Lukács

Mesterhangszerek

2015.02.10. 07:00

Programkereső

Itthon példa nélkülinek számító kezdeményezés eredményeképpen, a gazdaság és a kultúra(támogatás) különleges találkozásának köszönhetően értékes mesterhangszerekkel gyarapodik az Opera zenekara. A 2014-ben indított – hároméves – program eddigi eredményeit a "projektfelelős” zenekari igazgató, Simon Béla foglalta össze. MAGAZIN

"Egy zenekar hangzását a művészi teljesítményen túl leginkább a hangszerek minősége határozza meg. Annak idején koncertező zongoristaként is megtapasztaltam ezt. Érzékeny terület. A háború előtt még nagyszerű hangszerpark állt az Operaház rendelkezésére, viszont máig nem tudott átfogóan megújulni az állomány. A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény ráadásul előírja, hogy a munkáltatónak munkaeszközt kell biztosítania; ami a mi esetünkben a hangszert jelenti. A beszerzésnél eltérő szempontok-kihívások játszanak szerepet. Az összes fúvós hangszer amortizálódik, tízévenként újat kell vásárolni belőlük.

Mesterhegedű
Mesterhegedű

A vonósok viszont minél régebbiek, annál nagyobb értéket képviselnek, a róluk való gondolkodás más koncepciót igényel. Európában számos példa van arra, hogy vezető művészeknek, zenekaroknak pénzintézetek, vállalatok biztosítanak hangszereket. Az Osztrák Nemzeti Bank egy befektetési portfólió keretében Guarnieriket, Stradivarikat vásárolt. Úgy gondoltam, hogy ezt az elvet a helyi viszonyokhoz igazítva itthon is alkalmazhatnánk. Zenekari zenésznek persze természetesen túlzás lenne egy Guarnieri vagy Stradivari, ezeket a világjáró szólistáknak adják; de az említetteknél lényegesen alacsonyabb áron is lehet jó befektetési lehetőséget kínáló, remek hangszereket találni, amelyek magas színvonalú zenekari hangzást biztosítanak. A rájuk fordított pénz pedig hosszú távon kamatozik, hiszen a minőségi vonós hangszerek műtárgyi jelentőségűek. Az elképzeléssel megkerestük a Magyar Nemzeti Bankot, és örömömre a felvetés elnyerte az intézmény vezetőinek tetszését, így a rendelkezésre bocsátott összegből a következő három évben jelentősen fejleszthetjük az Opera hangszerparkját."

Cselló
Cselló

Hol tart most a folyamat? "Jelen pillanatban a közbeszerzési eljárás közepén járunk. Az első évre szóló keretbe beleférő hangszereket már kiválasztottuk, itt vannak nálunk, az Operában. Két magánszemélytől is vásároltunk, de a hangszerek többségét a legnagyobb és legrespektáltabb kereskedőházaktól szerezzük be. Ez azért is fontos számunkra, mert a párizsi Vatelot-Rampal, a londoni Sean Bishop Ltd. és a J & A Beare Ltd., illetve és a bécsi Marcel Richters szakmai véleményét, eredetigazolását a világon mindenhol elfogadják" - mondta Simon Béla.

Az ütemezés ígéretes "részeredményei" szerint tehát ezután három Gand & Bernardel-, egy Vissenaire Frères-, egy Carlo Carletti- és egy Nemessányi Sámuel-hegedű, egy 19. századi (anonim) angol és egy Jean-Baptiste Salomon-brácsa, egy Charles Le Blanc- és egy Luigi Marconcini-cselló fogja az Opera együttese, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara hangzásvilágát - tovább - gazdagítani.