Vendel

Hello, Éj királynője!

2016.08.12. 12:46 Módosítva: 2016-08-13 08:16:41

Programkereső

A Sziget Fidelio Színpadán bemutatkozó Hello Flöte című Varázsfuvola-produkció egyik főszereplőjével, Mondok Yvette szopránnal beszélgettünk.

- Az Alföldi Róbert-féle Varázsfuvola-átdolgozásban az előadás ismertető szerint „Tamino gumicsőbe csavarodott, az Éj Királynője egy kontroll freak, Papageno pirulákon él, Pamina paranoiás, Papagena pedig fiatalkorú alkoholista – a Sarastro által irányított intézetben”. Hogyan kerültél ebbe a produkcióba?

- Az Armel Operafesztivál igazgatónője, Havas Ágnes kért fel Éj Királynőjének a Szegedi Nemzeti Színház által bemutatott Varázsfuvola-produkciónak a SZIGET-re adaptált változatába. Ez egy rövidített változata lesz az operának, Alföldi Róbert munkája nyomán, a szegedi szereplőkkel. A felkérésnek azért is nagyon örülök, mert Szegeden végeztem a Zeneművészeti Egyetemet, így már régi ismeretség, barátság köt a fellépő művészekhez.Olyan nagyszerű énekesekkel dolgozhatok majd újra együtt, mint Kovács Éva, Szélpál Szilveszter, Hanczár György, Somogyvári Tímea Zita, Dobrotka Szilvia, vagy Gyüdi Eszter. Már alig várom!

Egy héttel korábban ugyancsak az Éj Királynőjét énekelted Balatonfüreden.

- A fesztivál keretében Gulyás Dénes és Kertesi Ingrid operaénekesek tanítványaival léphetem színpadra, az előadást Gulyás Dénes rendezte. Nagy élmény volt vele dolgozni és látni, hogyan terelgeti a fiatal énekeseket, kihozva belőlük a legjobbat. Számomra is nagyon hasznosak voltak az instrukciói, amelyeket más előadásokban is kamatoztatni fogok. De a tavaly decemberi MÜPA-produkcióban bemutatott előadás is meghatározó élmény marad, akkor az Operaház művészeivel, Oberfrank Péter és Toronykői Attila irányításával adtuk elő a művet.

Mondok Yvette
Mondok Yvette

- Mit jelent egy szoprán számára az Éj királynője?

- Csodálatos és nagy kihívásokkal teli szerep.  A megfelelő hangi adottságok nélkül nem szabad elvállalni, ugyanakkor az sem elég, ha valaki tud háromvonalas F-et énekelni. Mindenki ismeri, és a kristálytiszta magas hangokra vár. Ha ezek egy kicsit is félresikerülnek, akkor hiába meggyőző a drámai bevezetés és a hosszú koloratúra, az egész nem ér semmit. A színpadi játék sokat segít egyébként a technikai kihívások leküzdésében: a balatonfüredi előadásban például a bosszúáriát úgy kellett elénekeltem, mintha közben kígyót bűvölnék. A Hello Flöte ebből a szempontból hasonló lesz, de bármilyen köntösbe is bújtassanak, a legfontosabb az, hogy a két áriát úgy szólaltassam meg, ahogy Mozart elképzelte.

-Hogyan lehet erre felkészülni?

- Fontos, hogy mindig pihent legyek,és számomra a beéneklés is szent dolog ennél a szerepnél: megvan az a négy gyakorlat, amivel nyolc-tíz perc alatt formába hozom magam. Ez persze nem volt mindig így. Sokáig kerestem azt a mestert, aki ki tudja hozni belőlem a maximumot, és bízik bennem. Lassan három éve dolgozhatok Misura Zsuzsával, a kiváló drámai szopránnal, akivel tudatosan építjük a repertoáromat. Nekem súlyosabb hangom van nagy magasságokkal, ehhez segít megválasztani azokat a darabokat, amikben sikeres lehetek.

- Nem nyomasztó olyan, a szereppel széles körben azonosított kollégák jelenléte, mint mondjuk Miklósa Erikáé?

- Minden Éjkirálynője más. Jómagam még szeretnék továbbfejlődni,és minden lehetőséget megragadni, hogy színpadi körülmények között érlelhessem a szerepet. Példaképeim a külföldi szopránok közül Edita Gruberova és Anna Nyetrebko, de Miklósa Erika Éjkirálynőjét is nagyon szeretem, igazán megtisztelő lenne, ha hozzá hasonlítanának. Külsőre teljesen különbözőek vagyunk, csupán annyi köztünk a hasonlóság, hogy mögöttem is erős sportolói múlt van, hiszen 17 éves koromig aktív versenyző voltam.

Mondok Yvette
Mondok Yvette
Fotó: Érdi Harmos Réka

- Zenei pályádat viszont magányosan futod.

Van előnye is annak, hogy nem vagyok társulat tagja. Így olyan produkciókba is belekerülök, amikről nem is álmodhattam volna. Jó példák erre az imént említett Varázsfuvola-előadások, az Egyesült Államokban és Kanadában egyaránt sikeres János vitéz-turnéprodukció,vagy számos külföldi, Szilasi Alex-szel, és a lengyel Wrocław Baroque Orchestrával közös koncertem mellett Zarándy Ákos új operája. A Villányi G. András librettójára készülő darab egy részletét október 12-én adjuk elő a Café Budapest keretében.

Vásáry Tamásnak  nem kell bemutatni téged, hiszen évek óta rendszeresen működsz közre a legendás zongorista-karmester beszélgetős estjein és zenekari koncertjein.

- 2013-ban ismerkedtünk meg, és miután meghallgatott, felkért A zenén túl... sorozat Chopin-koncertjére, majd a Mendelssohn-estre. Pillanatokon belül a Zeneakadémia csodálatos Nagytermében találtam magam szólistaként. A közös munkából barátság lett, sokat tanulok tőle, a vele töltött idő, beszélgetések mindig feltöltenek. Az, hogy lehetőséget kapok tőle,számomra mesébe illő. Hálás vagyok, hogy megtalálja azokat a műveket, amik hozzám valóak. 

Mondok Yvette és Vásáry Tamás
Mondok Yvette és Vásáry Tamás
Fotó: Felvégi Andrea

Idén márciusban a Magyar Rádió Zenekarával és Énekkarával,az ő vezényletével Kodály  Budavári Te Deum ának és Gounod  Szent Cecília misé jének szólistája lehettem– utóbbit szeptemberben a Kodály Filharmonikusokkal is előadjuk Debrecenben. Ráadásul Vásáry Tamás kedvenc operája a  Varázsfuvola , és rettentő büszke rám, hogy egyre többször énekelem az Éj Királynőjét. Az augusztus 10-i Plácido Domingo-koncertszünetében azt mondta: „látod Yvette, itt kellene az Éj Királynőt elénekelned, és akkor mindenki megtudhatná, milyen kincs van a torkodban”. Én hiszek neki!