Fülöp, Evelin

„Minden Verdit elénekeltem”

2016.12.04. 08:23

Programkereső

Oroszország legnagyobb és legjelentősebb opera- és balettszínházának szólistái érkeznek Budapestre. Az énekesek december 12-én Verdi és Puccini műveiből válogatva adnak áriaestet Medveczky Ádám és a Monarchia Szimfonikus Zenekar közreműködésével. A koncert kapcsán a fellépő művészek közül Jelena Zelenszkajával beszélgettünk.

- Harmadjára látogat hazánkba, milyen élményeket őriz?

- Több mint húsz évvel ezelőtt voltam először Magyarországon, az 1990-es Erkel–Kodály Énekversenyen, ahonnan elismerő oklevéllel térhettem haza. A második alkalom 2012-ben volt, amikor a mostanihoz hasonló koncertet adtunk Budapesten, csak nem a Bolsoj Színház, hanem a moszkvai Új Opera szólistáival. A karmester viszont akkor is Medveczky Ádám volt. Nagyszerű emlékeim vannak mindkét látogatásról, nagyon kedvesek a magyar emberek, és a közönség is fantasztikus.

- Bár nem orosz születésű, meglehetősen gyorsan vezetett az út Moszkváig. Mi a titka?

- Bakuban születtem, és a zenei tanulmányaimat is Azerbajdzsánban kezdtem, néhány évvel később azonban a Glinka Énekverseny kapcsán felfigyeltek rám Moszkvában. Elsőként az Új Operához szerződtem, de ezzel párhuzamosan a Bolsoj színpadán is megfordultam, mígnem vezető szólistája lettem az dalszínháznak. Gyermekkorom óta énekeltem, és mindig is a társaság középpontja szerettem lenni, három évig balettórákat is vettem. Az énekesi karrier felé az édesapám tette meg velem az első lépést, aki bevitt a bakui konzervatóriumba, hogy hallgassanak meg. Azonnal felvettek, később, már Moszkvában pedig a legendás Irina Arhipovánál tökéletesíthettem a tudásomat.

Roman Muravickij
Roman Muravickij

- Több helyen nyilatkozta, hogy a zenei világban az énekeseknek van a legnehezebb dolguk. Miért gondolja így?

- Bizonyos értelemben az énekesek a legigazibb muzsikusok, már csak azért is, mert a mi hangszerünk a testünkben van. Nemcsak a technikai tökéletesítésre kell energiát fordítanunk, de abban az értelemben is tudnunk kell bánni a hangszálainkkal, hogy megőrizzük ezt a különleges hangszert, és vigyázzunk rá.  Az énekes nem képes új hangszert vásárolni, lecserélni a régit, az énekhangja adott, és ami a legfontosabb, hogy egy pillanatra sem tudja letenni. 

Jelena Zelenszkaja
Jelena Zelenszkaja
Fotó: bolshoi.ru

A felelősségünk elsősorban saját magunkkal szemben az, hogy hogyan használjuk ki az adottságunkat, és hogyan gazdálkodunk vele. Ez nagyon komoly, pszichikai természetű kihívás is.

- Meg tud nevezni egy igazán emlékezetes fellépést vagy találkozást a karrierje során?

- Egy nagyon különös és maradandó élményem van Plácido Domingóval. Akkor találkoztunk először, amikor a New York-i Metropolitanben debütáltam. Az ő irányításával énekeltem Verdi Álarcosbáljában, és premierről lévén szó kimondhatatlanul izgultam. A szünetekben feljött hozzám az öltözőbe, és folyton csak biztatott, az előadás végén pedig hangos brávókkal ünnepelt. Sosem felejtem el azt az estét.

- A budapesti koncerten Verdi és Puccini műveiből hallhatunk majd részleteket. Milyen viszonyban van a két szerző operáival?

- Mindketten közel állnak a szívemhez, még úgy is, hogy az egyes alkotásaikra sokszor más és más stílus a jellemzőbb. Nemcsak a népszerű, de a kevésbé ismert alakjaikat is a magaménak érzem. Ilyen például Anna karaktere Puccini Lidércek című kétfelvonásosából, aminek előszöri megformálásáért külön elismerést is kaptam egy norvégiai fesztiválon.

Szvetlana Silova
Szvetlana Silova

Az általam repertoárszerűen megformált nagyobb szerepek, úgymint Tosca, Turandot, Manon vagy Minnie A nyugat lányából mind az erős női jellem megtestesítői, olyanok, akik mélyen és elkötelezetten élik meg a szerelmet, készek vállalni a szenvedéllyel járó szenvedés minden formáját. Ami Verdit illeti, szinte az összes szoprán szerepet énekeltem már, de a legkedvesebbek számomra Aida, Amelia az Álarcosbálból, Leonora A végzet hatalmából, Abigél a Nabuccóból és Odabella az Attilából. December 12-én az Aidából éneklek majd egy duettet Szvetlana Silovával, Tosca és Turandot nagyáriája mellett pedig a Gianni Schicchi talán legismertebb részletét hallhatja majd a közönség az előadásomban.