Cecília

Kortárs nyelven szól a nagyközönséghez a miskolci operafesztivál

2017.04.18. 14:17

Programkereső

Kodály, Bernstein és Gyöngyösi Levente művei is szerepelnek a Bartók Plusz Operafesztiválon. A szervezők célja, hogy az opera a nagyközönség elérhető és megfizethető szórakozása legyen.
Jelenet Enescu Oidipe című operájából a 2016-os Bartók Plusz Operafesztiválon
Jelenet Enescu Oidipe című operájából a 2016-os Bartók Plusz Operafesztiválon

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár a budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy a vidék legnagyobb művészeti fesztiváljának állami támogatása meghaladja a 280 millió forintot, ez az összeg pedig terveik szerint jövőre növekedni fog. Az államtitkár beszámolt róla, hogy az elmúlt években másfélszer több koncert- és színházjegyet vesznek a magyar emberek, mint korábban.

Célunk, hogy ne csak a kiváltságosokhoz jusson el az opera

– hangsúlyozta, és hozzátette, meg akarják ismertetni a kortárs alkotókat a közönséggel.

Kriza Ákos, Miskolc polgármestere beszámolt róla, hogy az utóbbi évtizedben modern várossá váltak, és ez a kultúra összetartó erejének is köszönhető. Az operafesztivál mellett Miskolc a rangos CineFestnek is helyet ad.

Alább megtekinthető a 2016-os fesztivál Bartók-produkcióinak werkvideója. 

A fesztivál igazgatója, Kesselyák Gergely szerint létezik az az operai nyelv, ami nagy réteget mozgat meg, de kortárs,

ezzel a törekvésükkel pedig Mozart, Verdi és Puccini nyomdokaiba lépnek.

Az elmúlt öt évben mintegy 20 kortárs opera ősbemutatója fűződik a fesztiválhoz. A kínálatban opera, opera-musical, ragtime opera, daljáték és musical-operett is található. Az ősbemutatók közt Gyöngyösi Levente A Mester és Margarita, Ittzés Tamás Lutherek, valamint Mátyássy Szabolcs Scaevola című alkotása, az operaíró verseny győztes műve hangzik el.

Gyöngyösi Levente
Gyöngyösi Levente
Fotó: Mate Varga

Gyöngyösi Levente műve Bulgakov komplex regényének feldolgozása.

Amikor a kollégáim meghallották, min dolgozom, őrült ötletnek tartották

– mesélte a zeneszerző. Az opera Várady Szabolcs költő librettójából készült, zenei nyelve ötvözi a komoly- és a könnyűzenét, a szimfonikus zenekar mellett rockzenekar is szükséges az előadásához.

Ittzés Tamás a ragtime zenei nyelvét használta fel az operája megírásához, mely a Lutherek címet viseli, és Luther Márton és Martin Luther King alakját gyúrja egy történetté Lanczkor Gábor librettójával. Mátyássy Szabolcs a fesztivál operaíró versenyének győztese, operája Scaevola történelmi alakját dolgozza fel, aki a legenda szerint azzal mentette meg Rómát, hogy az áldozati tűzbe tette a kezét, és szemrebbenés nélkül tűrte a fájdalmat.

A nyitóhangversenyen Kodály Zoltán Budavári Te Deum és Psalmus Hungaricus című műve, valamint ősbemutatóként Fekete Gyula Csellóverseny című zenekari kompozíciója hangzik el, június 22-én a Magyar Állami Operaház Székely fonó című előadását tekintheti meg a közönség. Kodály zenepedagógiája előtt tisztelegve rendezik meg a Kodály Kórustalálkozót és a nemzetközi Europa Cantat kórustalálkozót június 24-25-én.

A Russian Chamber Philharmonic zenekar Nora Friedrichs koloratúrszoprán és Mihail Agafonov tenor közreműködésével június 25-én, az I Musici kamarazenekar június 20-án lép színpadra. A vendégjátékok sorát színesíti Szaegusza Sigeaki Ifjabb Butterfly című operája és Leonard Bernstein Candide című musical-operettje. A tíznapos rendezvényen előadások, tárlatok, utcai és szabadtéri programok is várják a látogatókat.