Kelemen, Klementina

Eötvös Péter: "Lilith még mindig tabu”

2014.01.17. 13:23

Programkereső

A héber apokrif irodalomból ismert Lilith démonikus alakja áll Eötvös Péter Paradise reloaded (Lilith) című legújabb operájának középpontjában, melynek magyarországi premierje január 23-án este lesz a Művészetek Palotájában.

A bécsi Neue Oper félig szcenírozott előadása a 26. Mini-Fesztivál nyitóelőadásaként, egyetlen alkalommal lesz látható a Müpában.  A művet 2013 októberében mutatták be először a bécsi Wien Modern fesztiválon.

A január 23-i magyarországi bemutatón szinte változatlan összeállításban lép fel a bécsi premier Eötvös Péter által kiválasztott szereplőgárdája, köztük olyan kiváló énekesekkel, mint a női főszerepeket alakító Annette Schönmüller (Lilith) és Rebecca Nelsen (Éva). Az operát a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadtechnikai lehetőségeinek köszönhetően a Művészetek Palotája félig szcenírozott formában, az októberi bécsi ősbemutatót idéző módon, a Götz Friedrich-díjas Johannes Erath rendezésében állítja színpadra. A művet az MR Szimfonikusok élén az együttes vezető karmestere, Vajda Gergely fogja dirigálni - derül ki a Müpa közleményéből.

Eötvös Péter
Eötvös Péter

Eötvös Péter legújabb operája a fiatal német író, Albert Ostermaier drámájának átdolgozásán alapul. Az eredeti Ostermaier-történetnek, amelyből a komponista Az ördög tragédiája című, 2010-ben Kovalik Balázs rendezésében Münchenben bemutatott operáját írta, Lucifer a főszereplője. A zeneszerző a darabbal azonban nem volt teljes mértékben elégedett, és a számára legérdekesebb személyt, Lilithet szemelte ki új operája központi alakjának.

Mint azt a zeneszerző elmondta, a Paradise reloaded története két alapkonfliktus köré fonódik: az egyik Ádám első és második felesége, Lilith és Éva között, a másik Isten és Lucifer között feszül.

"A történet bibliai vonalát tudatosan kihagytam, mert az csak Ádámra és Évára koncentrál, Lilithet kihagyja. Az én érdeklődésem a Bibliában meg nem nevezett első feleség, az apokrif irodalomból ismert Lilith felé irányul. Ádám után ő a következő teremtett ember. Az opera alapkérdése, hogy mi történik, ha az Ádámmal egyenrangúan teremtett első asszonyt elűzik, de később visszatér, és egy új asszonyt talál maga helyett" - magyarázta a szerző.

Mint mondta, Lilith az önálló, démoni erővel is bíró nőt jelképezi, miközben Éva nem önálló, Ádám része. Lilith a héber mondavilág ismert alakja, és a későbbi nyugati kultúrtörténetben is fel-felbukkan. "A férfiak hajnali erekciójára például azt mondják, Lilith látogatása okozza, de ebből a névből jön a lullaby (altatódal) szó is, hiszen az altató arra szolgált, hogy a gyerekeket megóvja Lilith-től elalváskor" - fejtegette Eötvös Péter. Megjegyezte: Lilith alakját, aki bár sok szálon tovább él tudatunkban, a társadalmi gondolkodás rendszerint szeretné kikapcsolni, hogy a nőt a férfi részeként kezelhesse, ennek minden járulékával - kevesebb fizetés, kisebb politikai szerepvállalás - együtt.

"A történet végkifejlete szerint Éva meglepi Ádámot azzal, hogy gyereket vár tőle. Ugyanakkor Lilith is közli, hogy gyereket vár Ádámtól. De ha mindkét asszony terhes, akkor ki a mi ősanyánk? A démoni Lilith leszármazottai vagyunk, vagy az önállótlan, állandó társkereső Éváéi?" - fogalmazta meg a mű alapkérdését a zeneszerző.

A történet másik fő szála Lucifer és Isten konfliktusa köré szerveződik. "Az apokrifek alapján az operában Lucifer nem az alvilág királyaként, nem Belzebúbként, Sátánként, Mefisztóként jelenik meg, hanem a teremtésben Istennel egyenrangúan résztvevő erőként, amely alapvetően a világ forgását biztosítja azáltal, hogy egyfajta jin-jang rendszerű vitában áll Istennel; ennek a konfliktusnak az energiája tartja mozgásban a világot" - magyarázta Eötvös Péter, aki szerint ez az ősi apokrif felfogás a modern fizikával is meglepő hasonlóságokat mutat.

A mű zenei világáról a zeneszerző elmondta: az operairodalmon belül populárisabb hangot akart megütni, hogy a szélesebb közönség is rögtön kapcsolódni tudjon hozzá. "Nagyon képszerű a zene: halljuk, és azonnal egy képet is magunk elé tudunk vetíteni. Az egész operának továbbá csak tíz szereplője van. A négy fő alak - Ádám, Éva, Lucifer és Lilith - kvartettet alkot, ezt egészíti ki egy női és egy férfi trió. Ez az egyszerű alapállás, valamint a zene szélesebb közönség számára hozzáférhető stílusa reményeim szerint alkalmassá teszi a művet arra, hogy ne csak egy operaként tekintsenek rá, hanem témája, alapkérdése is elkezdje foglalkoztatni a nézőket. Mert Lilith még mindig tabu" - fogalmazott a komponista.