Máté, Mirella

Hogyan fejezzünk be egy befejezetlen operát?

2017.07.26. 09:38

Programkereső

A zenetörténet tele van befejezetlen művekkel. Schubert VIII. szimfóniájáról aztán kiderült, hogy így tökéletes, Mozart Requiemje a története által (is) vált legendássá. Az operák közül Puccini Turandotja a leghíresebb befejezetlen opusz. Sorra veszünk még néhány példát!

Schönberg - Mózes és Áron

"Röhejesnek tartottam, hogy prózában mondták el a szereplők a harmadik felvonás szövegét" - mondta Kocsis Zoltán, miután 2009-ben a miskolci Bartók+ Operafesztiválon vezényelte Arnold Schönbert Mózes és Áron című operáját, azt a művet, amelynek harmadik felvonását a szerző nem írta meg. Ekkor határozta el Kocsis, hogy megkomponálja a hiányzó részt.



Kocsis rendelkezésére állt néhány vázlat, de ezek csak apró segítséget jelentettek. De mi kellett ahhoz, hogy a zongoraművész-karmester be tudja fejezni a 20. század másik nagy óriásának művét? Erre hadd válaszoljon maga Kocsis egy 2010-es interjúban, mely a Magyar Zenében olvasható.

"Úgy gondolom, Schönberg zenéjének szinte ijesztő tökéletességét más módon nem is lehet felidézni, csak ha konkrét hangi kapcsolat is létrejön az első két felvonással. A mintám Mozart Requiemjének Süssmayr- féle kiegészítése illetve befejezése volt. Akár Mozart adta annak idején az ötleteket a már kész tételek újrafelhasználásához és az újonnan komponált szakaszokhoz, akár Süssmayr saját leleménye volt,

a Requiem mai alakjából nyilvánvaló, hogy Süssmayr pontosan értette és ismerte Mozart zenéjét,

s ez megmagyarázza azt is, hogy a hiányzó tételeket saját zeneszerzői képességeit jelentősen túllépve volt képes megkomponálni."

Hallgassa meg a Mózes és Áront Kocsis befejezésével! (1 óra 42 perctől kezdődik az általa komponált III. felvonás.)


Debussy...

Rodrigue et Chimène című operája eddig befejezhetetlennek bizonyul, az első három felvonást rekonstruálták, de a negyedikkel, melynek szövege és zenéje is elveszett, nem tudnak mit kezdeni. Sokkal egyszerűbb dolga volt Robert Orledge-nek, aki a zeneszerző másik töredékben maradt operájával foglalkozott, Az Usher-ház alkonyával (La chute de la maison Usher), amely egy Poe-novella feldolgozása. Nem ő volt az egyetlen (de alighanem a legeredményesebb) aki próbálkozott az egyfelvonásos befejezésével, 1977-ben Carolyn Abbate verzióját adták elő egyszer, 1979-ben pedig Juan Allende-Blinét (az utóbbiból az EMI felvételt is készített).

Busoni - Doktor Faustus

Befejezetlen Busoni Doktor Faust című operája is, de Philipp Jarnach munkája pedig nem győzte meg a kritikusokat, így egy másik Busoni-kutató, Anthony Beaumont írt hozzá befejezést. (Ezt játszotta a budapesti Operaház is 2015-ben. Rimszkij-Korszakov is kapott a fejére rendesen, amikor kiegészítette a Hovanscsinát, csillogóbbá tette a hangszerelését, és finomabbá alakította a harmóniavilágát. (A Hovancsinát végül Sosztakovics tette teljessé 1959-ben, azóta ez a változat a repertoár része.)

Giacomo Puccini
Giacomo Puccini

Puccini - Turandot

Különlegesen nehéz projekt lehetett Puccini Turandotját befejezni, hiszen a zeneszerző rendkívüli teljesítményre készült a harmadik felvonásban. (Szerette volna, ha a zene legalább olyan intenzív, mint a Trisztán és Izolda szerelmi duettje.) Nem csoda, hogy Francesco Alfano sokat szenvedett a munkával. Az ő verziója teljességgel kompetens, de hiányzik belőle Puccini fantasztikus harmóniavilága. Luciano Berio, a 20. századi avantgárd zeneszerző is megírta a saját változatát, amelyben modernebb harmóniákkal és vad zenekari színekkel kísérletezett. Csak az idő és a korízlés dönti majd el, melyik változat lesz hosszú távon a gyakrabban játszott.

Hallgassa meg a Turandot fináléját, melyet Berio komponált!

Elindult Koktélparti című sorozatunk! 

Ön is járt már úgy, hogy meghívták egy elegáns koktélpartiba, ahol csupa sznob és nagyvilági ember mulatta az időt, de Ön csak bután állt a sarokban, mert nem tudott miről beszélgetni? Nos, ennek vége! Vágjon fel előttük azzal a sok mindennel, amit itt olvas! Böngésszen a cikkeink között!