Cecília

Gördülő Opera

2014.05.09. 14:54

Programkereső

1944-ben a Magyar Királyi Államvasutak zenerajongó elnöke, Varga László azzal az ötlettel kereste meg Szőke Tibort, a Magyar Királyi Operaház épp krisztusi korban járó karmesterét, hogy a háború befejeztével a vasút ne csak a gazdasági és katonai, hanem a kulturális logisztika ütőere is legyen. OPERA MAGAZIN

"Ha majd véget ér ez a borzalom, és béke lesz, a vasútnak nemcsak embereket és árut kell szállítani, hanem segíteni kell a lelki sebek begyógyulását. Erre a legalkalmasabb a művészet, a zene. Vállalná-e egy új zenekar vezetését?" Szőke igent mondott, a kezdeményezés nyomán 1945-ben megalakult a MÁV Szimfonikus Zenekar, amely máig a világ egyetlen, vasúti cég által alapított és fenntartott zenekara - és megszületett a Gördülő Opera, amely a háború utáni Magyarország egyik legérdekesebb és igen jelentős hatású kulturális projektjévé vált.

Szüle Tamás
Szüle Tamás

Aligha lehet túlbecsülni a nehézségeket, amelyekkel a fiatal karmester és a lelkes vasútigazgató az első időkben szembesülni volt kénytelen.Gyárak, félig még szétbombázott üzemépületek, fűtés nélküli kultúrépületek adtak otthont azoknak a produkcióknak, ahová a vasút kifejezetten erre a célra rendelkezésre bocsájtott szerelvénye elvitte Puccini Pillangókisasszonyát, Donizetti Don Pasqualéját vagy Rossini Sevillai borbélyát. Szőke Tibor muzsikusainak egy része a „politikailag megbízhatatlan" hangszeresekből állt - menedéket és egzisztenciát nyújtva számos családnak -, mások pedig a vasúttársaság lelkes amatőr muzsikusaiból váltak profivá, sokszor hónapok alatt. A közönség pedig nem ritkán zömmel olyanokból állt, akiknek ez volt életükben az első találkozásuk nemcsak az operával, hanem egyáltalán a klasszikus zenével. Az ország fizikai és szellemi újjáépítésének időszakában nehéz lett volna olyan projektet elképzelni, amelyre inkább illene a kulturális misszió mára kicsit elcsépelt, eufemisztikus meghatározása, mint a Gördülő Opera előadásaira.

A zenekar nemcsak a misszióját tekintve, hanem abszolút értelemben is élvonalbelinek számított: a Gördülő Opera együttese éppúgy fellépett a Zeneakadémia Nagytermében, mint a bécsi Musikvereinsaalban, már alapítás utáni második évben, 1947-ben. Az énekes szólisták szintén a legjobbak közül kerültek ki, legyen elég csak Gyurkovics Mária nevét említeni.Az előadások száma megközelítette a hatszázat - csak az opera-előadásoké! Szőke Tibor 1949-es kényszerű emigrálásáig irányította a zenekart, ezután a bécsi, később a kölni opera karmestereként dolgozott, az alapítás ötvenedik évfordulóján, 1995-ben még visszatért és az ünnepi koncerten dirigálta egykori együttesét. 2009-ben, kilencvenhét évesen érte a halál.

A Gördülő Opera Kecskeméten
A Gördülő Opera Kecskeméten

Szőke Tibor zenekara és a Gördülő Opera tehát az Operaházból indult és a kezdeményezés is itt született újjá: 2014-ben, pontosan hatvan év szünetet követőenugyancsak a lóvá tett öreg, Don Pasquale történetével indult el ismét a Gördülő Opera sorozat. A cél ugyanaz, miként az elődöké: az Opera idehaza egyedülálló előadásait eljuttatni az operát nem játszó magyar városok kulturális intézményeibe.Először 2014. január 27-én a Kecskeméti Katona József Színházba gördült be az opera, a Káel Csaba által rendezett produkciót Szendrényi Éva könnyen utaztatható díszleteivel és a divat világából érkezett Németh Anikó jelmezeivel láthatta a kecskeméti közönség. „Mindnyájunk érdeke, hogy minél több embert megnyerjünk az opera műfajának. Biztos vagyok abban, hogy Donizetti e vidám darabjával szélesíthetjük az operabarátok körét - ez a rendkívül egyszerű kezdeményezés pedig nagyszerűen segíti ezt a célt: oda is eljuttatja az előadásokat, ahol nincs operajátszás" - fogalmazott a rendező.