Gellért, Mercédesz

Berlini az év operaháza

2013.10.02. 12:58

Programkereső

A berlini Komische Opert választották az év operaházának az Opernwelt német szakfolyóirat kritikusai, a Zürichi Operaház jelmeztervezője, Victoria Behr pedig Eötvös Péter Három nővérének ruháiért kapott elismerést.

Az ausztráliai származású Barrie Kosky első teljes főigazgatói évadának mérlege igen pozitív. A Komische Opert kreatív szelleme miatt nemcsak az év operaházának tartja a döntést véleményével meghatározó ötven európai és amerikai kritikus, hanem a legjobb színpadi megvalósítás címét is olyan produkció kapta, amely ebben a színházban fut: Mozart Varázsfuvolájának előadása érdemelte ki az elismerést. A Singspiel képregényes-némafilmes látványvilágát a brit animációs csoport, az 1927 teremtette meg. A Komische Opert 2007-ben - megosztva a Brémai Operával - egyébként már nevezték az év operaházának.

Komische Oper, Berlin
Komische Oper, Berlin

A második helyre a Mannheimi Nemzeti Színházat sorolták, ahol fontos művekkel bővült a repertoár, például Mieczysław Weinberg világpremiernek számító művével, amely Dosztojevszkij regényéből, A félkegyelműből készült. Emellett kiemelték Achim Freyer Ring-ciklusát, amelyben Németh Judit több alkalommal énekelte Brünnhilde szerepét. Az ítészek hozzátették, hogy az erős, határozott karakterű együttesek különösen eredményesek.

Az év előadása az antwerpeni-genti Flamand Opera Parsifalja lett. Ezt Tatjana Gürbaca rendezte, aki az év rendezője címet is megkapta. Az újrafelfedezések legjobbjának a chemnitzi társulat Meyerbeer-bemutatóját, Az afrikai nő című produkciót kiáltották ki a kritikusok. Két díjat is ítéltek a Written on Skin című George Benjamin alkotásnak: a mű legjobb kortárs premier lett - rendezte Katie Mitchell -, Barbara Hannigan pedig a legjobb főszereplő. Az év karmesterének Lothar Zagroseket választották Helmut Lachenmann művének berlini zenei irányításáért, az év zenekarának címét pedig a drezdai Staatskapelle érdelemte ki. A legjobb kórusnak a Bazeli Színház énekkarát ítélték, különösen Britten Háborús requiemjének előadásáért.

A Tannhäuser düsseldorfi színrevitelét viszont egyöntetűen az év "bűncselekményeként" értékelte a lap a náci szimbólumok alkalmazása miatt. Az opera rendezője Burkhard C. Kosminski volt.

Az év CD-je a salzburgi Pünkösdi Fesztivál Norma-előadásaiból készült a főszerepben Cecilia Bartolival, Giovanni Antonini vezényletével.