Cecília

Megtalálták az Aida partitúráját, amelyből Verdi vezényelt a párizsi premieren

2017.07.13. 14:23

Programkereső

Az 1876-os, kézírásos kotta a legkorábbi teljes partitúra, melyet ismerünk, és hatalmas kincs a történészek és a zenetudósok számára.

Ez az egyetlen fennmaradt partitúra, melyet Verdi használt, mégpedig az 1876-os párizsi premieren, melyre saját maga válogatta és tanította be Amneris és Aida megformálóit. „Nagyon fontos kincs ez – mondta Heather Hadlock, a Stanford Egyetem professzora. – Pótolhatatlan kapocs az opera eredeti formájához, mely Kairóban és Milánóban elhangzott.” Az Aidát 1871-ben mutatták be Kairóban, de ez ekkor használt partitúra megsemmisült egy tűzben.

aida003 1

Az 1876-os kotta most a Stanfordi Egyetem Könyvtárához került, miután 2015-ben egy bibliográfus, Mimi Tashiro lefoglalta azt az egyetem számára egy árverésen.

Nagyon nehéz ilyen teljes partitúrákat találni, de folyamatosan keressük őket, hogy elősegítsük az ilyen irányú kutatásokat és tanítást

– mondta Tashiro. Verdi kottájában számos ceruzával írt megjegyzés olvasható, melyek többsége dinamikai, frazeálási utasításokat jelöl. „Úgy tűnik, a legtöbb Verditől származik” – tette hozzá Hadlock.

A zenetudóst ugyanakkor meglepte, hogy alig van különbség a régi és a ma használt partitúra között. A 19. századi operaszerzőknél ugyanis gyakorlat volt, hogy számos módosítást végrehajtottak a premier után. Verdi egyes operái (Macbeth, A végzet hatalma, Don Carlos) több változatot is megértek. Az Aida esetében a karrierje csúcsán álló szerző úgy érezte, hogy sikerült elsőre tökéleteset alkotnia.

Hogy miként volt képes Verdi a közönség igényeivel összhangban alkotni, arról itt írtunk.

(via Stanford.edu)