Nándor

Rudolf Péter: "Én vagyok a leglustább izgága"

2015.04.18. 07:00

Programkereső

A Radnóti Színház idei évadának utolsó bemutatóját, Tasnádi István Spam operettjét Rudolf Péter rendezi. A darabválasztásról, Rejtő Jenőről és a hiperaktivitásról is kérdeztük. INTERJÚ

- Eddig tízszer rendeztél színházban, nagyon különböző színdarabokat. Van köztük Miller, Shakespeare, Goldoni, Kushner, Szép Ernő  - enyhén szólva vegyes a kép. Mi érdekel egy darabban? Mitől akarsz megrendezni valamit?

- Egyszerű: felizgat egy történet. Minden munkámban van valami személyesség. Nem feltétlenül fájdalmas megéltség, de mindenképp szükségem van valami fűtöttségre, ami átlendít a félelmeimen. Szükségem van arra az érzésre, hogy ezt a történetet el kell mesélnem. Nem tudok üzemmenetszerűen dolgozni. A kép vegyessége nem véletlen. Szeretek "továbbállni". Mi van még? Ahogy öregszem, ez az érzés csak erősödik.

Rudolf Péter
Rudolf Péter

- A most készülő Spam operett a második ősbemutatód rendezőként. Az első a Keleti pu. volt, aminek társszerzője is voltál. Mennyire szólsz bele az írásba, a történetvezetésbe? 

- Most kevésbé. Néhány ismerkedős, témakeresgetős beszélgetés után Tasi (Tasnádi István - a szerk.) hozta az alapötletet. Aztán abban maradtunk, leteszi a kész darabot. Természetesen ezután, mint mindig, folytatódik az agyalás, immár a többi munkatárs bevonásával. A próbafolyamat pedig nyilván még alakít majd a darabon. Ez a folyamatos izzás az egyik legszórakoztatóbb hozadéka egy ősbemutató létrejöttének. Szülünk. Felemelő és fájdalmas, reméljük szép lesz és egészséges.

- Az alapötlet az volt, hogy készüljön egy mai Rejtő. Mit szeretsz Rejtőben és mi lett ebből az ötletből?

- Az abszurd humor hideg is tud lenni - nála nem. Épp ez a lényeg. Nála mindenki szerethető. Mindenki bajban van. Végül is ennek elfogadása egy út az empátia irányába. Pofátlanul szabad. Szinte lehetetlen a leírásait átmenekíteni dramatizált változatba anélkül, hogy az embernek hiányérzete lenne. Így aztán, hogy Tasit idézzem, a Spam operett az ő hatása alatt íródott, de nem Rejtő - Tasnádi. A szereplők által bejárt út lelki és térképészeti szempontból mindenesetre rejtős lesz.

- Zenés előadást még nem rendeztél. Tartasz tőle? Kihívás? Milyen zenei világa lesz az előadásnak?

- Persze van bennem félsz,  de vágyom is rá. A zene a legzsigeribb hatás. Ha jó, akkor olyan asszociációkat indít el, amelyekre semmi más eszköz nem képes. Amennyire a lehetőségeink engedik (élőzene, öt zenész) broadwayes hangzás a cél, némi eklektikával. A cím az operettre is utal. A zene is itt-ott, de leginkább a történetkezelés és a végkifejlet lesz operettes.

A Spam operett próbája
A Spam operett próbája

- Mire számítsanak a nézők, mit fognak látni?

- A  Radnóti Színház technikai adottságaiból, és az én személyemből is következik, hogy több szellem, mozgás és színészet kell a varázslathoz, mint technika. Boldog  lennék,  ha a nézők azzal az érzettel kászálódnának fel a végén, mint amit egy jól sikerült főiskolás vizsgaelőadás után. Bocsánat, már egyetem.

- Nagyon sok mindent csinálsz. Film, színház, rendezés, színészet, írás, hangoskönyv, és semmi nem morzsolódik le. Hiperaktív vagy? Van még, amit tervezel kipróbálni?

- Én vagyok a leglustább izgága. Nagyon is tudok semmit tenni. Ráadásul az aktivitásom néha csupán látszat, televíziós ismétlések sokasága tesz láthatóvá akkor is, amikor valójában nem vagyok jelen. Az elmúlt két évem a Kossuthkifli című hatrészes tv-sorozat létrehozásának jegyében zajlott - ez valóban hiperaktív időszak volt. És hogy mit próbálnék még ki? A bungee-jumpingon kívül mindent.