Jolán

"Fergeteges darab ez"

2013.10.01. 16:19

Programkereső

A Nemzeti Filharmonikusok Richard Strauss-sorozatának következő darabja A hallgatag asszony előadása lesz október 10-én és 12-én a Művészetek Palotájában.

A mogorva öregúrral, aki ki akarja tagadni vagyonából az unokaöccsét, a bolondját járatja a tulajdon borbélya és unokaöccse: elvetetik vele a fiatalember szende lánynak álcázott kedvesét, akiből feleségként azonnal házisárkány válik. Klasszikus opera buffa-patronokból álló cselekmény ez, amelyet a közönség nagy valószínűséggel Donizetti Don Pasqualéjának szüzséjeként azonosítana. Azt a librettót azonban, amelyről ebben az esetben szó van, Stefan Zweig írta Ben Jonson nyomán - és a Harmadik Birodalom politikai vezetésének nem titkolt bosszúságára - Richard Strauss operájához, A hallgatag asszonyhoz (Die schweigsame Frau). A kompozíció premierje 1935-ben zajlott le a drezdai Semperoperben Karl Böhm vezényletével. Budapesten most Kocsis Zoltán irányításával hallhatják az érdeklődők nemzetközi szereposztásban: a címszereplőt, Amintát - a korábban meghirdetett Rácz Rita helyett - Íríde Martínez formálja meg, Sir Morosust Rúni Brattaberg kelti életre, Sir Morosus házvezetőnője Temesi Mária, Schneidebart borbély Dietrich Henschel, Henry Morosus pedig Bernhard Berchtold lesz.

Rúni Brattaberg
Rúni Brattaberg

A negyvenhat éves Rúni Brattaberg, "a legkedvesebb Sir Morosus" a Feröer-szigeteken döntötte el, hogy énekes lesz, miután felhagyott a dokumentumfotózással. Finnországi és svájci tanulmányok után Mainzba, majd Bernbe került, de pályafutása során fellépett már New Yorkban a Metropolitanben, a párizsi Opéra Bastille-ban és a La Monnaie-ben Brüsszelben is. Reperotárján csakúgy megtalálható számos Wagner-szerep Gurnemanztól Veit Pogneren át Fafnerig és Fasoltig, mint a Poppea megkoronázása Senecája, a Turandot Timurja, a Fidelio Roccója, a Rózsalovag Ochs bárója, vagy éppen Sparafucile figurája a Rigolettóból.

"Sir Morosus szerepe nemcsak azért hatalmas kihívás - állítja az énekes -, mert Strauss összetett, szinte a tökéletességig végiggondolt zenei képleteket ír elő, hanem azért is, mert egyben ez egy komikus szerep. Itt vérbeli színésznek is lenni kell, Richard Strauss minden egyes hangjegye eljátszható, s a darab meg is követeli a vérbő játékot. Nagyon várom már a budapesti próbákat, nem beszélve a partnerekről, Maestro Kocsisról, és persze az előadásról."

A cselszövő borbély megformálója, Dietrich Henschel is sokszor lépett már színpadra Schneidebart szerepében, amelyet mindössze egyetlen hét alatt kellett megtanulnia tizenhárom évvel ezelőtt. Mint elmondta, ez már csak azért is komoly erőpróba volt, mert Straussnál minden egyes hangsúlyt ismerni kell, hogy világosan kirajzolódjanak a zene összefüggései. Ugyanakkor azt is hozzáfűzte: ha létezik olyan műfaj, amely képes áthidalni a társadalmi és nyelvi különbségeket, akkor az feltételnül az opera.