Vendel

Mi kerül 300 millióba egy operaelőadáson?

2014.06.19. 16:38

Programkereső

Nagy felháborodást váltott ki a New Yorki Metropolitan Opera június 16-án nyilvánosságra hozott éves adóbevallása: miközben az intézmény súlyos megvonásokkal sújtotta dolgozóit, addig az operaház igazgatója aránytalanul magas fizetést utalt ki magának a tavalyi évad során.

A 131 éves operaház eddigi történetének legsúlyosabb gazdasági mélypontja előtt áll - kezdi cikkét a New York Times a június 16-án publikussá tett dokumentumok alapján. 

A lap értesülései szerint az éves adóelszámolás minden eddiginél érzékenyebben érintette az intézmény gazdasági helyzetét, ám a valódi botrányt mégsem ez robbantotta ki. Az operaház vezetője, Peter Gelb a 2012/13-as évad során ugyanis közel 1,8 millió dolláros honoráriumhoz jutott, miközben a dolgozókat folyamatos anyagi megvonásokkal sújtották az utóbbi időszakban. Gelb ugyan idén áprilisban 10%-kal csökkentette a fizetését, ám a szakszervezetek még így is aránytalanul magasnak tartják a díjazást.

A Met a támadásokra reagálva közleményt adott ki, amelyben jelezte, hogy Gelb hajlandó lenne a dolgozók bérével arányosan tovább csökkenteni fizetését.

A világ egyik leghíresebb operaközpontja a 2012/13-as évadban több mint 327 millió dolláros, azaz 74 milliárd forintos költségvetéssel futott.  Az összeg tűnjék is bármilyen magasnak, valójában épp csak a már meglévő szolgáltatások fenntartásához elegendő, fejlesztésekhez már nem: az intézmény 1600 teljes állású, és 1800 részmunkaidős dolgozót foglalkoztat. Éves szinten átlag 200 előadást láthat a közönség, amelynek jelentős része az élő közvetítéseknek köszönhetően a világ legtávolabbi pontjain is elérhetővé vált. Ez utóbbi, Magyarországon is elérhető MET Live projekt egyébként épp a most célkeresztbe került Gelb vívmánya volt.

A Lincoln Center és a Metropolitan Opera
A Lincoln Center és a Metropolitan Opera

A Met közleményéből kiderül továbbá, hogy míg egyetlen, teljes állásban foglalkoztatott kórustag évi 300.000 dollárjába kerül az intézménynek, addig egy zenekari tag esetében ugyanez az összeg valamivel kevesebbet, 285.000 dollárt jelent. A két fizetés közötti különbség a hivatalos indoklás szerint annak köszönhető, hogy a MET számtalan hosszú, teljes kórust felvonultató előadást játszik évente.

A most kialakult válság okai nem egyedülállóak a nemzetközi kulturális piacon: miközben a jegyeladások napról napra csökkennek, addig az intézmény általános kiadásai folyamatosan növekednek, és bár az elmúlt időszakban rekordmennyiségű adományt sikerült összegyűjteniük, a mutatók még így sem tudtak elmozdulni a negatív értékről. A Met mögött álló alapítvány értékét a tavalyi év során 253 millióra saccolták, miközben éves működési költségük 327 millióba került.

A Met által eszközölt megszorítások az intézmény közleménye szerint - amelyek érintenék a munkaszerződések módosításától kezdve a túlórák bérezésén át az egészségügyi támogatást - mindössze 16%-os kiesést  jelentenének a dolgozók számára. A szakszervezetek szerint ennél jóval többről van szó.

A kiugró díjazás ugyanakkor nem csak vezetői szinten volt tapasztalható. A beszámoló szerint az operaház három legjobban fizetett tagja - akiknek pontos munkaköréről csak annyit tudni, hogy tagjai voltak a színpadi dolgozókat tömörítő szakszervezetnek - egyenként mindegy 450.000 dollárt tehettek zsebre az elmúlt évben, miközben a legjobban fizetett zenekari tag csupán 394.000 dollárt tudhatott magáénak.

Peter Gelb, és az intézmény senior dolgozói utoljára a 2008-as világválság hatására csökkentették a fizetésüket 10%-kal - írja a New York Times. Az akkori megvonás következtében 1,35 millió helyett 1,215 millióra esett az intézményvezető fizetése. A lap hozzáteszi: a mostani megvonás következtében ennél valamivel többet, mintegy 1,395 millió dollárt tehet majd zsebre a vezető.