Erzsébet

Bartók szabadon 7. – Violento

2016.06.17. 13:15 Módosítva: 2016-06-20 10:24:16

Programkereső

Kifelé megyünk a fesztiválból, ez azonban nem jelenti azt, hogy híján lennénk a programoknak. Pörgünk erősen: opera-ősbemutató estéje volt.

Az én pörgésemet a középkori Wellhello nem segíti elő (fotós barátom jelzője A hetedik fénysugárra, Tolcsvay László művére és annak előadására, különös tekintettel a késő délutáni bágyadt napfényre), na de egy kávé! Pontosabban az Egy kávé, ami egy elképesztően helyes újhullámos kávézó, ahol a berendezést a tulajdonos fiú tervezte és csinálta, beleértve ebbe a hegesztést is. Nem tudom, ipari formatervező mérnök szakon ezt tanrendileg tanítják-e, ha igen, akkor éljen a praktikus magyar felsőoktatás, ha nem, akkor meg ő az ügyes.

13458715 1214126951960819 4270488697582230232 o

A falakon a békeidők turizmusából származó, Miskolc látnivalóit megörökítő reprint plakátok – gondolom én, rosszul, mert kiderül, ezeket a tulajdonos csoporttársa rajzolta. (Így tessék hinni az újságíróknak...) Októberben nyitott, azért, mert szeretett volna egy jó kávét inni itthon. Nincs a fősodorban a hely, de lassan-lassan azért bekúszik a köztudatba.

Szerintem pontosan úgy, mint az opera műfaja meg az operafesztivál Miskolcon. Vagy bármi, ami valakinek a mániája, és ezt a mániát szeretné elplántálni a környezetében. Vállalkozókedv, bátorság vagy vakmerőség – attól függ, honnan nézzük –, elhivatottság, kitartás, türelem nélkül nem megy.

13443129 1214135788626602 6200262432165006794 o

Ha valaki azt mondja, hogy egy kortárs magyar opera bemutatója, ráadásul ősbemutatója láthatóan nem szakmai közönséggel és/vagy operageekekkel tölti meg a nézőteret, szkeptikusan fogadom. Itt viszont ez történt. És az előadás végén egyáltalán nem udvarias, hanem igen heves és pártoló volt a darab és a produkció fogadtatása.

Beischer-Matyó Tamás írta a Kreatív kapcsolatok zenéjét, aki két évvel ezelőtt azzal zárta a Fidelión a vele készített interjút: „A jelenben élni jó!” A zeneszerző és szöveg- és versírója, Mechler Anna Eliza ennek megfelelően abszolút kortársi tematikát választottak. Bár a négyszereplős kamaraopera története nem arra bizonyíték, hogy annyira jó lenne: egyik karakter élete sem teljes, egyikőjük sem elégedett/kielégült, egyszóval egyikőjük sem boldog.

13418575 1214136665293181 5207173090285362605 o

Az Énekesnő szerelemre vágyik, szakmai megbecsülésre. A cinikus és pragmatikus Üzletasszony nyugalomra, pihenésre és szeretkezésre vágyik, arra, hogy kiszabaduljon a biznisz mókuskerekéből. A magába fordult, szinte depressziós Programozó magánya szinte társadalmon kívülivé teszi, pedig szeretne oda visszalépni, ha másképp nem, hát átadni tudását, másokat motiválni. Velük áll kapcsolatban az egyébként fád, életunt Fotós, aki mindenkit kimozdít a komfortzónából. Manipulálva őket kihasználja gyengeségeiket, azokat saját inspirációs forrásként használja mindaddig, amíg alkalmasnak ítéli őket. Alkotói energiáit másoktól nyerve, vámpírszerűen elszívva, kapcsolataiban semmiféle egyenlőség nincs, azokban ő a domináns, irányító, sőt manipulátor fél. Egy hétköznapi, kisstílű Mefisztó. A viszonyok bonyolódnak, szerelmi háromszög alakul ki, hazugságot hazugság követ, titkolózást lelepleződés. Verbális párbajokra kerül sor, bosszúszomj ébred többekben, kisebb és nagyobb lelki sebek esnek. Megnyugtató lezárás nincs. Mintha a Veszedelmes viszonyok kereszteződnének a Closer (Közelebb)-bel.

Beischer-Matyó Tamás
Beischer-Matyó Tamás

Profán a helyszín, minden szereplő, ennek megfelelően a nyelv is, de a párbeszédekbe és egymás melletti elbeszélésekbe vegyül az áriákban (ez így biztosan pongyola, elnézést is kérek érte, mindenesetre amikor egyedül énekelnek a túláradó érzelmekről) van költészet. Ha azt mondom, hallgatóbarát, fülnek kellemes a zene, már megint rettenetesen pongyolán fogalmazok. De nagyon vicces is! Mármint a zene, amiben még az is talált finom utalásokat, idézeteket, aki a Ki nyer ma? és a Szó, zene, kép játékosait mindig csodálva, ám minimum zizinek is tekintve figyelte. Szóval én. És ez rettenetes büszkeséggel töltött el. (Ínyencek és értő partitúraolvasók kattintsanak ide.)

13403357 1214133618626819 1430753286972324691 o

Székely Kriszta rendező nem pakolt a darabra fölöslegesen semmit, mindössze a kapcsolatokat elemezte, az atmoszférát pedig a minimál díszlettel (Pallós Nelli) és a vetítéssel (Varga Vince és Nagy Gergely) teremtette meg. Ez viszont tökéletesen elégnek bizonyult. A két énekesnő, Lukács Anita és Frankó Tünde eleganciával, hihető visszafogottsággal, a két énekes, Kendi Lajos és László Boldizsár néhol már a komikusat súroló erőteljes gesztusokkal, mimikával játszottak.

Mivel a Kreatív kapcsolatok a Budapesti Operettszínház előadása, az ottani premiereknek megfelelően ezúttal is színre lépett az Andrássy úti teátrum művészeti igazgatója, Kerényi Miklós Gábor, aki reményét fejezte ki annak kapcsán, hogy ez az előadás hosszú évekig szerepel majd repertoáron, hiszen ez a mai történet olyan kérdéseket boncolgat, ami mindenkit megérint. Úgy fogalmazott, „zenés színházi valamit” hoztak létre, ami zenés színháznak, operának, szövegnek, zenének, színészi eszközöknek és játéknak elegye. Hát soha rosszabb valamit.