Emma

Negyedik (utolsó) felvonás

2013.07.21. 09:20

Programkereső

Van valami megható abban, ahogy a helyiek még mindig sokszor rácsodálkozással fordulnak egy-egy európai arc felé: még soha nem akartak ennyien fotózkodni velem, pedig igazán nem hasonlítok egyetlen filmsztárra sem.MAGAZIN

A saját hagyományaikra joggal büszke kínaiak bevallva-bevallatlanul etalonként tekintenek a nyugati életstílusra és esztétikára. A gyorsétterem- és kávézóláncok - a KFC-től a Starbucksig - már bevették a nagyvárosokat, s ezekben (a világ legtöbb helyéhez hasonlóan) a standard kínálat mellett az étlap számos, a helyi ízvilágra hasonlítani akaró elemet is tartalmaz. A német prémiumautó-gyártók sem panaszkodhatnak: olyan speciális modelleket látni itt, amelyeket Európában szinte soha, s míg 2000-ben mindössze 24 ezer futott ezekből Kína-szerte, tavaly már több, mint egymillió - Kína már ma a világ legnagyobb autópiaca. De a közösségi közlekedés is hatalmas lépésekben fejlődik: a Pekinget Tienjinnel összekötő szuperexpressz pedig közel 290 km/óra sebességgel, félóra alatt teszi meg a több, mint 120 kilométeres utat, csúcsidőben pedig tízpercenként indul.

Indul a szuperexpressz Pekingből  - Az Operaház Kínában
Indul a szuperexpressz Pekingből - Az Operaház Kínában

Lehetne persze úgy is értelmezni mindezt, hogy nem Kína nyugatosodik, hanem a világ uniformizálódik - avagy píszí fogalmazva: globalizálódik - de a kettő ez esetben ugyanazt jelenti. Az egyformaságukban már nem annyira lenyűgöző, mint nyomasztó toronyházak, a hatalmas plázák, a világmárkák jól ismert hirdetései, az okostelefonjaitól egy pillanatra sem megváló fiatalok mind-mind egy vihar sebességével csaptak le a társadalomra, amely jól láthatóan (legalábbis) kétsebességessé vált. A kínaiak hatalmas tömegeit még minimum akkora szakadék választja el a fogyasztói társadalom normáitól és vágyott életszínvonalától, mint amekkora Európa behozhatatlannak tűnő hátránya Kínával szemben az ipari termelés tekintetében. A közlekedőedények törvénye érvényesül ebben is: míg Kína sorra vásárolja fel Európa és az USA patinás cégeit, borászatait, ingatlanait - és tegyük hozzá, adósságait -; addig a nyugat McDonalds-hamburgert, Gucci-öltönyt és - a mi esetünkben - funkciós zenét tesz vágyott célként a kínai fogyasztók elé.

Szfinx a színfalak mögött - Az Operaház Kínában
Szfinx a színfalak mögött - Az Operaház Kínában

Egy nagyszabású zenés színházi turné nem csekély szervezési és logisztikai feladatot jelent minden társulat számára, s különösen igaz ez akkor, ha a célország annyira távol és eltérő éghajlaton fekszik, mint Kína Európától. Elég egy helyi csapvízben megmosott saláta és a címszereplő már nem tud aznap énekelni - de voltam már olyan turnén is, ahol a szünetben két zenekari tagot is infúzióra kellett kötni. A tapasztalt turnéorvos - jelen esetben Manninger doktor - és a jól felszerelt orvosi láda tehát elengedhetetlen kelléke minden utazásnak, ezen az úton is jó néhány doboz gyógyszer fogyott, elsősorban gyomor- ill. bélfertőtlenítők és antibiotikumok. Nem véletlenül: hiába kifejezetten ízletes a távol-keleti konyha, néhány nap - de legkésőbb az első gyomorpanaszok után - a legtöbben felhagytak az ismeretlen ízek és összetevők felfedezésével, a kóla pedig szinte kötelező étrend-kiegészítővé vált. A száznapos tojás lehet, hogy vonzó és különleges ínyencség, de közel sem garancia a magas művészi teljesítményre.

Kálmándi és Sümegi a színpadon - Az Operaház Kínában
Kálmándi és Sümegi a színpadon - Az Operaház Kínában

Szerencsére az utolsó, szombati Aidát sem befolyásolta egyetlen kóbor kórokozó sem, a csütörtökivel azonos első szereposztással és az időközben egyre inkább magára találó zenekarral sikerült megismételni a korábbi két előadás sikerét - vagy talán még rá is tenni egy lapáttal. A szünetben készített mini-interjúk során szinte valamennyi művész megemlítette, hogy bár a klíma és a kommunikáció okozott számukra néha nehézségeket, sikerült egy kiváló színház lelkes közönsége számára emlékezetes előadásokat produkálni - és maguk is élményekkel gazdagon térnek haza. A turné mintegy százfős csapata utoljára alszik meg a médiaközpontként is működő tianjini hotelben, hogy reggel előbb buszokkal a pekingi reptérre, majd különböző járatokkal Budapestre érjen. A hétfő már szinte mindenkit odahaza talál majd, s - néhány kivételtől eltekintve - a jól megérdemelt pihenés várja a társulatot. Búcsúzunk tehát vendéglátóinktól, de jó okunk van azt gondolni, hogy a budapesti Opera nem utoljára járt a Tianjini Nagyszínházban - egy ambíciózus város világszínvonalú intézményében.

Az utolsó Aida után is legördült a függöny - Az Operház Kínában
Az utolsó Aida után is legördült a függöny - Az Operház Kínában