Emma

Bukott barátság?

2014.01.30. 18:59

Programkereső

Visszafogott lelkesedéssel fogadta a közönség a Túl a barátságon (Brokeback Mountain) című Oscar-díjas film operaváltozatának világpremierjét a madridi Teatro Realban.

Hosszú évek óta nem övezte akkora érdeklődés a madridi operaház egyetlen előadását sem, mint a január 27-én bemutatott Túl a barátságon c. produkciót.  A kritikusok és az operarajongók lelkesedésének hátterében a darab aktuális, sokat vitatott témája, illetve a történetet világhírűvé tevő, azonos című Oscar-díjas film sikere állhat. A kedd esti világpremiert azonban mérsékelt lelkesedéssel fogadták a nézők, a függöny lehullása után hamar elült a viharosnak nem mondható taps, amely elsősorban a főszereplőket és a történet szerzőjét éltette.

A két cowboy, Jack és Ennis között szövődő tiltott szerelemről szóló történet főszerepeiben Tom Randle amerikai tenor és Daniel Okulitch kanadai bariton lépett színpadra. A darab zenéjét Charles Wuorinen amerikai zeneszerző szerezte, a szövegkönyv az amerikai Annie Proulxtól származik, aki húsz évvel korábban a Jake Gyllenhaal és Heath Ledger főszereplésével készült, három Oscar-díjjal jutalmazott film alapjául szolgáló történetet is írta.

Teatro Real, Madrid
Teatro Real, Madrid

„Feltehetőleg sokan túl sokat vártak Ang Lee filmrendező nagy sikert aratott alkotása után az operaváltozattól, amelyből ezúttal hiányzott az érzelmi töltet, a szenvedély, amely egy ilyen téma esetében elvárható lenne. Maga a zene könnyen emészthető és meg fogja találni a maga közönségét, ugyanakkor túlságosan sötét, hideg és "metálos" egy ilyen szerelmi történethez "- írta az APA osztrák hírügynökség.

A spanyol sajtó méltatása szerint ellenben a Teatro Real, amely eddig nem tartozott az operavilág élvonalbeli intézményei közé, a Brokeback Mountainnel a nemzetközi figyelem középpontjába kerülhet. Az El País című lap szerint "az opera illik a mai korba, a cselekménye jól strukturált, folyékony". Az El Mundo egyenesen az "operavilág fővárosának" nevezte Madridot.

A Túl a barátságon operaváltozatát a Teatro Real volt művészeti igazgatója, a belga Gerard Mortier még 2008-ban rendelte meg a zeneszerzőtől és Annie Proulx librettistától. A Salzburgi Ünnepi Játékok korábbi intendánsa a darabot már évekkel ezelőtt be akarta mutatni a New York-i Operában, de az ottani megszorítások miatt távozni kényszerült posztjáról , és a spanyol fővárosba szerződött.

A volt igazgató kulcsszerepet szánt a tabutémát tárgyaló műnek abbéli törekvésében, hogy a spanyol főváros korábban jelentéktelen operaházát az európai élvonalba emelje. A kétfelvonásos darabot összesen nyolc alkalommal mutatják be február 11-ig a madridi operaházban.