Sámuel, Hajna

Kötéltánc a repülőtéren

2013.08.28. 14:02

Programkereső

A Salzburgi Ünnepi Játékok utolsó operapremierjét, Mozart Szöktetés a szerájból című művének bemutatóját az osztrák város repülőterének 7-es hangárjában tartották augusztus 26-án este. A közönség számára a Servus TV, egy magántársaság közvetítette az előadást élőben.

Amint a fesztivál honlapján olvasható, az ilyen produkció nem egyszerűen technológiai kérdést jelent. Óriási kihívás minden közreműködő számára, mivel a résztvevők csoportjai valójában nem láthatják egymást. A Camerata Salzburg előtt ott állt ugyan a karmester, Hans Graf, az énekes szólistákkal azonban már nem tarthatott fenn szemkontaktust. A futurisztikus üveghangárok különböző helyein, a galérián, valamelyik bárban, teraszkávézóban, a történelmi jelentőségű repülőgépben, a Flying Bullsban, valamint a Forma-1-es versenyautóban játszó szereplőknek mégis pontosan kellett kommunikálni a zenekarral - ez maximális koncentrációt és tökéletes teljesítményt követelt, nagyjából csak a légtornászokéhoz hasonlítható kockázatvállalást és odafigyelést.

Stewardess - illusztráció
Stewardess - illusztráció

A produkciót Adrian Marthaler, Christoph Marthaler fivére rendezte, aki már hírnevet szerzett a zürichi főpályaudvaron létrehozott Traviata-előadásával. A gyönyörű színekben pompázó, az 1940-50-es éveket idéző retrokosztümöket a Vivianne Westwood-tanítvány, Lena Hoschek tervezte.

Szelim pasát rendszerint prózai szereplő alakítja a Szöktetésben, itt az egyik legnépszerűbb osztrák színész, Tobias Moretti játszotta, aki korábban a salzburgi Jedermann-előadásokban is sikert aratott. Konstanzét az amerikai szoprán, Desirée Rancatore, Belmontét a mexikói tenor, Javier Camarena énekelte. A világhírű basszus, Kurt Rydl játszotta Ozmint, míg Rebecca Nelsen Blondét, Thomas Ebenstein pedig Pedrillót formálta meg.

Noha a közönségvisszhang vegyes volt, az ötletgazda, Alexander Pereira intendáns továbbra is bízik abban, hogy ez a megoldás kedvezően befolyásolhatja az operaműfaj jövőjét, így 2014-re már tervbe vette a Don Giovanni hasonló feldolgozását. A nem színpadon, hanem több, esetleg eredeti helyszínen való játék egyébként a Tosca római, majd a Traviata párizsi és a Rigoletto mantovai előadásainak televíziós közvetítése révén vált egyre népszerűbb elképzeléssé. A bázeli operaház Verdi Aidáját és Puccini Bohéméletét mutatta be városi helyszíneken, ráadásul ezeknek az alkotásoknak az egyes jeleneteit a közönség élőben is láthatta.