Móric

"Nyomokban tartalmaz Csárdáskirálynőt"

2017.04.24. 09:50 Módosítva: 2017-04-24 09:50:36

Programkereső

Lévai Enikő a hétköznapokban nem díva, de imádja a dívát alakítani a színpadon. A Riviera girl főszereplőjét, a Fidelio Fortissimo mentor program egyik résztvevőjét a próbafolyamatról, a Csárdáskirálynőről, operáról és operettről kérdeztük.

- A Csárdáskirálynőben szintén a főszerepet énekled. Mennyiben különbözik a kettő és mik azok a berögzült szerepelemek, melyeket el kellett felejtened a Riviera girlnél?

- Egészen más a szöveg, így megesik, hogy a Csárdáskirálynő ugrik be a Riviera girl helyett, de a zene is új feldolgozást kapott. A Riviera girl jazzesebb, valamint van benne például samba és twist is, de füstös hangulatában megidézi az egykori Moulin Rouge-t. Ez a régi, csodálatosan egyedi hangulat egyébként megmaradt a felújított Kálmán Imre Teátrumban is.

- Melyik változat áll közelebb a szívedhez?

- Természetesen mindkettő, nem tudnék választani. Mivel operaénekesnőként végeztem, zenei szempontból közelebb érzem magamhoz a Csárdáskirálynőt.

A Riviera girl viszont hatalmas és izgalmas kihívás, egy teljesen új oldalamat mutathatom meg benne.

- Miért volt szükség a történet modernizálására?

- A Riviera girl valósághűbb, jobban illik a mai ember gondolkodásmódjához. Úgy szoktuk mondani, hogy nyomokban tartalmaz Csárdáskirálynőt, hiszen rengeteg párhuzam van a két történet között. Persze a központi téma itt is a szerelem, ahogy majdnem minden operettben. De a Riviera girlben két bonvivan szerepel, a főhősnő sokáig ingadozik kettejük között. Ezzel szemben a Csárdáskirálynőben Szilvia egyedül Edwinhez ragaszkodik. Szilvia naivabb szerelmes, mint Sylva, az utóbbi ugyanis rájön, hogy a két férfi közül az egyik csupán a rajongója, aki nem magáért szereti, és a másik az, aki csak érte él.

- Sylva Vareska egy mindenki által imádott és csodált díva. Hogy illik hozzád ez a karakter?

Énekesnőként és a magánéletben nem vagyok az a dívatípus, de a színpadon imádom játszani.

Örülök annak, hogy KERO egy olyan karaktert vár el, aki a reflektorfényben díva, de egyébként egy teljesen normális hétköznapi ember, olyan, mint Madonna vagy Liza Minelli. Persze megjelenik majd a klasszikus díva is, de Sylva egy hús-vér nő lesz, aki ugyanúgy érez és él, mint mások, neki is vannak fájdalmai, ő is szerelmes, neki is van szerelmi bánata. Olyan karakterről van szó, akivel bárki tud azonosulni.

- Egyértelmű volt, hogy te kapod az operett főszerepét?

- Nem tudom, hogy mi miatt esett rám a választás, de nagyon örültem a szerepnek és hálás vagyok az Operettszínháznak. Igyekszem megfelelni magamnak, nekik, és természetesen a közönségnek is egyaránt.

- Miből táplálkozol a szerep megformálásában?

- Nagyon sokat beszélgetünk a többi szereplővel a karakterek közötti kapcsolatokról. Barkóczi Sándor alakítja Charles-t, a naiv szeretőt, az ő apját, Lorenz grófot pedig Szabó P. Szilveszter. Lorenz gróf egy régimódi figura, aki azt hiszi, pénzzel bárkit megszerezhet, így Sylvát is. Amikor ráébred, hogy ennél a lánynál ez nem működik, még erősebben tönkre akarja tenni. Ilyen és ehhez hasonló mozzanatokról, a szereplők közötti alá- és fölérendeltségi kapcsolatokról beszélgetünk a többiekkel, és egyre több mindenre jövünk rá. És természetesen tanár úr (Kerényi Miklós Gábor – a szerk.) is elmondja, ő mit gondol a karakterről.

- Milyen KERO-val dolgozni?

- Őszinte leszek, én félek tőle (nevet). De rendkívül élvezetes vele dolgozni, nagyon jó meglátásai vannak, és olyan instrukciókat ad nekünk, amik hihetetlenül megkönnyítik a munkánkat. Lehetetlen nem igazat adni neki. Mindig tudja, pontosan mit vár tőlünk, és ha sikerül megcsinálni, akkor jelzi, hogy meg van elégedve.

Nagyok az elvárásai, de ennek meg is van az eredménye.

- Önkritikus vagy?

- Igen, és nagyon mérges tudok lenni, ha nem sikerül valami. Szerintem ebben a szakmában soha senki nem elégedett magával.

György-Rózsa Sándorral
György-Rózsa Sándorral
Fotó: photo/gordoneszter

- Mennyire von téged hatása alá az a darab, amit játszol?

- Nagyon. A próbafolyamat során is állandóan a művön agyalok, és sokszor előadás után is, és mindig eszembe jut valami, ami még színesebbé teheti a karaktert.

- Operaénekesként kezdtél. Tervezed, hogy visszatérsz ebbe a műfajba?

- Szeretnék majd operát is énekelni, de most más feladatok találnak meg. Az operett műfaja más szempontból kihívás, semmivel sem könnyebb, mint az opera. A Riviera girlben is akadnak nehéz feladatok, Horváth Csaba koreográfus például magasra tette a lécet a színpadi mozgást illetően. Teljesen más a két műfaj, egy Pillangókisasszonyt is ugyanolyan konzisztensen kell felépíteni, mint egy operettet,

át kell élni, át kell érezni – el kell játszani. Lehetőleg úgy, hogy a végén ne a színész sírjon, hanem a néző.