Katalin

Botrány a Szöktetés a szerájból rendezése körül

2017.01.19. 17:12

Programkereső

Martin Kusej osztrák rendező nem először emeli be az iszlamista terrorizmus témáját Mozart Szöktetés a szerájból című operájába. A török tenor, Mert Süngü emiatt lemondta fellépését a bolognai előadásban.

A török operaénekes szerint Kusej rendezése "egy nemzet szembeköpése", és "félrevezeti a nézőket a terrorizmus geopolitikai okait illetően". A vita azután pattant ki, hogy a városi tanács egy tagja közzétett Facebook-oldalán egy fotót az egyik próbáról, amin az Iszlám Állam harcosaira emlékeztető szereplők láthatók, továbbá fekete zászlók arab felirattal. 

A provokatív rendezéseiről ismert Kusej azt állítja, hogy a török tenor nem is tartozik a darab szereplőgárdájához.

 "Én soha nem találkoztam ezzel a személlyel. Nem vett részt egyetlen próbán sem. Nem volt képes megtanulni az új német szöveget, amelyet írtunk" - mondta a rendező a Corriere della Sera című lapnak, amely úgy tudja, a darabban foglyokat erőszakolnak meg és fejeznek le. 

Teatro Comunale
Teatro Comunale
Fotó: Lorenzo Gaudenzi / flickr

Az osztrák rendező szerint a zenét kapcsolatba kell hozni a mai problémákkal és érzelmekkel, "Mozart is állandóan változtatott a darabjain". Kusej elmondása alapján rendezésével azt akarja bemutatni, hogy "mennyire tehetetlenek a civilizált európaiak a fundamentalista fanatizmus brutalitásával szemben". Úgy véli, a bolognai Teatro Comunale közönsége nyitott lesz a koncepciójára. A formabontó opera premierjét január 20-án tartják a bolognai városi színházban.

Soha nem fogjuk csorbítani a művészi szabadságot

- jelentette ki Virginio Merola bolognai polgármester, aki határozottan az osztrák rendező oldalára állt a vitában. "Egy polgármesternek nincs mondanivalója egy művészi alkotás tartalmát illetően. A téma ezzel le van zárva" - nyilatkozta a hétvégén. 

A Mozart-opera bolognai verziója nem azonos azzal a változattal, amelyet Kusej a franciaországi Aix-en-Provence 2015-ös operafesztiválján mutatott be, és amelyről mi is írtunk. Akkor a rendező lefejezett foglyok véres cafatokba bugyolált fejének felmutatásával akarta zárni az operát, a fesztivál rendezői azonban úgy döntöttek, hogy egy Mozart-operában nincs helye utalásoknak az iszlamista terrorra.