Illés

Rufus Wainwright: "Meghalnék Verdi karrierjéért!"

2017.06.28. 14:37

Programkereső

Rufus Wainwrightban az tetszik, hogy nem enged meg magának semmi közhelyet. Lelkesedéssel beszél a művészetről, az operáról, illetve saját operájáról, melyet az Armel Operafesztivál nyitóelőadásán Alföldi Róbert rendezésében játszanak először a Thália Színházban. A világhírű popsztárral és zeneszerzővel Budapesten beszélgettünk.

– A Prima Donna az első operád volt. Nagy kihívás volt egy ekkora művet megírni úgy, hogy azelőtt csak popdalokat szereztél?

–  Hihetetlen nagy kihívás volt, és megváltoztatta az életemet. Gyönyörű, izgalmas, máskor pedig szörnyű, nyomasztó, de végső soron a beteljesülés élményét jelentette. Azt tudom mondani, hogy megérte küzdeni, és erre a küzdésre, a kihívás veszélyére szükségem is volt mint énekes-dalszerzőnek.

Tudod, amikor pályára léptem, meg akartam írni a tökéletes dalt –  egyébként még mindig ez a célom.

Azt akartam, hogy a zenémről és a hangomról legyek ismert, ez pedig egy hatalmas harc volt, egy igazi háború, amit, ha úgy vesszük, megnyertem. De sajnos sohasem éreztem vagy élveztem az elégedettséget, és szükségem van a veszélyes feladatokra.

Milyen harcokra gondolsz? Alkotói válságra?

–  Nem, olyanom sosincsen. Oké, néha a dalszövegírásban előfordul, de a zenét tekintve soha. Sőt, néha azt kívánom, bárcsak elhallgatna bennem a zene, és csöndben lehetnék.

Névjegy

Rufus Wainwright 1973-ban született, amerikai-kanadai énekes és zeneszerző. Hét stúdióalbuma jelent meg, a Prima Donnán kívül Shakespeare-szonetteket is megzenésített a színház számára. Barátja volt Leonard Cohennek, Elton John pedig a legnagyobb énekesnek nevezte. Legismertebb számai a Going To A Town, Cohen Hallelujah című dalának saját feldolgozása, illetve az Out Of The Game.

– Most készül a következő operád, a Hadrian. Úgy tűnik, mintha popsztárból operaszerzővé akarnál válni.

–  Nos, nem is tudom... Novemberben készen leszek a Hadriannal, leadom a partitúrát, és 2018-ban be is mutatják Torontóban. A Canadian Opera Company fogja előadni, egy fantasztikus társulat. Szóval ha megvagyok ezzel az operával, akkor bevonulok a stúdióba, és kiadok egy poplemezt. Azt hiszem, most arra van szükségem, hogy megmutassam, milyen számomra a világ, mit gondolok róla. Trumpról, a környezetvédelemről, a melegjogi küzdelemről, hasonló dolgokról.

Része akarok lenni annak, ami történik,

és ennek nem az opera a fő színtere, hanem ott kell lenni a fősodorban. Szóval most visszatérek a mainstreambe, aztán meglátjuk. Lehet, ha bemutatják a Hadriant, újra magába szippant az opera közege... Úgy érzem kicsit magam e két világ között, mint egy skizofrén, és azt hiszem, mindkét műfajt akarom csinálni.

–  A Prima Donna főhősnője egy öregedő díva, egy sztár. Mennyi van a karakterben belőled?

–  Biztos, hogy van belőlem jócskán, de nemcsak belőlem, hanem anyámból, a húgomból is [Martha Wainwright, aki szintén popénekes - CsM], és azokból az operaénekesekből, akiket ismerek. Azt hiszem, hogy mint énekes, pontosan ismerem azt a jelenséget, ahogy birtokba vesz egy állatias erő, az emberi hang. A hang az, ami a tested legfontosabb részévé válik, közben pedig nem is részed, hiszen saját élete van. Amikor ez a szörnyeteg, ez az állat egészséges, te is boldog vagy, bizseregsz. De traumatikus élmény, amikor öregszik és már nem érzi jól magát. Szóval én is benne vagyok ebben az operában. A mű nagy részét egyébként akkor írtam, amikor az anyám halálos beteg volt. Még volt alkalma hallani az operát, de nem sokkal utána elhunyt. Bizarr módon ez a halál beszivárgott a zenébe is, és a sztori, illetve a hang gyengülése a halál metaforája lett. Egy történet, amiben egy nő küzd a testével.

– Philip Glass hatását mindenképp érzem a zenédben, de tudom, hogy szereted Verdit és Richard Strausst is.

– Igen, nagyban inspirált Strauss, főleg, ahogy a zenekarral bánik. Hihetetlen hatásos zeneszerző, nem olyan rossz választás ő példaképnek. Verdi kevéssé hatott erre az operára, persze imádom őt, zseniális érzéke volt a dallamhoz és a drámához. Micsoda karriert futott be!

Úgy értem, kész lennék meghalni azért a karrierért, amit Verdi bejárt...

Olvasson tovább!

Rufus Wainwrightról mint operaszerzőről ebben a cikkben írtunk. Vajda Gergellyel, az előadás karmesterével is interjúztunk, az idei fesztiválról pedig itt olvashat átfogóan.
Az előadás június 28-án este 7 órakor kezdődik a Thália Színházban. A Prima Donna a Pannon Filharmonikusok versenyprodukciója, akik az Armel Operafesztivál alapító partnerei, idén viszont első alkalommal versenyprodukcióval is indulnak.