Emma

Civakodó díváktól lesz hangos a Müpa

2014.11.25. 12:24

Programkereső

A késő barokk éra népszerű dívapárbajainak egykori pezsgő hangulatú világát örökítette meg lemezen Simone Kermes és Vivica Genoux, az olasz operajátszás első aranykorának avatott előadói. A két díva produkciója a Cappella Gabetta barokk zenei együttes kíséretében már bejárta a világot, és most december 1-jén a Müpa közönsége előtt is összemérik tudásukat. Vajon melyikük lesz a nyertes?

Kié a díszesebb koloratúra? Kié a nagyobb hangterjedelem, ki tud több hangot elénekelni egy levegőre, ki tud magasabb, ki tud mélyebb hangot énekelni? Ki a gyorsabb? A verseny nemcsak a sportolók privilégiuma, néha-néha hangszeres művészek és énekesek is szívesen szálltak ringbe. Az első opera megszületése új fejezetett nyitott az európai zenében, olyannyira, hogy a késő barokk kor Itáliájában már nagyon népszerűek voltak a műfaj által megteremtett korabeli szupersztárok, a dívák zenés "párbajai" - a felfokozott érzelmek által megihletett komponisták pedig egyre nehezebb, elénekelhetetlennek hitt áriákat írtak számukra.

Simone Kermes és Vivica Genoux
Simone Kermes és Vivica Genoux

Ezt a nemes hagyományt eleveníti fel ez a hang-verseny, felidézve két 18. századi szupersztár, Faustina Bordoni és Francesca Cuzzoni versengését. Ezen az estén a stílus ma élő két legnagyobbja áll színpadra: Simone Kermes Németországban tökéletesítette tudását, Vivica Genoux tőlünk kicsit messzebbről, Alaszkából indult világhódító útjára. Nincs számukra lehetetlen, már-már valóban sportteljesítmény, amit hangjukkal tesznek a színpadon. Ha mindez még nem lenne elég: a zenei kíséretet a neves csellista, Sol Gabetta és bátyja által alapított, a kor zenéjére specializálódott, historikus hangszereken játszó együttese biztosítja.