címmel. A helyszín ugyan megváltozott (tenger helyett egy valóságshow-házban játszódik a történet), a konfliktushelyzet, a kényszerű összezártság és a szereplők száma (három énekes) viszont azonos. "Mivel kamaradarabról van szó, csak három hangszert határoztunk meg, egy brácsát, egy csellót és egy klarinétot" - részletezte Eötvös, aki mellett a kurzus vendégtanára volt Luca Francesconi és Almási-Tóth András is.

A workshop résztvevői a napokban hazautaznak, és egy hónapnyi önálló munkát követően elküldik műveiket Eötvösnek és Horváth Balázs zeneszerzőnek, akik kiválasztják majd a hat legjobb alkotást. A produkció egyik érdekes szerkezeti eleme, hogy a hat szerző mindegyike csak egy-egy szerepet dolgoz ki a három előadó számára (egy tenor, egy mezzo és egy bariton), így alakul ki ugyanarra a szövegre két egymást követő előadásra való anyag. "Hat tehetséget tudok így bemutatni például majd Párizsban az IRCAM fesztiválján. Ott éles fülű szakemberek ülnek, akik tudni fogják, kikkel lehet tovább tervezni - emelte ki Eötvös Péter, hozzátéve, hogy nem kell egységes műveknek létrejönniük. - A kompozíciók tükrözhetik az életünket: elbeszélünk egymás mellett, nem figyelünk a másikra, mindenki fújja a magáét."

A kurzus "röpdolgozataiból" egyébként érdekes tapasztalatokat lehetett leszűrni, többek között világossá vált, hogy a fiatal zeneszerzők, mivel kevés a lehetőségük, hogy viszontlássák-hallják a műveiket, sokszor nem tudják, mi a különbség koncert- és színpadi zene között. "Sokat radíroztak, mert nem tanulták meg az azonnali döntést és az anyagszerkesztést" - jegyezte meg Eötvös.

A cím: Mátyás utca 6 - Bejárás a Budapest Music Center épületében 2013. január 13-án
A cím: Mátyás utca 6 - Bejárás a Budapest Music Center épületében 2013. január 13-án

December 9-én a hat kiválasztott visszatér Budapestre, hogy elvégezze a végső simításokat az operán, amelyet  tíz nappal később, 19-én mutatnak majd be a BMC-ben.