Bertalan

Most egy kattintással megölheti Don Giovannit

2015.02.26. 15:40

Programkereső

Egy készülő londoni produkcióban a nézők egy telefonos applikáció segítségével dönthetnek Don Giovanni sorsáról. A digitális operát február 28-án a londoni Vault fesztiválon mutatják be.

Ebben a Don Giovanniban a közönség kezében lesz Don Giovanni sorsa: szó szerint, hiszen az operajeggyel egy különleges applikációhoz kap hozzáférést a néző. Az applikáció segítségével mindenki választhat magának egy karaktert és annak szemszögéből alakíthatja a cselekményt a választható panelek alapján. Az app így személyre szabott útvonalat készít el, ami mutatja, merre menjünk a Waterloo-i metróaluljáró környékén elhelyezkedő föld alatti járatokban, hogy a kívánt jelenetet tekinthessük meg. Így úgy érezheti a néző, hogy részese az opera cselekményének: kifejezheti tetszését vagy nem tetszését Don Giovanni viselkedésével szemben, flörtölhet vele, elítélheti, de talán még meg is ütheti őt.

Giovanni
Giovanni

De ha szimpatikusnak találja, akár meg is mentheti a kőszobortól, aki a cselekmény szerint a föld alá süllyedve magával rántja a nőcsábász Don Giovannit. A produkció a "Silent Opera" fémjelzést kapta: mivel ezekbe a szűkös terekbe nem férne el egy szimfonikus zenekar, ezért a komplett hangélményt a fejhallgatóból kapjuk.

Ahogyan a produkció beharangozójában írják: "Szex. Mindenhol jelen van és Giovanni egyszerűen nem tud neki ellenállni. Saját ördögi vágya, a csalódások, az alkohol és a függőségek foglya. A Silent Opera arra invitálja közönségét, hogy ne csak szemtanú legyen, hanem vegyen részt a bájos antihős pokolba való alászállásában. A Silent Opera tulajdonképpen Mozart művének digitális újrafelfedezése, ami Don Giovanni rossz-fiú karakterén keresztül vizsgálja, milyen jelentőséggel bír a szex ebben az egyre inkább digitalizált világban."

A korábbi Silent Opera tapasztalatok (Dido és Aeneas - 2011, Bohémélet - 2012, Orfeo - 2013, Lament - 2013) azt mutatják, hogy ezzel az új, performatív színrevitellel olyanokat is sikerült megszólítani, akik azelőtt hallani sem akartak az operáról. A közönség hatvan százaléka harminc év alatti volt, ötven százaléka pedig sosem járt operaelőadáson azelőtt.